juliannae Skrevet 20. oktober 2006 #1 Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Har lest flere tråder i det siste om røykere, og er i grunn litt sjokkert. Mange tillater seg og si det meste til røykere som om det er mennesker uten følelser (merk dere at jeg sier mange, ikke alle) De fleste røykere (meg selv inkludert) tar hensyn når vi røyker. Jeg røyker ikke inne hos meg selv eller andre. Pga av dårlig lukt og det er ikke kjekt å få besøk hvis det stinker røyk hos/av meg). Kan være min luktesans er kraftig redusert, men hvis noen kommer inn etter å ha tatt en røyk ute, forsvinner lukten raskt, den henger ikke igjen i klærene. Jeg har to jobber. I den ene jobben røyker jeg ikke da det er tett kontakt mellom meg og andre mennesker. I den andre jobben røyker jeg i lunsjen. Da sitter jeg ute, av sosiale årsaker kommer ofte andre kollegaer også ut. De sitter og rynker på nesen, vifter vekk røyken og ber røykerne flytte seg. Dette selv om de velger å komme ut å sitte sammen med oss i øsende regn. Det hadde vært bedre for ikkerøykerne å sitte inne i dårlig vær. Vi har ikke lenger lov å røyke inne på utesteder ol. (noe jeg er veldig fornøyd med) men la oss nå få sitte/stå utenfor uten at vi skal bli klaget på da og! Ikke fortell oss om helserisikoen vi vet den. Jeg forteller aldri til meget overvektige mennesker når de tar seg en sjokoladebit hvor farlig det er. Jeg er da høflig. Endret 20. oktober 2006 av juliannae
Nelle Skrevet 20. oktober 2006 #2 Skrevet 20. oktober 2006 Dette er jeg jammen meg helt enig i. Bra skrevet!!
Prinsesse-vil-ikke Skrevet 20. oktober 2006 #4 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg er forsåvidt enig med deg, ikke alle er av samme ulla - det gjelder for alt annet også. Men det er (desverre) lett for å feie alle over en kam og si at "alle dere som røyker... " etc. Ikke ta det heeeeeeelt bokstavelig når sånt blir sagt da, se litt gjennom fingrene og forstå ironi, er min bønn. Jeg innrømmer det gjerne: jeg hater røyk. Har i en alder av 28 aldri røkt selv, har såvidt tatt i en sigarett og kommer aldri til å begynne med det nå heller. Hjemme er det røykfritt og kommer røykere på besøk får de røyke ute, uansett grader og uansett vær. Sånn er det bare. Det lukter vondt, nei, det stinker, det er helsefarlig og det går utover oss som ikke røyker også. Røyk er Hilsen fornuftig ikke-røyker
juliannae Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 20. oktober 2006 Reint som jeg rødmer i stua, Leo
juliannae Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter #7 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg er forsåvidt enig med deg, ikke alle er av samme ulla - det gjelder for alt annet også. Men det er (desverre) lett for å feie alle over en kam og si at "alle dere som røyker... " etc. Ikke ta det heeeeeeelt bokstavelig når sånt blir sagt da, se litt gjennom fingrene og forstå ironi, er min bønn. Jeg innrømmer det gjerne: jeg hater røyk. Har i en alder av 28 aldri røkt selv, har såvidt tatt i en sigarett og kommer aldri til å begynne med det nå heller. Hjemme er det røykfritt og kommer røykere på besøk får de røyke ute, uansett grader og uansett vær. Sånn er det bare. Det lukter vondt, nei, det stinker, det er helsefarlig og det går utover oss som ikke røyker også. Røyk er Hilsen fornuftig ikke-røyker ← Ikke snakk om at vi misforstår og at dere mener at ikke at alle røykere er av samme ulla, når du i neste vending sier at det stinker osv osv. De fleste røykere jeg kjenner til oppfører seg som meg og de gir deg ingen helseskader og bare vond lukt i ett halvt minutt. Det tåler du.
Gjest Malina Skrevet 20. oktober 2006 #8 Skrevet 20. oktober 2006 Selv om jeg er veldig i mot røyk(ikke minst fordi jeg jobber på en avdeling med lungekreft osv),så skjønner jeg poengene dine. Det er absolutt noe å tenke over. Særlig det siste du nevnte. Hvorfor skal det være mer "lov" å "hakke ned på" røykere og hele tiden prakke på dem hvor farlig det er å røyke- men ikke overvektige for eks.
Gjest Elfrida Skrevet 20. oktober 2006 #9 Skrevet 20. oktober 2006 De fleste røykere er veldig flinke til å ta hensyn, og jeg er enig i at det er mye ufortjent hetsing av røykere. Jeg har lagt merke til at mange røykere tar hensyn utendørs, feks på bussholdeplasser. Røykerne står ofte i utkanten slik at ikke folk skal bli sjenert av røyken. Imponerende! Derfor er det rart mange ikke tenker på å gå noen få meter ekstra, når man først går ut for å ta en røyk, særlig på arbeidsplasser og andre offentlige steder (jeg mener ikke utesteder). Det er nemlig ubehagelig å skulle gå gjennom en røyksky når man kommer om morgenen, går om ettermiddagen, og tar seg en liten luftetur ellers, pluss at det siver inn! Står trekken feil lukter hele etasjen røyk her jeg jobber. Men å drive og vifte og beklage seg når man merker røyk utendørs er å overdrive syns jeg, så lenge det ikke er røyking midt i maten/midt i fleisen eller noe sånt.
Malama Skrevet 20. oktober 2006 #10 Skrevet 20. oktober 2006 Delvis enig i en del av det du sier, men ja, luktesansen din er nok redusert, for når en røyker er ute og røyker, og deretter kommer inn, så lukter det av vedkommende, og nei, det forsvinenr ikke fort. Vi har røykere på jobb, selvsagt røyker de bare ute, noe annet er ikke lov, men å sitte ved siden av dem er aldri gøy, det lukter av hår, klær og hud, i tillegg til pustrn. Selv om det er lenge sdien sist de tok seg sine "to minutter" pause fra jobb for å røyke. Det er ikke rettferdig å generalisere over alle røykere, og det forsøker jeg å unngå. Jeg hater røyk. Det er ikke det samme som at jeg hater røykere. Jeg er ikke direkte overbegeistra for dem som konsekvent må røyke inni bussskuret når det plaskeregner (og ja, det er nesten alltid minst en som gjør det) og ikke blir jeg så glad når en røyker setter seg ned ved siden av meg på bussen/toget heller. Det lukter ille, men heldigvis tar ikke toget jeg tar til og fra jobb mer enn 7 minutter, så det er ikke snakk om mer enn max 10-15 minutter jeg må sitte i lukta da (Ja, for jeg går inn på toget med en gang det kommer, og det lukter ikke i 1/2 min, men helt til jeg kommer meg bort fra vedkommende) Men jeg hater ikke vedkommende av den grunn, og jeg vil ikke generalisere over alle røykere. Det bør ikke være lov å "hakke på" røykere. Men den som røyker har tatt et valg om å gjøre det, og bør i så måte kunne stå for det også. Og det vel vitende om at dette er "uglesett" i samfunnet, av meget forklarelige grunner. Men de har jo all rett til å påføre seg selv denne helserisikoen, så så lenge de ukke utsetter meg for den, så skal jeg ikke klage nevneverdig jeg. Det er jo ikke så farlig for meg å sitte på toget sammen med en røyker. Lite behagelig, men ikke farlig. Og å sitte sammen med en overparfymert kvinne er like ubehagelig, så sånnsett er det altså mer et generelt problem Jeg er altså enig i at det ikke burde være "lov" å generelt hakke på røykere, og at vi ikke skal generalisere, mange tar hensyn. Dette med generalisering er dog ikke et problem for røykere spesielt, men gjelder for de fleste grupper. Vi liker ikke muslimer, for de er terrositser, til tross for at flertallet av dem er helt greie, vi liker ikke røykere, for de utsetter oss for passiv røyking, selv om mange ikke gjør det, vi mener at tykke mennesker burde slanke seg, selv om mange av dem har et problem som er litt vanskeligere enn å bare slutte å drikke brus, vi mener at undervektige nok har en spiseforstyrrelse, selv om felrtallet bare er naturlig tynne, vi mener også at studenter drikker og bråker, selv om noen er "stille og snille", og at kristne/religiøse er "konservative og kjedelige" selv om flertallet er helt som alle andre, rent bortsett fra at de altså tror på noe ikke alle tror på, personlig. Det er dumt, og vi må vel bare jobbe mot disse fordommene og generaliseringene. All ære til deg for at du tar hensyn. Da skal ikke du la deg ramme av de som klager over "hensynsløse røykere", for du er ikke en av dem
Malama Skrevet 20. oktober 2006 #11 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg har lagt merke til at mange røykere tar hensyn utendørs, feks på bussholdeplasser. Røykerne står ofte i utkanten slik at ikke folk skal bli sjenert av røyken. Imponerende! ← Kjempeimponerende. Jeg opplever dessverre nesten aldri dette, og hellrr det motsatte. Skulle virkelig ønske mine medreisende røykere hadde lært av dine medreisende. Kan du sende dem hit på et kurs tror du?
Gjest niomi Skrevet 20. oktober 2006 #13 Skrevet 20. oktober 2006 Kjempeimponerende. Jeg opplever dessverre nesten aldri dette, og hellrr det motsatte. Skulle virkelig ønske mine medreisende røykere hadde lært av dine medreisende. Kan du sende dem hit på et kurs tror du? ← Sånn er det da her, også! Hvis jeg er veldig tidlig ute til banen om morgenen, så setter jeg meg i venteskuret og tar en røyk. Men jeg flytter meg veldig raskt dersom det kommer andre dit! Dersom jeg er på uteservering sammen med røykere, røyker jeg ved bordet. Er jeg på uteservering med folk jeg ikke kjenner særlig, sier jeg at "jeg går bare litt unna, jeg, for jeg skal ta en røyk". Noen sier da OK, men de fleste syns faktisk det er greit at jeg blir sittende. Og jeg røyker naturligvis ikke når de andre spiser. Fysj og fy. Men jeg bryr meg mindre om de på naborbordet, ja. På jobben har vi røykerom. Stinker noe helt j*vlig der inne, men jeg setter stor pris på å slippe å stå ute i det verste vinterværet. Det er heller ingen av "uterøykerne" som står klistret helt opp i inngangsdørene. Både jeg og min samboer røyker, men vi har helt røykfri leilighet. Selv når vi har fest. Og alle syns det er helt naturlig å gå ut på verandaen vår å røyke. Kanskje det er generasjonen vi er oppvokst i? Vi er blitt vant til at man ikke røyker innendørs. Husker vagt at det til og med ble røyket på rutebussene i "gamledager".
Malama Skrevet 20. oktober 2006 #14 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg er med andre ord bare uheldig jeg da, som før tok bussen fra et busstopp der det var 1-2 røykere som insisterte på å stå inni buss-skuret og kjederøyke. Og som i dag tar toget fra en stasjon der noen av røykerene faktsik viser det hensynet du snakker om, og stiller seg litt i utkantstrøk, men flertallet står slik plassert at man om man ikke ønsker å bli "nedrøyket" først må trenge seg gjennom en tett folkeklynge (som stort sett består av røykere, de andre flytter seg jo nettopp unna disse) og deretter selv må havne ENDA lenger i utkantstrøk fordi det står liksom røykere med ujevne mellomrom langs hele stasjonen. Men jeg lever med det. Jeg står i regnet, jeg blir våt, og jeg aksepterer det. Og jeg vet at ikke alle røykere er like lite hensynsfulle, derfor generaliserer jeg ikke, men dessverre er det litt for mange av dem rundt meg. Men, jeg er nok bare uheldig, dersom det er slike hensynsfulle andre steder. Dere får gi kurs
aline Skrevet 20. oktober 2006 #15 Skrevet 20. oktober 2006 Pga av dårlig lukt og det er ikke kjekt å få besøk hvis det stinker røyk hos/av meg). Kan være min luktesans er kraftig redusert, men hvis noen kommer inn etter å ha tatt en røyk ute, forsvinner lukten raskt, den henger ikke igjen i klærene. ← Ikke snakk om at vi misforstår og at dere mener at ikke at alle røykere er av samme ulla, når du i neste vending sier at det stinker osv osv. De fleste røykere jeg kjenner til oppfører seg som meg og de gir deg ingen helseskader og bare vond lukt i ett halvt minutt. Det tåler du. ← jeg er tidligere røyker og oppfattet dette med lukt slik du gjør, etter at jeg sluttet lærte jeg derimot at ja; luktesansen min som røyker VAR kraftig redusert!! det lukter røyk av en som røyker, og det lukter røyk mye lenger en ett halvt minutt. røyklukta setter seg i klær og hår og alt, og det må ofte vaskes ut før det faktisk forsvinner. jeg sydde en kappe for danseinstruktøren min her for litt siden, han røyker og kappa har ligget der det en gang i blant blir røyket (altså ikke på røykerommet), og det STINKET røyk av hele kappa, både når jeg hentet den, hele tiden mens den var hjemme i mitt røykfrie hjem og hele tiden ellers. men hvordan man selv lukter, være seg røyk, parfyme eller andre lukter, blir man så vant til at man selv ikke kjenner det. dette gjelder også for røyklukta, så selv om du som røyker ikke kjenner røyklukta mer en ett par minutter etter at du har røyka, så er saken en helt annen for ikkerøykere. (jeg synes ikke det stinker av røykere og har ingen problemer med lukta, men jeg har kjent hva ikke-røykerne mener etter at jeg sluttet selv og fikk tilbake normal luktesans.)
