Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #1 Skrevet 20. oktober 2006 Håper noen kan hjelpe meg med dette... Vet jo selv godt hva sammenskriving (i motsetning til særskriving) er, men hvordan kan jeg forklare elevene mine dette på en god måte? I boka deres står eksempelet "Det er stor forskjell på en norsk time og en norsktime" - men føler ikke akkurat at elevene som sliter med å skrive riktig får så mye hjelp av dette. Er det noen her inne som vet om gode regler for sammenskriving?
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #2 Skrevet 20. oktober 2006 Orddeling, eller "engelsksyken" er vel et av de mest utbredte språkfeilene her til lands (i alle fall blandt mine medstudenter).. (Derfor er det fantastisk at du prøver å lære elevene å skrive godt!) Språkrådet har gode tips! Astronomer mot orddeling kan være morsomt, og kan fungere som tankevekker for elevene (i tillegg til at det er morsomt) :o) Ellers er et godt råd å prøve å si ordet høyt for seg selv, da merker man lettere om det står leie boliger eller leieboliger.. Lykke til!
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 21. oktober 2006 #3 Skrevet 21. oktober 2006 Takk for svar! Jeg har vært inne og sett på begge nettsidene, men føler fortsatt savn av en god REGEL jeg kan gi elevene. Det er jo helt tydelig at de IKKE klarer å høre forskjell på "gammal ost" og "gammalost" eller "norsk time og norsktime"... Håper noen har en fin regel på lur, hvis ikke må jeg kanskje prøve å lage en selv?? Dessuten - jeg er ikke helt enig med godeste A. Torp - jeg tror mangelfulle grammatikk-kunnskaper er en vel så viktig grunn til skrivefeilene som påvirkning fra engelsk.
Lilleba Skrevet 23. oktober 2006 #4 Skrevet 23. oktober 2006 Er ikke norsklærer, så jeg kan nok ikke hjelpe deg. Men et lite tips har jeg: Istedefor å bruke en norsk time (hva er egentlig det forresten?) vs en norsktime, bruk heller en norsk lærer vs en norsklærer. Det tror jeg bestemt må være mye enklere å forklare? Forresten veldig fint at du bruker tid på dette med elevene, for det er virkelig en sann plage å lese tekster med mye orddelinger! Lykke til med jobben!
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #5 Skrevet 23. oktober 2006 Takk, takk! Er enig i at det nok er et bedre eksempel. Problemet er nok heller at de har problemer med å overføre eksempelet til andre ord. Selvom de ser forskjell på en norsk lærer og en norsklærer, ser det ikke ut til at de ser forskjell på en politi bil og en politibil. Så jeg søker fortsatt en god REGEL, foreksempel en måte å prøve setningen på som gjør at de kan oppdage feilen selv. Søker fortsatt, men er ved friskt mot
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #6 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg er ingen pedagog, men er enig i at orddeling etter inspirasjon fra engelsk skriftlig brer om seg. Poenget må vel være at man må lete i teksten sin etter ord som egentlig henger sammen. Politibil er en beskrivelse av en spesiell bil. Jeg tror det er viktig å lese høyt og lytte. Dersom det er mellomrom mellom ordene ("politi bil") så må elevene lære at man skal ta en liten pause. Og så må de tenke etter hvordan de sier ordene. Sier de "politibil" uten pause, så skal de skrive det også.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #7 Skrevet 23. oktober 2006 Jo, elevene kan prøve setningen for å finne ut om ordet skal deles eller ikke. Eks.: Gammel ost eller gammelost: Jeg fikk gammel ost på skiven. Hvis det blir det riktig å spørre: Var osten jeg fikk på skiven gammel?, da skal dt være to ord. Blir det feil, fordi en mener osten gammelost, skal det være ett ord. Kaffekopp eller kaffe kopp. Var koppen kaffe? Nei, det blir jo feil, altså skal det være ett ord. Her kan du forklare at når første delen er et adjektiv, skal det være to ord, ellers skal det være ett ord.
Gjest Gjesta Skrevet 23. oktober 2006 #8 Skrevet 23. oktober 2006 Jo, elevene kan prøve setningen for å finne ut om ordet skal deles eller ikke. Eks.: Gammel ost eller gammelost: Jeg fikk gammel ost på skiven. Hvis det blir det riktig å spørre: Var osten jeg fikk på skiven gammel?, da skal dt være to ord. Blir det feil, fordi en mener osten gammelost, skal det være ett ord. Kaffekopp eller kaffe kopp. Var koppen kaffe? Nei, det blir jo feil, altså skal det være ett ord. Her kan du forklare at når første delen er et adjektiv, skal det være to ord, ellers skal det være ett ord. ← :klø: Men... men... Blir ikke eksemplet med gammelost da feil? For det første ordet er jo adjektiv både i gammel ost og gammelost. Og i babyblå er jo det første ordet adjektiv, mens ordet likevel skal skrives sammensatt? Kanskje jeg ikke helt skjønte hva du mente her?
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #9 Skrevet 23. oktober 2006 :klø: Men... men... Blir ikke eksemplet med gammelost da feil? For det første ordet er jo adjektiv både i gammel ost og gammelost. Og i babyblå er jo det første ordet adjektiv, mens ordet likevel skal skrives sammensatt? Kanskje jeg ikke helt skjønte hva du mente her? ← Ja, det er riktig at gammelost er satt sammen av adjektivet gammel og substantivet ost, men ordet (substantivet) gammelost er ett ord, og det har en egen logisk betydning. Det samme med babyblå (eller her er det jo omvendt, da, substantiv + adjektiv)) - det er helt ulogisk å spørre: Var blå baby? Generelt sett så deler vi ikke ord på norsk. Vi bruker sammensatte ord - gammelost, politibil og babyblå, men gammel ost er ost som er blitt gammel, blå bil er en bil som er blå, og babyblå pysjamas er, vel, ja, en pysjamas som er babyblå. Er det klarere?
Belit Skrevet 24. oktober 2006 #10 Skrevet 24. oktober 2006 Vet ikke om det kan kalles en regel, men å si ordet det er snakk om høyt skal funke i alle tilfeller. Alle hører at å si norsk time i to deler med kort pause i mellom blir feil, mens å si norsktime i ett blir riktig. Kanskje det er annerledes for folk som ikke har norsk som førstespråk, at de ikke hører forskjellen like innlysende som innfødte norsktalere?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 24. oktober 2006 #11 Skrevet 24. oktober 2006 Takk, gjest! Jeg tror faktisk at den måten du beskriver kan virke oppklarende på elevene! Jeg skal i hvertfall prøve det ut! Flere sier at elevene ved å si ordet/ordene høyt vil forstå om de skal sammenskrive eller særskrive, problemet er bare at dersom de i utgangspunktet ikke forstår at det er en forskjell, vil de heller ikke klare å si ordet/ordene på riktig måte, er jeg redd!!
Gjest Gjesta Skrevet 24. oktober 2006 #12 Skrevet 24. oktober 2006 Ja, det er riktig at gammelost er satt sammen av adjektivet gammel og substantivet ost, men ordet (substantivet) gammelost er ett ord, og det har en egen logisk betydning. Det samme med babyblå (eller her er det jo omvendt, da, substantiv + adjektiv)) - det er helt ulogisk å spørre: Var blå baby? ← Og her er grunnen til at jeg ikke skal skrive innlegg sent på kvelden. Men jeg holder fast på at adjektiv-regelen ikke helt funker, selv om babyblå var et særdeles dårlig forslag som eksempel. Hva med ord som antikkhvitt, gammelmoderne, grønnmalt, eller nyinnspilling? Det jeg tror jeg reagerer på, er at hvis elevene ikke skjønner at ord skal sammenskrives, vet de da at gammelost er ett ord? Jeg leser boligprospekter om dagen, og har sett en eiendomsmegler avertere en eiendom som et opp pussnings objekt. Hvis dagens elever er like dårlige som denne eiendomsmegleren, skjønner de da forskjellen på sammensatte ord og ord som er satt sammen av to ord men som likevel er ett ord med egen logisk betydning? Jeg er forøvrig enig i at den andre regelen om å dele opp ordet og bruke det i slike spørsmål er god (selv om jeg ser at det kan gi problemer med et ord som nyinnspilling: var innspillingen ny? Ja. Likevel skal det skrives som ett ord). Jeg ble vel bare litt opphengt i adjektivregelen. Flere sier at elevene ved å si ordet/ordene høyt vil forstå om de skal sammenskrive eller særskrive, problemet er bare at dersom de i utgangspunktet ikke forstår at det er en forskjell, vil de heller ikke klare å si ordet/ordene på riktig måte, er jeg redd!! ← Hvis elevene ikke skjønner at det er forskjell på lamme lår og lammelår, på ananasringer og ananas ringer, på okselever og okse lever (bare for å bruke de klassiske eksemplene), da tror jeg elevene har større problemer enn bare sammenskriving av ord.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå