Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk p-ring (Nuva Ring) hos legen i dag. Skal sette en inn i slutten av neste uke.

Den var litt større enn jeg hadde forventet..... Og litt hardere enn jeg hadde forventet....

Vil ikke sambo kjenne den når vi har sex? "Finner den frem" selv? Ser det står i bruksanvisningen at det bare er å dytte den inn, så er den på plass, men hvor langt inn?

Mye mulig alt dette går av seg selv når jeg skal gjøre det, men nå ble jeg litt skremt....

Noen som har erfaring? Bivirkninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hatt den i over to år og er superfornøyd!

Kjæresten har aldri kjent den under samleie. Har hørt at det kan skje, men skjer veldig sjeldent visstnok. Bare prøv med så ser du det vil gå bra. Om det skulle være noe problem kan den tas ut 3 timer i løpet av et døgn uten at det påvirker sikkerheten så ikke noe problem.

Ringen klemmes inn på midten når før du fører den inn. På samme måte som en tampong, omtrnet tilsvarende langt inn. Den smetter inn, så ikke noe ubehagelig!

Ingen bivirkninger som jeg har lagt merke til. Første gang mnd jeg brukte den hadde jeg brunlig utflod noen dager over mensen. Ellers har jeg hatt helt regelmessige blødninger!

Pass på å ikke skylle den i kaldt eller varmt vann, kun lunket!

Jeg tar ut ringen tirsdag morgen, får mensen tordag morgen og slutter i løpet av mandag kveld-tirsdag. Har ennå ikke prøvd å utsette mens med ringen. Noen andre med erfaringer med det når det gjelder p-ring?

Den er så enkel å ha med å gjøre at det er lett å glemme den. Jeg har påminnelse på mob og datoen i kalenderen. Det finnes også klistremerker i bruksanvisningen man kan lime inn i almanakk.

Lykke til, håper du blir like fornæyd som meg!

Skrevet

Så bra!!!! Nå ble jeg myyyye roligere :)

Legen sa at det bare var å sette inn en ny ring den dagen du skal ta ut, så hopper du over en menstruasjon.

Gleder meg masse til å slutte å ta pille hver dag :)

...og kanskje blir jeg lettere å leve med den tiden hver mnd.......

Skrevet

Jeg har også brukt den, dog bare i 5 mnd. Fungerte veldig fint for sexen sin del, var grei å sette inn og ut, sambo merket ikke noe. MEN, jeg ble jo helt spinnvill av den... Snakk om hormoner som ble sluppet løs. Hadde brukt piller i ti år tidligere og ikke merket noe men nå ble jeg faktisk en oppfarende og hysterisk kvinne... Ønsker deg lykke til men går det på samlivet løs så kutt den ut.

Lykke til!

Skrevet

Det er MANGE som får bivirkninger av p-ring. Leger jeg har snakket med sier at det er så mye mer bivirkninger knyttet til ringen at de egentlig bare anbefaler den til svært unge som ikke klarer å huske pillen sin.

Jeg fikk selv så hovne bryster at jeg nesten ikke orket å gå! Ja, faktisk. All bevegelse var sinnsykt smertefullt. Det tok over et halvt år etter jeg sluttet med de før jeg ble helt normal igjen.

Jeg vet dessuten at mange reagerer på plasten. Flere jeg kjenner har slitt med allergiutslag og tørre slimhinner, sprekkdannelser etc etterpå. Mer om dette kan du finne i mitt svar på denne linken.

Jeg kan på bakgrunn av mine erfaringer ikke anbefale P-ring.

Skrevet

Har brukt ring i to og et halvt år. Syns det er helt supert! :klappe: Ingen bivirkninger, og siden det er lokalprevensjon, utsetter man kroppen for mye mindre hormoner enn ved p-piller.

Noen venninner av meg har opplevd å få veldig mye utflod, så de har sluttet, men ellers har ingen i min bekjentskapskrets hatt noen bivirkninger.

Vi kjenner ringen når vi har sex, så da tar vi den ut. Men den kan jo være ute i opptil 3 timer hver døgn, så det er ikke noe problem. Ellers tar jeg den ut og skyller den i dusjen før jeg trøkker den på plass igjen. Den glir på plass av seg selv når man først har funnet hullet.

Bruker tampong sammen med den (tar ut ringen på søndag, får mensen på fredag, så blir drøyt en dag med både ring og tampong). Da må man passe litt, for for meg kommer ihvertfall ringen ut sammen med tampongen. Da er det bare å skylle og sette på plass igjen, før man setter inn ny tampong.

Skrevet

Jeg har brukt den i noen mnd og er kjempefornøyd. Merker ingenting til bivirkninger eller ringen generelt. det beste prevensjonsmiddelet jeg har prøvd :)

Gjest beekeeper
Skrevet

Eh, kanskje et dumt spørsmål, men går det bra å ha den inni når dere er på do? Den faller ikke ut, liksom? Jeg har selv tenkt å bytte fra plaster til p-stav nå, fordi jeg vil prøve prevensjonsmiddel med bare gestagen i.. Men jeg vet ikke jeg, litt kjipt å kaste bort 1200 kroner om jeg må ta den ut igjen pga bivirkninger? Har prøvd to typer p-piller og p-plaster og har slitt veldig med alle. Tenker at det er hormonene som gjør meg så rar, og vil gjerne prøve noe uten østrogen i..

Skrevet
Eh, kanskje et dumt spørsmål, men går det bra å ha den inni når dere er på do? Den faller ikke ut, liksom? Jeg har selv tenkt å bytte fra plaster til p-stav nå, fordi jeg vil prøve prevensjonsmiddel med bare gestagen i.. Men jeg vet ikke jeg, litt kjipt å kaste bort 1200 kroner om jeg må ta den ut igjen pga bivirkninger? Har prøvd to typer p-piller og p-plaster og har slitt veldig med alle. Tenker at det er hormonene som gjør meg så rar, og vil gjerne prøve noe uten østrogen i..

Min har aldri vært i nærheten av å falle ut...

Skrevet

Jeg kan bare svare for meg selv: Hadde bare prøvd p-piller (Trinordiol) noen måneder før, funka dårlig på dem. Gikk på Conludag minipiller, funka bra, men ville ha noe sikrere. Så jeg prøvde p-ring. Jeg ble et annet menneske. Bare deprimert og snål. Så jeg ga opp etter bare noen uker. Det første som skjedde var at mensen forsvant etter en dag (ringen skal da ikke kunne gjøre det?!)

Så, du får bare prøve. Noen er knallfornøyd, andre ikke. Har du gått på østrogen-p-piller før er det stor sjans du kommer til å trives. Om ikke må du nok beregne noen uker "innkjøring". Gi den et par-tre måneder om du klarer. Om ikke, get rid of it :)

Skrevet

Å, glemte jeg si: Jeg har trua på at noen bare ikke takler østrogen. Jeg er en av dem. Så jeg tror et bra tips er at om du funker dårlig på p-piller, funker du kanskje ikke så bra på p-ring heller, selv om det er mindre hormoner i ringen.

Men, prøv, for man vet aldri, kanskje er det det perfekte prevensjonsmiddel :)

Skrevet

En liten erfaring fra en mann....

Har jo ikke prøvd den selv, men har vært sammen en stund med ei som brukte den, hun syntes den var flott og jeg merket svært lite til den.

Men kjenner den av og til, spesielt om hun sitter opp på meg, men er ikke vondt eller plagsomt, så bra!

Skrevet

Jeg har brukt det meste av prevensjon tidligere. Samtlige piller og p-sprøyte.

P-sprøyta fungerte bra i 2 år, men så kom bivirkningene.

Gikk over 1 år uten noe uten å få mensen, så jeg begynte på p-pille igjen for å "lokke" mensen tilbake.

Av alle p-piller jeg har prøvd, så fungerer de fleste i sånn ca. 6-8 mnd, så begynner det å skrante igjen.... Smerter, kramper, skriking og sutring.

Helt uvirkelig! Som å stå utenfor å se på seg selv mens alt raser i kroppen!

Misunner ikke sambo i den tiden, for å si det sånn!

Nå sist jeg hadde mensen, så fikk jeg så kraftige kramper at sambo ble skikkelig redd! Sto i dusjen en gang krampene kom. Da fant sambo meg på gulvet i dusjen...

Jeg så for meg ambulanse og sykehus, men tenkte at det går alltid over.

I dag satt jeg inn ringen :) Gikk jo helt fint, det... Hehe....

Nå er jeg bare spent på hvordan det blir å ha sex :ler:

....og han er like spent...både på sex og humør.....

Skrevet

Hvis du har lyst til å prøve p-staven kan du spørre legen sin om en resept på Cerazette. Dette er rent gestagenpreparat, akurat som p-staven. Hvis du tåler disse vil du tåle p-staven også (mest sannsynligvis i allefall....)

Gjest beekeeper
Skrevet
Hvis du har lyst til å prøve p-staven kan du spørre legen sin om en resept på Cerazette. Dette er rent gestagenpreparat, akurat som p-staven. Hvis du tåler disse vil du tåle p-staven også (mest sannsynligvis i allefall....)

Det skal jeg søren meg gjøre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...