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #16 Skrevet 20. oktober 2006 Kan være min luktesans er kraftig redusert, men hvis noen kommer inn etter å ha tatt en røyk ute, forsvinner lukten raskt, den henger ikke igjen i klærene. Sorry altså, men luktesansen din er nok ganske redusert ja. Lukten henger helt klart igjen i klærne. Ikke fortell oss om helserisikoen vi vet den. Jeg forteller aldri til meget overvektige mennesker når de tar seg en sjokoladebit hvor farlig det er. Jeg er da høflig. At tykke folk spiser altfor sjokolade går heldigvis ikke utover helsen til andre enn de selv, det samme kan man ikke si om mange av røykerne som røyker midt blant andre folk. Oppfordrer røykere til å ta mer hensyn og ikke røyke utenfor alle inngangspartiene som vi alle må forbi. ←
juliannae Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter #17 Skrevet 20. oktober 2006 Nei at tykke spiser sjokolade skader ikke, men det skader ikke deg heller å lukte litt røyk fra klærene til andre. Min venninne er ikke-røyker og hun sier jeg aldri lukter røyk (hun reagerer noen ganger på andre) Mine klær lukter ikke så surt, det er nå en del røyk som forsvinner i luften versus det som forvinner når man sitter inne. Håret, jeg har da god hygiene! Det lukter reint, ferdig med det. Jeg nekter å tro at jeg går rundt og stinker røyk, for jeg gjør ikke det!!! Jeg har en samboer som sier han aldri har reagert på røykelukt, bare med en gang jeg kommer inn fra en røyk. Jeg tar meg en frisk drops så slipper jeg dårlig ånde, tar meg også en frisk når jeg har spist sterk mat. Nå røyker jeg bare 5 røyk om dagen og det er nok sikkert forskjell på meg og en som røyker 20 røyk om dagen. Men poenget mitt er at dere ikkerøykere opplever nok ikke røyken som en så stor plage for dere i hverdagen at dere har full rett til å slenge oss full av dritt i tide og utide!
Malama Skrevet 20. oktober 2006 #18 Skrevet 20. oktober 2006 Men akkurat nå generaliserer du like mye over "oss ikkerøykee" som du mener vi gjør over "dere røykee". for jeg slenger ikke "dere røykere" full av dritt. Jeg liker bare ikke de mange røykerene som ikke tar hnsyn, som stinker og stiller seg slik at jeg MÅ puste inn deres røyk (og ja, det er faktsik passiv røyking det) Jeg sier ikke at dette gjelder alle, og det er RØYKEN jeg kke liker ikke røykerene. Så, om du slutter å generalisere over "alle ikkerøykere" så skal jeg love å ikke begynne å generalisere over "alle røykere"
aline Skrevet 20. oktober 2006 #19 Skrevet 20. oktober 2006 Men akkurat nå generaliserer du like mye over "oss ikkerøykee" som du mener vi gjør over "dere røykee". for jeg slenger ikke "dere røykere" full av dritt. ← helt enig, jeg er ikkerøyker men bryr meg ikke om verken hvor røykere røyker og ikke, de må gjerne stå inne i busskura for min del. og det er mulig akkurat du Juliannea ikke lukter røyk annet en akkurat når du har røyket, men det gjelder faktisk ikke for veldig mange andre røykere. og det kan fint lukte røyk både av hår og klær selv om man har udmerket hygiene. du vasker ikke håret etter hver gang du har tatt en røyk, gjør du vel? eller vasker klærne etter hver gang du har tatt en røyk? å lukte røyk har ikke noe med om man har god eller dårlig hygiene å gjøre, for min del så har det heller ikke noe med å lukte vondt å gjøre, det har med å gjøre at ihvertfall jeg stort sett kan lukte om noen røyker eller ikke (så lenge jeg ikke er tett i nesa såklart) ei venninde av meg holdt på å slutte å røyke, hun hadde tatt en halv røyk for fire timer siden, i skjul, jeg kjente at hun hadde røyket og spurte henne med ett glis om hun hadde røyket i det siste. hun så storøyd på meg og sa at ja, en halv røyk for fire timer siden, det kunne jeg da umulig lukte! (det var den eneste røyken hun hadde tatt den dagen) så selv om det ikke er plagsomt, og selv om man blir vant til lukten når man er ofte sammen med røykere, så lukter det annerledes synes jeg ihvertfall.
juliannae Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter #20 Skrevet 20. oktober 2006 Men akkurat nå generaliserer du like mye over "oss ikkerøykee" som du mener vi gjør over "dere røykee". for jeg slenger ikke "dere røykere" full av dritt. Jeg liker bare ikke de mange røykerene som ikke tar hnsyn, som stinker og stiller seg slik at jeg MÅ puste inn deres røyk (og ja, det er faktsik passiv røyking det) Jeg sier ikke at dette gjelder alle, og det er RØYKEN jeg kke liker ikke røykerene. Så, om du slutter å generalisere over "alle ikkerøykere" så skal jeg love å ikke begynne å generalisere over "alle røykere" ← Må bare kommentere at jeg i første innlegget sa at dette gjaldt mange ikke alle, så jeg generaliserer ikke
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå