Gå til innhold

Hvor mye ga dere til innsamlingsaksjonen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og ungene skulle egentlig være bøssebærere, men så var det ikke igjen flere ledige ruter da det endelig nesten ble vår tur etter en halv time i kø.

Da jeg reiste hjem igjen glemte jeg helt å ta ut penger så jeg fikk ikke gitt noe.

Jeg sa til min sønn da han lukket opp for bøssebærerene (jeg var opptatt da) at han skulle spørrer om å få en av de lappene de har med så kunne jeg ringt og gitt penger, men han glemte det. Etterpå glemte jeg det helt også :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde glemt av hele innsamlingsaksjonen, så jeg gav det lille jeg hadde i lommeboka: kr 67.

Skrevet

Hei!

Jeg ga 50 kroner. Er student, så jeg har dessverre ikke så mye penger til andre ting enn det helt nødvendige. MEN siden jeg syntes de gjør en kjempe fint innsats så tok jeg meg råd til det!

Skrevet

Ingenting. Glemte det, og ingen ringte på hos meg. Men kjøpte =Oslo litt senere på dagen. Teller det? :rodme:

Skrevet

Hva i alle dager er det slags holdning som råder her? Dersom man ikke gir penger til tv-aksjonen så er man betegnet som umoden? For noe viss-vass preik. Jeg gir aldri til folk som kommer og tigger på døren min, rett og slett fordi jeg ikke vil det. Jeg fraber meg å bli betegnet som umoden av den grunn. Jeg er student og alenemor og har ekstremt dårlig råd, men jeg har allikevel et fadderbarn og jeg gir alltid penger til tiggende rusmisbruker på gaten. Fordi jeg vil det. Jeg vil velge selv hva og hvordan jeg velger å gi mitt lille bidrag til en bedre verden. Sikkert mange andre som også er sånn. La oss slippe å bli karakterisert i mindre pene vendinger av den grunn. Som om tv-aksjonen skulle være et mere høyverdig formål å gi til enn andre. Hvem er umoden her egentlig?

Skrevet

Jeg gav penger og har meldt meg opp som fast giver.

Skrevet (endret)
Hva i alle dager er det slags holdning som råder her? Dersom man ikke gir penger til tv-aksjonen så er man betegnet som umoden? For noe viss-vass preik. Jeg gir aldri til folk som kommer og tigger på døren min, rett og slett fordi jeg ikke vil det. Jeg fraber meg å bli betegnet som umoden av den grunn. Jeg er student og alenemor og har ekstremt dårlig råd, men jeg har allikevel et fadderbarn og jeg gir alltid penger til tiggende rusmisbruker på gaten. Fordi jeg vil det. Jeg vil velge selv hva og hvordan jeg velger å gi mitt lille bidrag til en bedre verden. Sikkert mange andre som også er sånn. La oss slippe å bli karakterisert i mindre pene vendinger av den grunn. Som om tv-aksjonen skulle være et mere høyverdig formål å gi til enn andre. Hvem er umoden her egentlig?

Jeg er nesten litt enig med deg. Det er utrolig mange gode formål og mange fine ting man kan støtte. Man trenger ikke være hjerteløs, gnien eller egoist fordi om man prioriterer andre hjelpeinstanser framfor den som er i årets tv-aksjon. På sett og vis er det kanskje greit at noen prioriterer andre og mindre profilerte hjelpere som også sårt trenger penger?

Syns også det er bittelitt ekkelt med bøsser på dørene, føler det blir et sosialt press på å gi, spesielt når jeg leser om at bøssebærere sammenligner hvor det er "mye å hente", hvilke menneskegrupper som er gnien osv. Jeg støtter med glede Leger uten grenser, men må si at jeg hadde følt meg litt ille til mote hvis jeg ikke hadde hatt noe særlig å putte på bøssen, ikke fordi jeg ikke hadde fått gitt (alle får til å gi på en eller annen måte hvis de vil) men på grunn av bøssebærere som sitter på diskusjonsforum og sammenligner, ramser opp "dårlige unnskyldninger", henger ut de som av en eller annen grunn ikke ga noe, etc. Jeg kjenner at et sånt kollektivt "gi så det svir"-press ikke passer meg, jeg vil gi fordi jeg vil og ikke for at andre mener jeg er umoden hvis jeg heller velger Frelsesarmeen eller noe annet.

Endret av Kosemose
Skrevet

Hvorfor skal jeg gi når alle andre gir?

Huff, tenk om alle tenkte sånn a gitt! Det som er så fint er at ikke alle tenker slik!

Derfor gir ikke jeg!

Er jeg egoistisk da? JA, men sånn er det

Skrevet

Jeg glemte ut hele greia, og ikke kom det noen heller.

Skrevet

Det kom ingen på døra vår, selv om vi så de ute i gata. Og om de hadde kommet, så hadde de ikke fått noe. Ganske enkelt fordi vi ikke hadde hatt noen penger å gi. Det jeg hadde igjen i lommeboka, var reisepenger så ungene skulle komme seg hjem etter besøk hos far.

Men må si meg litt enig i en del ting som har blitt nevnt her. Om at det blir ett sosialt press, regjeringen skal overgå den forrige, osv, så givergleden min er ikke på topp under slike arrangemanter. Derimot gir jeg til kreftforskningen, fast, fordi vi har mistet mange i kreft, og det er noe jeg føler for å gi til.

Så får jeg vel heller bli hengt ut for det da.......

Leger uten grenser gjør en kjempejobb, og jeg er glad for at de fikk inn så mye, så de kan fortsette den jobben de gjør. Men det er ikke de jeg vil prioritere å gi til når jeg har noen få kroner til overs.

Skrevet (endret)

Jeg er enig med TS. Vi bruker masse penger på folk som ikke trenger noen verdens ting. Jeg er av den oppfattningen at man bør gi så det merkes, enten det er til denne aksjonene eller andre veldedige formål. Jeg har ikke mye penger, så om jeg skulle ha gitt så jeg merket det, ville det ikke blitt mer enn 200 kroner. Jeg valgte derfor å være bøssebærer, og gikk fra dør til dør i 4 timer. Det var mitt bidrag til denne aksjonen. De 200 kronene jeg "sparte" på det, vil jeg gi til Røde Kors. På den måten støtter jeg begge organisasjonene.

Endret av Agenta
Skrevet

Jeg ga 1000 kroner, men jeg ga det over nett slik at jeg får skattefradrag.

Skrevet

Jeg kjøpte smykke til 260 kr. pluss at vi kan på bøsse alt av småpenger vi hadde hjemme. :)

Skrevet

Ga akkurat like mye som i fjor. Ikkeno.

Skrevet

Ingen som kom på døra - men jeg ringte et tlf nr der man gir automatisk 175,-.

Skrevet

Ga ingenting, for det var ingen som kom på døra. Glemte ut hele TV-aksjonen på tv... :rodme:

Skrevet

Jeg ga 200. Mer enn jeg pleier, er student uten altfor mye ekstra, men synes Leger uten grenser er et svært bra formål, derfor ga jeg litt mer enn vanlig.

Skrevet
heldigvis? Hvorfor? Så du slapp å gi penger?

Jepp.. Akkurat derfor.. For jeg syns tigging er en uting, og jeg er i full stand til å bestemme selv hvem jeg vil støtte og ikke..

Skrevet (endret)

Noen spesiell grunn til at du ( Kaya 83) ikke vil støtte Leger uten grenser?

Endret av Jente 29
Skrevet

Jeg gav det jeg hadde i pengboka, ca. 50-60 kr.. Skulle så gjerne gitt mer. Men skal kjøpe smykke tenkte jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...