Gjest Chrizzy Skrevet 22. oktober 2006 #1 Skrevet 22. oktober 2006 Jeg var syk hele forrige uke. Jeg startet på ny jobb i august, har 100% vikariat i et år. Jeg har to barn som jeg er mye alene med, fordi mannen jobber turnus 9/12 dager. Derfor har jeg også vært borte 2 dager på grunn av at de har vært syke. Føler meg litt elendig som har vært borte så mye allerede. Var ekkelt å ringe hver dag i forrige uke å si at jeg ikke kommer i dag heller. Virker det veldig dårlig å ha vært så mye borte fra jobb allerede? Har jo lyst på fast jobb neste år :icon_frown:
Gjest Sumiko Skrevet 22. oktober 2006 #2 Skrevet 22. oktober 2006 Det kommer nok veldig an på hvilket inntrykk de har av deg som person, og ikke minst på sjefen din. At man selv eller barna kan bli syke, det er slikt som kan skje.
Kylling Skrevet 22. oktober 2006 #4 Skrevet 22. oktober 2006 Du kan da ikke hjelpe for at du er syk?? Det kan da skje alle. Ikke plag deg selv med slike tanker. Vær heller glad for at du er frisk igjen og kan dra på jobb denne uka.
Gjest niomi Skrevet 22. oktober 2006 #5 Skrevet 22. oktober 2006 Vet hvordan det er - jeg har faktisk vært ganske mye syk dette året, jobber gjennom bemanningsbyrå, og man tenker jo på at man da ikke får kontrakten forlenget. Så jeg har sykemeldt meg fra dag en, jeg. Noen ganger har jeg da vært sykemeldt bare to dager (knis), mens en gang var jeg sykemeldt i to uker, pga den hersens pollensesongen.
Gjest Chrizzy Skrevet 22. oktober 2006 #6 Skrevet 22. oktober 2006 Takk for svar. Er nok fæl til å plage meg selv med slike tanker ja Niomi, mener du har du ringte legen og sykemeldte deg og ikke brukte egenmelding?
Gjest niomi Skrevet 22. oktober 2006 #7 Skrevet 22. oktober 2006 Niomi, mener du har du ringte legen og sykemeldte deg og ikke brukte egenmelding? ← Jepps. Og når jeg frisk igjen, stakk jeg innom legen og hentet sykemeldingen. Trodde det var ganske vanlig, jeg! De færreste jeg kjenner som bruker egenmelding, med mindre de er sikre på at de går over på et par dager...
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2006 #8 Skrevet 22. oktober 2006 Dette spiller ingen rolle. Er du syk, så er du det. Og barn, de blir også syke. Så lenge du gjør jobben din i orden alt sett under alt-i-alt i sum, så er alt i orden. Du må gjerne være borte fra jobb, så lenge de totale resultatene ikke lider under det. Vi blir alle syke nå og da, og har fravær fra jobb av den ene eller andre grunnen.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2006 #10 Skrevet 22. oktober 2006 Som andre sier, er du syk så er du syk. Men vær obs på at mannen din tar sin tørn når turnusen tillater det. Er mannen din bortreist når han har turnus, og er det ikke mulig for han å være hjemme med barna hvis de er syke? Det beste er å dele barns sykedager 50/50 til vanlig. I din situasjon vil jeg kanskje prøvd på å dele det litt skjevt, slik at mannen tar flere sykedager. Forutsatt at han har fast jobb da.
Gjest Chrizzy Skrevet 22. oktober 2006 #11 Skrevet 22. oktober 2006 Som andre sier, er du syk så er du syk. Men vær obs på at mannen din tar sin tørn når turnusen tillater det. Er mannen din bortreist når han har turnus, og er det ikke mulig for han å være hjemme med barna hvis de er syke? Det beste er å dele barns sykedager 50/50 til vanlig. I din situasjon vil jeg kanskje prøvd på å dele det litt skjevt, slik at mannen tar flere sykedager. Forutsatt at han har fast jobb da. ← Hei! Ja han er bortreist tolv dager og hjemme ni, så han har ikke mulighet til å være her med de om de er syke... Men jeg skal nok gå å ta meg en prat med sjefen i morra når jeg kommer på jobb. Jeg vet ikke om han egentlig er klar over at det er slik.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2006 #12 Skrevet 22. oktober 2006 Det kommer mye an på hvor syk man er mener jeg... Er man forkjøla og nesen renner litt, så mener jeg at man går på jobb. Har man litt hodepine så går man på jobb. Har man oppkastsyke så blir man hjemme. Jeg har en del bekjente som springer til legen bare de hoster to ganger, det syns jeg er latterlig og dårlig arbeidsmoral. Klarer man å gjøre jobben sin så går man på jobb.
Gjest Maa Skrevet 23. oktober 2006 #13 Skrevet 23. oktober 2006 Det kommer mye an på hvor syk man er mener jeg... Er man forkjøla og nesen renner litt, så mener jeg at man går på jobb. Har man litt hodepine så går man på jobb. Har man oppkastsyke så blir man hjemme. Jeg har en del bekjente som springer til legen bare de hoster to ganger, det syns jeg er latterlig og dårlig arbeidsmoral. Klarer man å gjøre jobben sin så går man på jobb. ← Sånn passelig begeistra for kollegaer som kommer på jobb med forkjølelse og rennende nese og smitter resten...
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #14 Skrevet 23. oktober 2006 Er nok ikke så enkelt som mange her sier; at er du syk så er du syk.. Joda, klart man har rett til å holde seg hjemme når man er syk, men hva kollegaer og sjef osv tenker om det, det er en helt annen sak. Hvilket inntrykk arbeidsplassen din har av deg i utgangspunktet har mye å si her... Og det var vel egentlig det TS plaget seg selv med? Følelsen av å være redd for å bli sett på som unnasluntrer liksom? Og det kommer jo da helt an på... Dersom kollegaene dine ser på deg som en pliktoppfyllende dame, så vil de sannsynligvis bare tenke at det er synd at du er syk. På den annen side, dersom du blir oppfattet som en som gjerne er litt slapp og er tilbøyelig til å lure seg litt unna...ta ekstra lange og mange røykepauser osv, så kan det jo også hende at de kan leke med tanken om at du kanskje ikke er så syk. God bedring!
Gjest JKonna Skrevet 23. oktober 2006 #15 Skrevet 23. oktober 2006 Som de andre sier her - er du syk så er du syk, og med det følger visse rettigheter. På den annen side har du jo da arbeidsgiver, som selvfølgelig ønsker de arbeidsgiverne som er best for bedriften - samlet sett. Jeg vil anta at man da f.eks. vil foretrekke en som er syk noen ganger i året, men dyktig når han eller hun først er på jobb, heller enn en som aldri er borte, men ikke noe flink til jobben heller. Men selvfølgelig så er jo en kombinasjon av de beste egenskapene fra begge sider ønskelig, så når bedriften skal ansette fast så vil de sikkert se på de mulighetene de har, og er det andre som er dyktige men lite borte, evt. at de tror de får tak i en slik ved nyutlysning, så kan det jo være de velger å gjøre det isteden for å ansette deg fast.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå