Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er det viktigste å forberede seg på til norsk og nynorskeksamen (privatist, vgs)?

Det er vel slik at det blir fagdag på en av dem og friskriving på andre antar jeg....?

Noen som har noen tips til meg om hva som kan være greit å øve mest på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Mine tips til deg er at det alltid er noen litteratur spørsmål. Du skal sette to perioder mot hverandre. Jeg leste bare på litteratur og fikk ganske bra karakter. MEN da er det viktig å KUNNE ALT dvs at du ikke blander periodene når du sitter der og skal skrive. Så er det veldig viktig at man ikke bare skriver for å skrive men at du har klare meninger om det du skriver og flett så mye du har lært i norsk faget inn i oppgaven din. Så må det sies at de også ser på hvordan du skriver (hvordan du bygger opp setningene dine). Det slett jeg med.

Ellers ønsker jeg deg lykke til!

Skrevet

Argh!

Sorry at jeg kverulerer, men jeg må bare si det: det motsatte av nynorsk er ikke norsk, men bokmål. Altså heter det ikke "norsk/nynorsk" men "bokmål/nynorsk" eller "hovedmål/sidemål". Når man snakker om eksamen kan man vel også snakke om "fagdag/friskriving" eller hva nå de to ulike dagene heter. De to veksler i allefall annethvert år om det er hovedmål eller sidemål.

Hilsen kverulant, som skriver både hovedmål og sidemål.

Skrevet

Du bør iallefall lære deg å bruke ordlista ordentlig. Det verste sensor vet er de som helt tydelig ikke slår opp ord de er usikre på, men i stedet skriver en salig blanding av dialekter, kvissleis, ivar åsen-landsmål og svensk.

Slå heller opp et ord for mye enn et for lite. Og når du har gjort det et par ganger merker du at det ikke tar så lang tid å slå opp et ord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...