Gå til innhold

Kakeoppskrift

Fremhevede innlegg

Gjest Deception
Skrevet

Jeg er blitt bedt om å bake en kake til et selskap, men kakebaking er helst noe jeg unngår å gjøre, så jeg har ingen ideer om hva jeg skal lage. Kaken bør helst være i springform, relativt lett å lage, uten kremfløte, om mulig, og selvsagt: God :wow:

Forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk ei veldig god oppskrift på gulerotkake her inne en gang, om du gidder lete. Men ellers finnes det mange oppskrifter på nett. (sitter på skolen nå så jeg har ikke oppskriften forran meg)

Jeg var litt skeptisk til å ta med gulerotkake i selskap, men har man mye av den gode kremen oppå(og/eller som jeg gjorde tilsatte sjokoladebiter inni) er det en helt grei bursdagskake, enkel å lage og kjempegod. Vi lager altid gulerotkake når jeg egentlig ikke gidder bake, men har lyst på kake likevel fordi de som regel er så enkle.

Gjest Deception
Skrevet

Gulrotkake er en av cirka tre kaker jeg pleier å bake, og samme forsamling er allerede blitt utsatt for den, så jeg har gjerne lyst på noe annet denne gangen. :sjenert:

Gjest gjesten
Skrevet

Den oppskriften som Gyngestol viser til har jeg også, men den er til en 24 cm form og er bare akkurat passe for 4 mennesker ;) Tror det er Arkana som "eier" den oppskriften? Jeg vet at jeg har fått den her inne.

Men om du vil ha noe større kake enn 24 cm form, så gå inn på www.detsoteliv.no og klikk på "langpannekaker". Der ligger det en kjempeenkel og knallgod/ saftig gulrotkake, MEN du Må tilsette krydder for det står det ikke noe om i den langpanneoppskriften.

Jeg foreslår at du leter opp Arkana sin gulrotkakeoppskrift og oppskriften på det søte liv for så å kombinere de to (langpanneoppskrift+ krydder og smørkrem i Arkanas oppskrift). Det som tar lengst tid er selve raspingen av gulrøttene, ellers er dette kjemperaskt å lage.

Og ja, gulrotkake som er så god som dette kan man fint ta med bort i selskap ;)

Gjest Deception
Skrevet
http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...l=reine+de+saba

Denne oppskriften la jeg inn engang for lenge siden. Er fortsatt en absolutt favoritt!

Og den er idiotsikker? Ikke så moro å stå der på lørdagen og lage kake, og så blir den paddeflat, liksom.

Og gulrotkake utgår, som sagt. Jeg har laget det nok ganger, selv om det selvsagt er godt. Orker ikke å bli "hun som bare kan lage gulrotkake".

Skrevet
Og den er idiotsikker? Ikke så moro å stå der på lørdagen og lage kake, og så blir den paddeflat, liksom.

Og gulrotkake utgår, som sagt. Jeg har laget det nok ganger, selv om det selvsagt er godt. Orker ikke å bli "hun som bare kan lage gulrotkake".

Ja, ganske idiotsikker! :ler: Uansett, den blir ikke veldig høy og faller gjerne litt sammen på midten. Det er en konfektkake og har konsistens som myk sjokolade med mandelmel i. Jeg bruker ikke gidde å skolde mandlene, bare hakker de grovt i hakkeboksen til stavmikseren.

Gjest Deception
Skrevet

Stikkordene "mørk sjokolade" og "konfektkake" er nok for min del, i hvertfall. :sjarmor: Oppskriften er allerede printet ut. Kanskje jeg må prøvebake på forhånd? :engel:

Skrevet

Alltid lurt å prøvebake. :)

Uansett, det viktige er god mørk sjokolade med minst 72%kakaoinnhold. Whisky er veldig godt i, men ikke en med for mye røyksmak. Konjakk, appelsinlikør, eller bare sterk espresso. Hvetemelet tilsvarer ca 3 ss, så det er minimalt.

Gjest Deception
Skrevet

Hva med amaretto? Blir det mandeloverdose? Espresso er nok det safe valget, for det skal jo være barn til stede, også. :ler:

Skrevet
Hva med amaretto? Blir det mandeloverdose? Espresso er nok det safe valget, for det skal jo være barn til stede, også. :ler:

Amaretto ville jeg ikke brukt, tror det blir en overdose ja:) Med barn er nok espresso safest, selv om jeg tror eventuell alkohol dunster vekk under steking så er det ikke sikkert unger setter pris på smaken. ;)

Forresten, jeg bruker vanlig kokesjokolade (ev 50%) i glasuren for 72% i glasur blir ikke veldig godt, såfremt du ikke foretrekker bitter glasur. :)

Gjest Deception
Skrevet
Amaretto ville jeg ikke brukt, tror det blir en overdose ja:) Med barn er nok espresso safest, selv om jeg tror eventuell alkohol dunster vekk under steking så er det ikke sikkert unger setter pris på smaken. ;)

Forresten, jeg bruker vanlig kokesjokolade (ev 50%) i glasuren for 72% i glasur blir ikke veldig godt, såfremt du ikke foretrekker bitter glasur. :)

Det siste tipset hadde jeg ikke engang tenkt på selv, så det var fint du sa det. :)

Skrevet

Oi, nå må jeg nok bake i helga. Denne såg jo fantastisk ut.

Er det mlig å ha i litt mindre mandler? Jeg er ikke så glad i mandler selv, men mannen er.

Skrevet
Er det mlig å ha i litt mindre mandler? Jeg er ikke så glad i mandler selv, men mannen er.

Å bruke mindre mandler har jeg ikke prøvd, men regner med det burde gå greit. Mandlene er likevel ikke veldig fremtredende, de blir jo ganske fint malt. jeg ville kanskje droppet mandeldråpne om smaken er problemet. Ev kan du bruke andre nøtter regner jeg med.

Skrevet
Det siste tipset hadde jeg ikke engang tenkt på selv, så det var fint du sa det. :)

Ja, første gangen jeg lagde glasuren brukte jeg valrohna, men for at glasuren skulle bli god måtte jeg jo ha så mye sukker/melis i at hele poenget med den gode sjokoladen forsvant! :ler: Kaken i seg selv er ikke veldig søt, og bitter glasur på toppen ble egentlig helt feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...