Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #41 Skrevet 24. oktober 2006 Noen spesiell grunn til at du ( Kaya 83) ikke vil støtte Leger uten grenser? ← Det har hun faktisk svart på og det er vel hennes valg? Det er jo ikke fordi det er Leger uten grenser. Jeg gav heller ingenting, lukket ikke opp da de ringte på engang.
Gjest marthepia Skrevet 24. oktober 2006 #42 Skrevet 24. oktober 2006 Her glemte vi hele aksjonen. Tror ikke vi hadde gitt noe likevel..
Smashing Skrevet 24. oktober 2006 #43 Skrevet 24. oktober 2006 Vi ga 175 kroner. Støtter det jeg kan jeg..
Gjest Kaya83 Skrevet 24. oktober 2006 #44 Skrevet 24. oktober 2006 Noen spesiell grunn til at du ( Kaya 83) ikke vil støtte Leger uten grenser? ← Hvis du leser det jeg har skrevet, så ser du at jeg har skrevet at jeg ikke liker den slags tigging, og at jeg er i fullt stand til selv å finne ut hvem jeg vil gi penger til.. Og jeg gir penger til organisasjoner som står for noe som er viktig for meg og som ikke driver tigging, telefonsalg og alle andre sånn "samvittighetsgreier".. Jeg kan godt gi penger til narkomane på gata, hvis de kommer og spør pent om de kan få penger til stoff.. Og skulle jeg støttet alle organisasjoner som tigget bare fordi dem stod for noe bra, så hadde jeg jammen vært blakk.. Derfor har jeg funnet et par saker som er viktig for meg, og som jeg er villig til å støtte når det passer meg.. Er det greit eller?
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #45 Skrevet 24. oktober 2006 støtter bare ting som går direkte til norge,feks frelsesarmeen de får alltid hver gang jeg ser dem.støtter aldri ting over tlf eller ting som kommer i postkassa med ferdig utfylt giro,det går rett i søpla,at folk ikke gir på tv aksjonen må jo være deres egen sak,bare fordi det er store greier på tv og de går rundt med bøsser betyr vel ikke at folk må gi?lå og sov når de var på døra,så det hang et klistremerke med tlf nr jeg kunne ringe,kall meg en dust fordi jeg ikke ringte,men sånn er nå jeg....
Gjest Cosette Skrevet 24. oktober 2006 #46 Skrevet 24. oktober 2006 Er Plan-fadder, betaler mine lapper hver mnd.. Støttet derfor ikke.
Gjest gjesta Skrevet 24. oktober 2006 #47 Skrevet 24. oktober 2006 Hmm... var overraskende mange som ikke støttet her.. Har vært bøssebærer noen år, og jeg har så og si utelukkende blitt møtt med smil og penger på bøssa når jeg har ringt på. Givergleden jeg har sett gjør at tv-aksjonen har en spesiell plass hos meg. Fikk dessverre ikke gått med bøsse i år, men støttet med penger. Håper kunne være bøssebærer til neste år
Mamma til 3 Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter #48 Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Hvis du leser det jeg har skrevet, så ser du at jeg har skrevet at jeg ikke liker den slags tigging, og at jeg er i fullt stand til selv å finne ut hvem jeg vil gi penger til.. Og jeg gir penger til organisasjoner som står for noe som er viktig for meg og som ikke driver tigging, telefonsalg og alle andre sånn "samvittighetsgreier".. Jeg kan godt gi penger til narkomane på gata, hvis de kommer og spør pent om de kan få penger til stoff.. Og skulle jeg støttet alle organisasjoner som tigget bare fordi dem stod for noe bra, så hadde jeg jammen vært blakk.. Derfor har jeg funnet et par saker som er viktig for meg, og som jeg er villig til å støtte når det passer meg.. Er det greit eller? ← Helt greit det. Jeg er bare litt overrasket over at Lug står som en organisasjon som står for noe som ikke er viktig for deg. Noe av årsaken til at jeg ga mer enn vanlig er jo nettopp det at de gjør en utrolig viktig jobb. Syns du ikke det er hjerteskjærende å se små barn som sulter, er syke og ikke får hjelp? Jeg syns iallefall det er helt grusomt, og når det da er mulig at jeg faktisk kan bidra til å hjelpe noen ved å gi penger, vil jeg gi det jeg kan. Derimot det å gi penger til stoff til narkomane, så de kan ødelegge seg enda litt til, ser jeg ingen grunn til gjøre. Syns du virkelig det er viktigere å gi narkomane penger til stoff enn å redde små barn fra å sulte ihjel?? Endret 24. oktober 2006 av Jente 29
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #49 Skrevet 24. oktober 2006 Er også overrasket over at det er så mange som ikke gir. Trodde "alle" pleidde å gi "litt" og at de gav "litt mer" i år. Har også vært bøssebærer selv av og til, og har nesten aldri opplevd noen som ikke gir til TV-aksjonen. Vi bor tross alt i et av verdens aller rikeste land
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #50 Skrevet 24. oktober 2006 Hvis du leser det jeg har skrevet, så ser du at jeg har skrevet at jeg ikke liker den slags tigging, og at jeg er i fullt stand til selv å finne ut hvem jeg vil gi penger til.. Og jeg gir penger til organisasjoner som står for noe som er viktig for meg og som ikke driver tigging, telefonsalg og alle andre sånn "samvittighetsgreier".. Jeg kan godt gi penger til narkomane på gata, hvis de kommer og spør pent om de kan få penger til stoff.. Og skulle jeg støttet alle organisasjoner som tigget bare fordi dem stod for noe bra, så hadde jeg jammen vært blakk.. Derfor har jeg funnet et par saker som er viktig for meg, og som jeg er villig til å støtte når det passer meg.. Er det greit eller? ← Helt enig med deg, samme her. Folk bryr seg med de villeste merkelig ting her...
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #51 Skrevet 24. oktober 2006 Er også overrasket over at det er så mange som ikke gir. Trodde "alle" pleidde å gi "litt" og at de gav "litt mer" i år. Har også vært bøssebærer selv av og til, og har nesten aldri opplevd noen som ikke gir til TV-aksjonen. Vi bor tross alt i et av verdens aller rikeste land ← Så i prinsippet kunne vi ha en TV-aksjon hve reneste uke, slik at alle gode formål i verden, og alle verdens fattige land og menneskegrupper kunne få fra oss, fordi vi er et av verdens rikeste land? Det at Norge er et rikt land betyr bl.a. at Norge er et land med mye oljeressurser. Det betyr ikke nødvendigvis at alle her tjener mye i forhold til utgiftene en har. Det finns mange fattige og middels middelklasse-inntekter i Norge, der tilsynelatende ressursterkemennesker tjener akkurat nok til å dekke alle utgiftene. Har du fadderbarn? Er du medlem i AMnesty? Støtter du Røde Kors hvert år? Isåfall hvorfor ikke? Hvorfor skal vi støtte et formål mer enn andre, og hvor mange formål må man støtte før det blir akseptert i det "gode" selskap? Uansett hvor mye en støtter opp, vil alltid noen kritisere en for ikke å ha støttet det ene formålet som andre mener er så viktig akkurat nå. Snevert.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #52 Skrevet 24. oktober 2006 Helt greit det. Jeg er bare litt overrasket over at Lug står som en organisasjon som står for noe som ikke er viktig for deg. Noe av årsaken til at jeg ga mer enn vanlig er jo nettopp det at de gjør en utrolig viktig jobb. Syns du ikke det er hjerteskjærende å se små barn som sulter, er syke og ikke får hjelp? Jeg syns iallefall det er helt grusomt, og når det da er mulig at jeg faktisk kan bidra til å hjelpe noen ved å gi penger, vil jeg gi det jeg kan. Derimot det å gi penger til stoff til narkomane, så de kan ødelegge seg enda litt til, ser jeg ingen grunn til gjøre. Syns du virkelig det er viktigere å gi narkomane penger til stoff enn å redde små barn fra å sulte ihjel?? ← Hallo Har du problemer med at enkelte prioriterer annerledes enn deg selv? Er det ikke frekt av deg og fortelle andre at fattige barn er viktigere enn narkomane? Hvis en person heller vil støtte narkomane fremfor fattige og sultende barn: la nå endelig den personen få lov til å velge noe annet enn deg selv. Man kan ikke støtte alt. Det vil alltid være mange fattige barn som sulter verden over. Selvfølgelig er det trist og hjerteskjærende, som du sier. Men hvor naiv er det lov til å være...det betyr liksom ikke at folk må gi penger på døren av den grunn...da kan man gi penger til gode formål hele tiden og blakke seg fullstendig da.
Gjest gjesta Skrevet 24. oktober 2006 #53 Skrevet 24. oktober 2006 Vi ca 60 kr samt at vi gikk tre timer med bøsse rundt her i regnværet.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #54 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg synes det er merkelig at noen ser på det som et offer å få mulighet til å gi penger til andre mennesker som har så store lidelser. Hva har skjedd med folk i samfunnet vårt? Burde vi ikke være glade for å kunne bidra? Velstanden vi lever i har tydeligvis ødelagt noe essensielt hos enkelte.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #55 Skrevet 24. oktober 2006 Det er ikke alle som lever i velstand, selv om det på utsiden kan se sånn ut. Det er noen som sliter såpass mye med å få tingene til å gå rundt, at det rett og slett ikke er rom for å gi noe som helst: Er man da ett dårlig menneske, fordi man må prioritere din egen familie? Det at norge er ett land med velstand, og at folk har bedre råd enn tidligere, er ikke tilfelle for alle. Det er store forskjeller ute å går. Og man er ikke ett dårlig menneske, fordi om man ikke har mulighet til å gi til hver eneste organisasjon som ringer eller banker på døra. Og nei, jeg ga ingenting, for jeg har ikke råd!
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #56 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg synes det er merkelig at noen ser på det som et offer å få mulighet til å gi penger til andre mennesker som har så store lidelser. Hva har skjedd med folk i samfunnet vårt? Burde vi ikke være glade for å kunne bidra? Velstanden vi lever i har tydeligvis ødelagt noe essensielt hos enkelte. ← Om du lever i velstand, så er det ikke dermed sagt at alle andre gjør det....Jeg skulle gjerne ha gitt, men har rett og slett ikke råd!
TheHairyToothfairy Skrevet 24. oktober 2006 #57 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg bidrar helst ikke med penger, trives best med å dele ut litt handling. Det er derfor utrolig frustrerende at vår kjære regjering ikke ser viktigheten i at det elementet vi allerede har i AFGH blir suplert med flere støtteelementer. Jeg drar mer enn gjerne.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #58 Skrevet 25. oktober 2006 støtter bare ting som går direkte til norge,feks frelsesarmeen ← Synes på en måte at Leger uten grenser indirekte går til Norge. De reiser ned til landene der det er problemer, og hjelper folk der, så de slipper å bli flyktninger og komme til Vest-Europa for å unnslippe nøden. Jeg ga mer nå enn jeg har gitt noengang før. Synes det er verdt å bruke penger på å bygge opp landene innenfra, støtte til jordbruk etc i land med sult, i stedet for å gi støtten gjennom økt skatt til sosialtrygd for de få som kommer seg hit. Når man hjelper dem der nede vil de få en sjanse til å bygge opp landene sine der, ikke gi opp og flytte. Da vil det ta LANG tid før det blir en slags likhet i verden, og u-landene kommer på fote igjen.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #59 Skrevet 25. oktober 2006 Derimot det å gi penger til stoff til narkomane, så de kan ødelegge seg enda litt til, ser jeg ingen grunn til gjøre. Syns du virkelig det er viktigere å gi narkomane penger til stoff enn å redde små barn fra å sulte ihjel?? ← En narkoman er da også et meneske som vi ikke skal skyve vekk fra oss, bare fordi dem har havnet på skråplanet! Vi er en verden og vi bør hjelpe hverandre uansett! De som ikke kan eller vil gi må da få bestemme det selv!
Gjest Kaya83 Skrevet 25. oktober 2006 #60 Skrevet 25. oktober 2006 Helt greit det. Jeg er bare litt overrasket over at Lug står som en organisasjon som står for noe som ikke er viktig for deg. Noe av årsaken til at jeg ga mer enn vanlig er jo nettopp det at de gjør en utrolig viktig jobb. Syns du ikke det er hjerteskjærende å se små barn som sulter, er syke og ikke får hjelp? Jeg syns iallefall det er helt grusomt, og når det da er mulig at jeg faktisk kan bidra til å hjelpe noen ved å gi penger, vil jeg gi det jeg kan. Derimot det å gi penger til stoff til narkomane, så de kan ødelegge seg enda litt til, ser jeg ingen grunn til gjøre. Syns du virkelig det er viktigere å gi narkomane penger til stoff enn å redde små barn fra å sulte ihjel?? ← Jeg har aldri sagt at jeg ikke syns leger uten grenser gjør en bra jobb og blablabla, jeg sier bare at andre ting er viktigere.. Det som er viktig for meg er mental helse, kreftforskning og så syns jeg frelsesarmeen fortjener min støtte.. Og det er organisasjoner som får mine penger.. Verden er liksom urettferdig, og den vil aldri bli rettferdig uansett.. Jeg kan godt legge livet mitt i grus fordi det er barn som sulter i Afrika, men jeg velger heller altså å være takknemlig for det jeg har, og hjelpe de organisasjonene som er viktigst for meg.. Og ja, jeg syns det er viktigere å gi narkomane penger til stoff enn til barn som sulter i hjel.. FORDI, alternativet til narkomane er å rane folk, selge dop, gjøre innbrudd, svindle osv, fordi de MÅ ha penger, og at jeg kan gå trygt på gata er viktig for meg, så derfor gir jeg.. Og for å forhindre at mine småsøsken blir offer for en desperat narkoman og plutselig ender som narkoman selv.. Jeg bryr meg mer om min egen sikkerhet og min families sikkerhet enn at folk sulter, og det er jeg IKKE redd for å si, og jeg tror de fleste også tenker sånn..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå