Gå til innhold

Prevensjon - hvilke alternativer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har brukt p-piller tidligere, men jeg vil ikke ta flere ting som har med hormoner å gjøre.

Hvilke andre alternativer finnes, og hva sies om de ulike? Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for linkene! Det var veldig mye nytt å sette seg inn i, jeg får ta det litt etterhvert.

Hvordan fungerer pessar?

Skrevet

Kort sagt er det en “kopp” du setter inn i skjeden opp mot livmortappen. Må/bør fylles med sæddrepende middel, og det må du kjøpe i utlandet. Vil generelt anbefale et middel som er basert på melkesyre el pga at nonoxynol-9 er mistenkt for å gi helseskader. Har selv valgt bort nonoxynol-9 pga mistanke om hormonforstyrrende effekt. Men grunnen til at det er tatt av markedet i Norge er ikke det, men at det øker smittefaren der en av partene har en kjønnsykdom. Ganske tynt argument med tanke på at det i utgangspunktet er svært få som ville ha bruke pessar og ikke kondom om det var smittefare i bildet. Men på den andre siden: Det er mulig nonoxynol-9 er noe sikrere prevensjonsmessig sett enn andre preparater, men jeg har ikke klart å finne noen undersøkelser som sier verken det ene eller andre.

Skrevet

mulig dette ble nevnt i den lenke som er annbefalt over. Men jeg har lyst til å annbefale deg å sjekke ut kobberspiral.

Dersom du har født så er det grei skuring og fastlegen kan sette inn.

Dersom du ikke har født, så er vanligvis livmoren mye mindre, og da er det best å gå til en gynekolog, for de har mer erfaring og bedre utstyr. (noen fastleger er en smule gammeldagse, og anbefaler ikke kobberspiral, dette er tull, men ikke alle har stor nok livmor til at det lar seg gjøre, dette ser en gynekolog.)

Skrevet

For 10 år siden kom også jeg til den konklusjonen at jeg ikke orket mer kunstige hormoner i kroppen min. Prøvde først spiral, men ble utrolig dårlig av det - svimmel, vondt i magen, blødninger i hytt og pine etc.

Begynte med Persona, og det er et helt supert prevansjonsmiddel hvor man benytter seg av sikre perioder. Kort fortalt tisser man på en pinne, setter den pinnen inn en liten maskin, og ser resultatet. Grønt = bare pul i vei, rødt = du kan bli gravid + et lite egg på displayet indikerer eggløsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...