Gå til innhold

Å beskytte seg selv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri likt å gå ute alene om kveldene, særlig ikke når det er mørkt. Etter jeg fikk lappen har jeg for det meste kjørt og ikke benyttet meg av buss o.l. Nå er situasjonen min anderledes, og jeg har ikke bil her jeg bor og jeg må benytte meg av tog, t-bane, buss osv.

Jeg er ganske lita og en mann vil ha null problemer med å få taket på meg. Har begynt å tenke på om jeg egentlig skulle hatt noe i veska som kunne beskytte/hjelpe meg hvis jeg skulle komme ut for en situasjon.

Har dere noe som kan hjelpe dere hvis det skulle skje noe - overfall eller lignende? Noe som kanskje gjør at man blir "litt" mer trygg når man er ute alene, og noe som gjør at man får en mulighet til å komme seg unna.

Et selvforsvarskurs hadde kanskje også vært tingen, det har jeg tenkt på mange ganger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et kurs i selvforsvar evt, en eller annen kampsport vil jeg anbefale. Det får du bedre selvtillit av, trening og det er fryktelig gøy!

Har selv holdt på med Judo, lærte noen selforsvarstriks også.

Kommer det overraskende er det ikke så mye som skal til for å legge selv en stor sterk mann i bakken.

Judo består av kast- og holde-teknikker, og lille meg på 60 kg klarte faktisk å kaste treneren min som var både høy og kraftig.

Skrevet

Jeg har trent kickboksing, og har hørt at judo er veldig effektivt. Jeg ville selvsagt valgt et selvforsvarskurs som beskyttelse, istedet for å gå med en pepperspray i vesken. ;)

Skrevet

Før, da jeg gikk mye ute alene (er sofasliter nå) hadde jeg en sånn mini-boks med hårspray i veska eller lomma. Hvis jeg følte at noen fulgte etter meg eller gikk på mørke, stille veier hadee jeg fingeren på "avtrekkeren".

Vet ikke om det hjelper veldig asså, men en sprut rett i øynene ville nok gitt meg et øyeblikk til å komme litt unna.

Gjest Anonymous
Skrevet

du kan også anskaffe deg en hylende alarm som går av når du trykker på den. disse skal være høyere enn en bilalalarm.

i kjøkkenskapet finner du også f.eks salmiakk som er meget effektivt på sprayflaske. husk bare å ha dette i lommen og lett tilgjengelig.

*ravna*

Skrevet

Ha nøklene dine i hånda, med den spisse enden stikkende ut mellom fingrene. Det å ha noe i hånda når du slår, gjør at slaget blir hardere. Det å ha spisse nøkler stikkende ut, bør jo gjøre litt det også. Og det å ha nøklene sånn, når du går, gjør at du føler deg litt mere forberedt.

På den annen side, så er nok selvforsvar eller judokurs litt bedre. Da lærer du hva du skal gjøre når det første slaget ikke lander, og hva du gjør etter det...

Catzy

Skrevet

Hei

Pepper spray er sorten. Det finns små spraybokser som vi damer

kan ha i veska.

:( Synd

, men de er ikke lovlige i Norge.

Skrevet

Har det ikke kommet en lovlig "pepperspray" da?

Mener å ha sett en slik. Men hårspray fungerer på samme måte og koster mindre (tror jeg).

Ellers er det lurt å holde seg der det er andre mennesker eller opplyste gater og åpne kiosker, gå gjerne omveier for å unngå "øde" steder.

Å late som man snakker i mobiltelefonen kan være en god ide. Hvis du oppdager noe bak deg eller går i et spesielt ubehaglig område, så snakk høyt og lat som noen skal møte seg e.l. Ikke mange vil overfalle en person som straks skal møte en annen tror jeg. Du kan jo også ringe noen på ordentlig og snakke med dem på veien.

Som nevnt et annet sted kan man sende en SMS og oppgi nummeret på taxien man tar.

Voldsalarmer finnes, men jeg vet ikke hvor nyttige de er sånn midt på natta. Det finnes sikkert flere typer også.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hei

Pepper spray er sorten. Det finns små spraybokser som vi damer

kan ha i veska.

:(  Synd  

, men de er ikke lovlige i Norge.

Er det ikke for jævlig at det ikke er lov til å eie selv generelt u-farlige selvforsvarsvåpen som stungun (elektrisk) og pepperspray/tåregass i Norge. Nytter lite å rope på politi når man blir overfalt. For de som har tid og fysikk til å lære seg selvforsvar er nok det det beste man kan gjøre, myndighetene kan nemmelig ikke ta fra deg kunnskaper og ferdigheter slik de kan om du har et eller annet form for selvforsvarsvåpen.

Skrevet

Om peppersprayen var lovlig i Norge, så hadde jeg vært urolig for

at barn skulle fått tak i den. Det er temmeligt sterke saker.

Skrevet

Et selvforsvarskurs er sikkert gøy å være med på, og bra trening er det sikkert også, men jeg har ingen tro på at dette faktisk virker. Du må regne med at det også finnes mange overfallsmenn der ute med tilsvarende gode kunnskaper i kampsport. Å tro at du kan hamle opp med all verdens overfallsmenn fordi du har gått et halvt år på karate el.l. er litt naivt tror jeg. Men som sport er det jo helt sikkert kjempegøy.

Har ingen erfaringer med pepperspray el.l. Lurer litt på om de av dere der ute som har dette faktisk har brukt det noen gang? Virker det, dvs. rekker dere å få opp sprayen i tide slik at den kan brukes?

Jeg har gjort som du gjorde før, brukt bilen veldig mye. Liker heller ikke å gå alene ute i stille gater i Oslo. Så det er mang en fest jeg har måttet holde meg edru på.

Nå som du ikke har bil ville jeg tatt taxi (innbiller meg fremdeles at dette er trygt - til tross for noen avishistorier om det motsatte). Litt dyrt blir det viss du er mye ute på by'n, men en slipper å gå rundt med "våpen" i hånd og et hamrende hjerte.

Skrevet

Selvfølgelig er det lurt med tips om hvordan man kan fosvare seg med nøkler, mobiltelefon og kick-boksing. Men det aller viktigeste er like vel å se selvsikker ut der du går. Gå med bestemte og målretta skritt, og rett rygg. Se ut som om du vet hvor du skal, selv når du ikke gjør det. Ikke senk blikket når du møter fremmede.

Skrevet

Det kom to ganger gitt..

Skrevet
Har ingen erfaringer med pepperspray el.l. Lurer litt på om de av dere der ute som har dette faktisk har brukt det noen gang? Virker det, dvs. rekker dere å få opp sprayen i tide slik at den kan brukes?

Jeg har en liten, utenlandsk sprayflaske (vet ikke helt hva det er, men det er for å beskytte seg). Har aldri brukt den, ganske enkelt fordi jeg ikke har blitt overfalt/truet.

Men det hjelper ikke å legge boksen nederst i veska. Trikset er å holde den i hånden, med fingeren klar. Man går jo ikke sånn over alt, men på steder der det er litt skummelt. Jeg pleier å ta den opp på folketomme strekninger og sånt. Et par ganger har jeg også hatt den klar i drosje.. hvis sjåføren har vært litt ekkel (det hender at man blir litt paranoid).

Jeg tviler sterkt på at sjansen er stor for et overfall e.l. midt i byen, med masse mennesker rundt. Føler meg trygg hvis det er folk rundt meg.

Skrevet

Kanskje man kan kjøpe en sånn liten hårsprayflaske på H&M, som erstattning for pepperspray??

Skrevet
Kanskje man kan kjøpe en sånn liten hårsprayflaske på H&M' date=' som erstattning for pepperspray??[/quote']

Jepp.. fungerer helt fint det.

Man får et lite sekund eller 10 før gærningen får summet seg og tørket gørra ut av øynene!

Hårspray er sikkert ikke noen dårlig erstatning.

Gjest Anonymous
Skrevet

Sprayflaske som gir ut lyd (som kan sprekke trommehinnene) er tillatt i Norge. Vet ikke hvor det selges.

Lisen

Gjest Anonymous
Skrevet

[quote="Lea

Jeg har en liten, utenlandsk sprayflaske (vet ikke helt hva det er, men det er for å beskytte seg). Har aldri brukt den, ganske enkelt fordi jeg ikke har blitt overfalt/truet.

Vær klar over at du kan straffes for brudd på VÅPENLOVEN hvis det er tåregass/papperspray du har kjøpt i utlandet. Det finnes lovlige varianter av pepperspray å få kjøpt i Norge (sjekk på nettet eller hos den lokale våpenforretningen). Disse er svake i forhold til det som selger f.eks i USA men sikkert fortsatt bedre enn hårspray

Skrevet

Universitetet jeg går på i England gir ut "hylere" gratis til kvinnelige studenter. (sier litt om alt mulig rart som skjer her.) Vi fikk demonstrert denne for oss i introduksjonsuka da jeg begynte på universitetet her. Den piper veldig høyt (kan sikkert sprenge trommehinnen) og hvis man presse på knappen i mer enn et visst antall sekunder (rundt 5 sekunder) så nytter det ikke å stoppe den før all gassen er brukt opp.

Passer kanskje ikke hvis man er midt i skogen, men veldig fin hvis man ikke er så langt fra folk. Kontakt den lokale politistasjonen for å få vite hvor man kan få kjøpt dem.

Hva med å ha en (lovlig) pepperspray i ene hånda og "hyler" i den andre. Og hvis man i tillegg kan litt kampsport/selvforsvar dersom personen fortsatt angriper...

*se det for seg*

Skrevet

Jeg har veldig tro på selvforsvarskurs for kvinner. Tok et selv for mange år siden, mest for treningens skyld. Men jeg føler meg uendelig mer tryggere når jeg går i skumle strøk.

Noe av det viktiste man lærer på kusert er å gå riktig. Det vil si å gå med en målbevissthet og sikkerhet som gjør at en overfallsmann velger deg bort. Han leter nemlig etter et lett bytte!

Du lærer også å skrike. Mange "fryser" når de blir overfalt og stemmen svikter. Roper du av all kraft så forsvinner ofte overfallsmannen. Han vet nemlig at flere kommer til når noen roper om hjelp. Du trenger å trene på å skrike hvis du ikke er vant til det.

I enkelte tilfeller hjelper ikke dette. Spesielt hvis overfallsmannen er dopet, - da tenker han ikke klart og er ikke redd. Da har du bruk for selve selvforsvarsteknikker. Ulike sprayer er kjempefint. Alarmer krever at overfallsmannen blir redd.

Nøkkel i hånden krever at du har mot nok til å slå. Hvis du aldri har slått noen før, kan det faktisk være vanskelig! På et slikt kurs får du trening både i å slå og hvor man skal slå for at det skal gjøre skikkelig vondt. Dessuten lærer du hvordan du skal komme deg ut av grep.

Og hva gjør du hvis mannen har en pistol? Slåss du da? Dette lærer du også på et selvforsvarskurs.

Jeg skulle ønske at alle jenter ble tilbudt selvforsvarskurs på ungdomsskole eller videregående.

Kort sagt: JA TIL SELVFORSVAR!!!!!!

:briller:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...