flickan Skrevet 23. oktober 2006 #1 Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Jeg har akkurat bestilt Roma-billetter til to dager etter bryllupet 21.juli.. Oppholdet skal vare i 16 dager.. Men etter å ha lest litt her ser jeg at mange mener det er ALT for varmt på denne tiden... og kan jo være enig i det.. Bare tenkte ikke på det da jeg bestilte.. Bør jeg rett og slett booke om til annet sted? (kroatia er et alternativ) Ser for meg å være noen dager i Roma og så reise videre til et sted nærmere kysten så vi kan få med oss litt strandliv også.. Noen forslag til egnede steder..? Gjerne en litt ukjent landsby, skjermet for den verste turismen...men alle forslag mottas med takk! Endret 23. oktober 2006 av Bare Bea
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #2 Skrevet 23. oktober 2006 Roma i juli er hett. Så om datoen hadde vært åpen, ville jeg uten tvil foretrukket mai, juni eller september isteden.. Men Roma er en av europas aller mest romantiske storbyer, så derfor: bryllupsreise til Roma i juli er bedre enn å ikke dra på bryllupsreise til Roma i juli om du forstår meg riktig. Og på bryllupsreise er det vel neppe jobbing eller stress dere drar for. Nei, det beste du kan gjøre i denne deilige byen midt på sommeren, er å stresse ned i skyggen på en av mange piazzaer, spise is og drikke rødvin sammen med den du er glad i, og passe på at de utendørs attraksjonene dere ønsker å se (colosseum, forum romanum mm) gjøres unna så tidlig på dagen som mulig. Lykke til med både dagen og reisa. Kos dere, heldiggriser!
Daria Skrevet 23. oktober 2006 #3 Skrevet 23. oktober 2006 Først og fremst ville jeg sørget for hotell med aircondition... Joda, det er varmt, men som gjest sier, hvis dere ikke legger opp et for abisiøst program, så burde det gå greit (med mindre noen av dere er ekstra følsomme for varme). Det er mange badesteder både sør og nord for Roma, men værrt klar over at dere reiser i italienernes ferietid, og da kan det være mye folk og vanskelig å få plass, så det kan være lurt å bestille i god tid. Har reist en del på måfå i Italia midt i turistsesongen, kysten utenfor Roma var det eneste stedet vi slet med å få rom... Et alternativ, om ikke sjøen er så viktig for dere, kan være å dra oppover til Bolsenasjøen. Mindre folk, fortsatt bademuligheter (ferskvann) og mange spennende utflukter i området. Italia er herlig uansett hvor derer drar, god tur!
flickan Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 23. oktober 2006 takk for rådene! Jeg ble litt beroliget, tåler varme, spesielt på ferier man bare skal slappe av uansett.. men vil jo ikke koke opp heller... Sjøen er ikke noe must, kan like gjerne reise til ferskvannsområder. Det eneste jeg tenkte var at det er greit å ha et sted å kjøle seg ned, dessuten vil jeg bli brun.. Har vurdert å ta toget nedover til Capri, eller området rundt.. Noen tips her?
Tresoria Skrevet 23. oktober 2006 #5 Skrevet 23. oktober 2006 T-banen i Roma går til en nydelig strand. Vi har to ganger bodd på dette hotellet. Bussen til stranda går 50 meter opp i gata. Dette kan absolutt anbefales i juli. Vi har stort sett tatt annen hver dag på stranda og annenhver dag i byen.
Gjest Elfrida Skrevet 24. oktober 2006 #6 Skrevet 24. oktober 2006 Sperlonga er en veldig søt liten strandby på kysten sør for Roma. Det er en del turister der, men de fleste er faktisk italienere. En liten gamleby som ligger på en liten topp, og en 'moderne' del nedenfor med en lang ren strand. På andre siden av byen er det også en strand, med litt mer grønne omgivelser. I enden av den stranda ligger ruinene av et sommerpalass som keiser Tiberius bygde delvis inni en grotte. Her er en artikkel om Sperlonga fra L.A. Times: http://www.latimes.com/travel/la-tr-sperlo...ack=1&cset=true Det ligger flere hoteller langsmed stranda, noen inni byen, og et par inni gamlebyen. Jeg har bodd her: http://www.virgiliograndhotel.it/ som var et veldig bra og nytt hotell med svømmebasseng og air-con, men ikke av de billigste. Det er også mange som leier ut rom. Du kan se på www.lavilla.se f.eks., ellers er det ikke vanskelig å søke fram andre firmaer på nettet. Litt lenger nord ligger en litt større by, med mye flere turister, Terracina, dit går det charterturer.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #7 Skrevet 24. oktober 2006 litt offtopic, men hvis mannen din er litt sjalu av seg ville jeg styrt unna roma. som pen kvinne der får du veldig mye uønsket oppmerksomhet på alle gatehjørner av de innfødte mennene der... :s
flickan Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter #8 Skrevet 24. oktober 2006 litt offtopic, men hvis mannen din er litt sjalu av seg ville jeg styrt unna roma. som pen kvinne der får du veldig mye uønsket oppmerksomhet på alle gatehjørner av de innfødte mennene der... :s ← Hehe.. tror ikke det blir sånn kjempeproblem, jeg er vel helt gjennomsnittlig pen, men har franske aner så jeg er mørk i hud og hår.. Er vel verre for typisk skandinaviske blonde... Dessuten finnes ikke forloveden sjalu. Han vet at jeg forguder ham..
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #9 Skrevet 24. oktober 2006 Synes Roma høres ut som en god ide. Og om det er varmt, så er det mange andre plasser i verden som er varmere. Normalt sett er vel ikke det så kjempestort problem. Men jeg tror ikke jeg ville ha vært i Roma hele tiden. Ta de første dagene der, og reis nordover, til Gardasjøen, og få med dere Venezia. DET er romantisk det. Og ta dere litt god tid der, og utforsk de små trange gatene med de personige butikkene, som har ligget der i generasjoner. Rundt Gardasjøen er det mange fine plasser og bade, og små, hyggelige privatdrevete hoteller. Bruk litt tid på planlegging, og finn små ting dere gjerne vil se/oppdage, og dra avsted. Det blir sikkert en kjempetur. Lykke til med dagen og fremtiden.....
gard Skrevet 25. oktober 2006 #10 Skrevet 25. oktober 2006 Hei Jeg kom hjem fra Roma igår etter en kort 4 dagers tur med jobben og det er en flott by. Jeg var der forresten ifjor i juli med kona og da fikk vi sett en god del. Jeg har lagt ut et reisebrev med bilder og linker på http://gardkarlsen.com/rome_italy.htm som kanskje kan gi deg litt nyttig info til å begynne med
flickan Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter #11 Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Jeg fulgte tipset til Elfrida ( )og har nå booket 10 dager i Sperlonga på hotellet hun anbefalte.. det ser jo helt nydelig ut! Gard, veldig fin reisedagbok. Masse fine tips! Har du noen konkrete tips til hotell? Ellers takk for mange fine tips! Tar gjerne imot flere konkrete tips til hotell i Roma.. Virker som om det er veldig mye å velge mellom, men at man kan risikere å betale like mye for et "dårlig" hotell, som et bra et.. Endret: Skrev navnet til Elfrida feil.. Endret 25. oktober 2006 av Bare Bea
gard Skrevet 25. oktober 2006 #12 Skrevet 25. oktober 2006 Hei Jeg har bare bodde på to hoteller i Roma så jeg kan egentlig ikke anbefale noen andre enn disse. Ifjor bodde vi ved termini og du kan se bilder og lese min omtale av hotellet på http://gardkarlsen.com/nord_hotel_rome_italy.htm . Ellers kan du finne my info og omtaler på www.tripadvisor.com :-)
Gjest Elfrida Skrevet 25. oktober 2006 #13 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg fulgte tipset til Elvira ( )og har nå booket 10 dager i Sperlonga på hotellet hun anbefalte.. det ser jo helt nydelig ut!←Ojsann! Vi hadde noen kjempefine dager på det hotellet, og jeg tror ikke du vil angre. Mesteparten av stranda i Sperlonga er eid av private, og man må betale en del for å leie strandstol for en dag. Men en bit er vanlig offentlig strand, og der var vi de fleste dagene. Og på den andre siden av byen er en større del av stranda offentlig. Hvis du går inn på denne siden: http://www.litoralepontino.it/ og trykker på Sperlonga finnes det et webcam over stranda, og endel annen info om byen og området, som stort sett er på italiensk...
flickan Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter #14 Skrevet 25. oktober 2006 Ojsann! Vi hadde noen kjempefine dager på det hotellet, og jeg tror ikke du vil angre. Mesteparten av stranda i Sperlonga er eid av private, og man må betale en del for å leie strandstol for en dag. Men en bit er vanlig offentlig strand, og der var vi de fleste dagene. Og på den andre siden av byen er en større del av stranda offentlig. Hvis du går inn på denne siden: http://www.litoralepontino.it/ og trykker på Sperlonga finnes det et webcam over stranda, og endel annen info om byen og området, som stort sett er på italiensk... ← Ops.. Elfrida het du visst.. gullfiskhukommelse jeg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå