Gå til innhold

hva mener dere troende om sex før ekteskap?

Gjest hopeful

Anbefalte innlegg

Gjest hopeful

Helt ærlig! Innrømm at dere har lyst å prøve genseren før dere kjøper den. Har en venninne som "sparer" seg til ekteskapet og fatter det bare ikke. Sex er jo en vesentlig del av personligheten det og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener man bør vente med sex til man er gift. Tenk på det - om alle hadde gjort det hadde det ikke vært noe som het HIV, kjønnsykdommer, tenåringsgraviditeter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hopeful

Ærlig talt.. Til og med paven har godtatt at sex før ekteskapet forekommer og derfor tillatt kondombruk hos katolikker.. I hvilken tidsalder lever du i?? Hadde det ikke vært biler og alle hadde brukt hest og kjerre fortsatt så hadde ikke verden hatt så store forurensningsproblemer heller.. men det er vel ingen som foreslår av vi legger ned alle bilfabrikker er det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel allmet kjent at katolikker ikke følger Bibelen også da.

Hvorfor kan du ikke bare akseptere at venninna di vil spare seg da? Synes det er flott at folk fortsatt gjør det i disse dager.

Og hvorfor er det egentlig så viktig å ha sex før ekteskap? Så du ville virkelig ha dumpet drømmefyren om det hadde vist seg at han ikke var så god i senga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hopeful

God i senga og personlighet i senga er to vidt forskjellige ting.. Hva om jeg er skikkelig for lyset av og misjonærstillinga hver fredag og ahn vil ha seg fire ganger om dagen med latex og pisk???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig! Innrømm at dere har lyst å prøve genseren før dere kjøper den. Har en venninne som "sparer" seg til ekteskapet og fatter det bare ikke. Sex er jo en vesentlig del av personligheten det og..

Jeg er av den oppfatning at så lenge ingen tar skade av det, da får hver enkelt få lov til å gjøre som han eller hun vil. Og det uten at andre skal være forstå-seg-på-ere og gi seg over fordi man ikke skjønner vitsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da snakker man om sånt før man gifter seg da vet du. Trodde det var normalt jeg, på lik linje med å snakke om barn, oppdragelse, fremtidsplaner og drømmer osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Da snakker man om sånt før man gifter seg da vet du. Trodde det var normalt jeg, på lik linje med å snakke om barn, oppdragelse, fremtidsplaner og drømmer osv...

En ting er å snakke om det, noe helt annet å gjøre det.

Jeg har respekt for at folk venter, men jeg forstår heller ikke hvorfor. Men det er vel fordi jeg ikke kunne tenkt meg det selv, for jeg mener sex er en viktig del av et samliv. Fungerer ikke den biten, tror jeg at hele forholdet vil lide.

Det er vel som enkelte sier, sex er 20-30 % i et forhold der sexen fungerer, men 70-80% i et forhold der den ikke fungerer. Dette tror jeg er mye sannhet i, for en kan bli meget frustrert på det området om det ikke fungerer.

Og ja, jeg ville ikke satset på en person, om sexen ikke fungerte.

Endret av Madam Felle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Og jeg aksepterer at hun ønsker dette, men jeg forstår det ikke...

Trenger du å forstå alt da? Jeg orstår meg ikke på lakk og pisk, anal eller ONS. Folk er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Jeg ventet...til jeg møtte mannen min. Mange kristne mener kanskje jeg burde ha ventet til jeg giftet meg, andre mener jeg ikke burde ha ventet på han i det hele tatt. Jeg tok mitt valg i å ha sex med mannen min på et tidlig stadium fordi jeg tidlig følte at han virkelig var mannen i mitt liv. Det var han jeg ville dele livet med, også seksuelt. For meg er det veldig spesielt å tenke på at han er den eneste jeg har hatt sex med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg aksepterer at hun ønsker dette, men jeg forstår det ikke...

Det er helt greit at du ikke forstår. Det viktigste synes jeg er at du aksepterer hennes valg. Så da er vel alt bare greit, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en del diskusjoner med noen som er i mot sex før ekteskapet, og det som forundrer meg er at hos enkelte er det greit å tilfredstille hverandre, men de unngår samleie.

For meg er sex sex uansett samleie eller ikke.

Jeg godtar og respekterer dem som velger å vente, men jeg godtar og repekterer ikke at de dømmer meg, det er det evetuellt Gud som skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt en del diskusjoner med noen som er i mot sex før ekteskapet, og det som forundrer meg er at hos enkelte er det greit å tilfredstille hverandre, men de unngår samleie.

:Nikke:

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ikke det.

Grunnen til det er at når jeg krysser den grensen hvor jeg faktisk kan bli gravid så blir det en mye mer intim og tillitsbasert handling enn annen sex. Så det ble til at vi hadde sex i nesten et år før vi gjennomførte noe samleie. Det tok såpass lang tid før jeg var villig til å ta sjansen på å slippe han så tett innpå meg, og faktisk risikere at jeg aldri helt ville kunne bryte kontakten med han.

Men det er slik JEG ser på det, og det er ikke grunnfestet i religion. Så jeg faller nok litt mellom alle stoler, og merkelig nok tror jeg kanskje det kan være vel så vanskelig å forklare for omverdenen. Vet iverfall at de fleste går automatisk ut fra at jeg er kristen el, og blir like forvirret hver gang jeg sier at jeg ikke er det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig hadde jeg hatt sex før ekteskapet hvis jeg kun skulle følge mine lyster. Det er nok ikke mangel på lyst som gjør at folk avstår før ekteskapet. Jeg mener personlig at sex hører til i ekteskapet.

Ærlig talt.. Til og med paven har godtatt at sex før ekteskapet forekommer og derfor tillatt kondombruk hos katolikker.. I hvilken tidsalder lever du i?? Hadde det ikke vært biler og alle hadde brukt hest og kjerre fortsatt så hadde ikke verden hatt så store forurensningsproblemer heller.. men det er vel ingen som foreslår av vi legger ned alle bilfabrikker er det??

dette er nok feil hopeful. Paven er jo ikke dum og vet at sex før ekteskapet forekommer, men det er selvfølgelig ikke noe kirken lærere er rett. Paven har heller ikke tillatt kondombruk for katolikker. Hvis du vet det er sant, har du en kilde?

Nå er det vel allmet kjent at katolikker ikke følger Bibelen også da.

Hvorfor kan du ikke bare akseptere at venninna di vil spare seg da? Synes det er flott at folk fortsatt gjør det i disse dager.

Og hvorfor er det egentlig så viktig å ha sex før ekteskap? Så du ville virkelig ha dumpet drømmefyren om det hadde vist seg at han ikke var så god i senga?

Katolikker følger ikke bibelen? Kjære deg, det er jo katolikker som har skrevet bibelen. Er det noe bestemt du sikter til når du skriver det du gjør?

Men vi er nå ihvertfall enige om at det er bra at folk sparer seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katolikker følger ikke bibelen? Kjære deg, det er jo katolikker som har skrevet bibelen. Er det noe bestemt du sikter til når du skriver det du gjør?

Men vi er nå ihvertfall enige om at det er bra at folk sparer seg  :)

Blir litt langt å skrive ned alt her, men her er en link som kan forklare litt:

http://www.jesus-is-lord.com/cath.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hopeful

Jeg mener ganske bestemt at han (PAVEN) ikke lenger forbyr kondom fordi det er nødvendig for bekjempelsen av HIV. Nettopp religiøse ledere har jo vært et stort problem i den kampen fordi de går ut å sier at avholdenhet før ekteskap er eneste løsning.. Dette kommer jo aldri til å være tilfelle, så like greit at de begynner å informere der det trengs og tillater prevensjon overalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper

Alle jeg kjenner som er troende og går etter den regelen har giftet seg litt VEL tidlig i forhold til andre etter min mening :ler:

(alstå en 18-19 års alderen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ganske bestemt at han (PAVEN) ikke lenger forbyr kondom fordi det er nødvendig for bekjempelsen av HIV. Nettopp religiøse ledere har jo vært et stort problem i den kampen fordi de går ut å sier at avholdenhet før ekteskap er eneste løsning.. Dette kommer jo aldri til å være tilfelle, så like greit at de begynner å informere der det trengs og tillater prevensjon overalt!

Alt jeg ber om er en kilde når du kommer med påstander for noe som er grunleggende viktig for katolikker. Grunnen til at den Katolske kirke ikke tillater kondomer er at det strider mot kirkens syn på sex. Det hører inn under ekteskapet, hvis alle hadde gjort det hadde gjort det hadde problemet løst. Det blir galt av kirken å måtte undervise folk i hvordan de skal synde trygest. Den Katolske kirke mener også at prevensjon er med på å hindre at liv blir til.

Men her er ihvertfall en kilde hvor det kommer frem at Paven ikke er for kondomer:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4081276.stm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...