Chiquita Skrevet 19. oktober 2006 #2 Skrevet 19. oktober 2006 Søk etter banankake på www.detsoteliv.no
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #3 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg har bakt Arkanas banankake noen ganger (pleier å ta 1/2 porsjon i vanlig springform). Veldig saftig og god!
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #4 Skrevet 20. oktober 2006 Engelsk "banana bread" er jo også kjempegodt og enkelt, og ikke så søtt. Dessuten passer det å bruke bananer som har ligget litt for lenge. Søk på nettet, masse forskjellige oppskrifter
Nilma Skrevet 20. oktober 2006 #5 Skrevet 20. oktober 2006 Engelsk "banana bread" er jo også kjempegodt og enkelt, og ikke så søtt. Dessuten passer det å bruke bananer som har ligget litt for lenge. Søk på nettet, masse forskjellige oppskrifter ← Bananbrød er kjempegodt! Dette har jeg lagd mange ganger, veldig enkelt og smaker nydelig. Hvis du har litt overmodne bananer kan du gjerne redusere litt på sukkeret. Jeg pleier å skjære det i skiver og spise det med bittelitt smør på til en kopp te. :icon_smile:
LilleLy Skrevet 20. oktober 2006 #6 Skrevet 20. oktober 2006 jeg "slumper" når det gjelder banankake. Moser de bananene jeg har, blander meg egg, rømme, litt mel, vaniljesukker, bakepulver, sukker (gjerne brunt eller blandet med honning eller sirup), og steker i en form av passende størrelse. Banankake er kjempeholdbart i kjøleskap og smaker skikkelig godt. Kan ha melis og kokos over for å gjøre den litt penere, men kjempegodt uten også!
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #7 Skrevet 24. oktober 2006 Jamie's banankake er veldig god. Link Hm, den må jeg lage igjen snart
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #8 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg presterte å få bananmuffinsene til å smake fiskepinner Ikke bare litt, men veldig. Det var ikke sånn at folk satt og sa "hm, det var da en merkelig smak, hva er det det smaker?". Det var mer som "OMG, har du puttet FISKEPINNER i muffinsene????"
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #9 Skrevet 8. september 2009 Jeg presterte å få bananmuffinsene til å smake fiskepinner Ikke bare litt, men veldig. Det var ikke sånn at folk satt og sa "hm, det var da en merkelig smak, hva er det det smaker?". Det var mer som "OMG, har du puttet FISKEPINNER i muffinsene????" Skal lage banankake/brød for første gang, og søker litt på nett. Satser på at det blir uten fiskepinnesmak, for det liker jeg ikke.
skruf Skrevet 8. september 2009 #10 Skrevet 8. september 2009 Hei! Jeg har bakt denne mange ganger, slår aldri feil, blir saftig og god! *300g margarin *600g sukker -røres hvitt *4 egg *4/5 bananer *8dl hvetemel *4ts bakepulvr *2ts natron *4ts kanel *1-2 dl sterk kaffe -største langpanne, 175g nederste rille i 30-40 min Glasur; *75g smør *300g melis *2ss kakao *1ts vaniljesukker *litt kald kaffe Ha glasuren på kaken mens kaken enda er lunken. Denne kaken holder seg lenge!
Sheenaca Skrevet 8. september 2009 #11 Skrevet 8. september 2009 (endret) Dronningens juvel =) Rullekake med banankrem. Du finner litt forskjellige oppskrifter på nett, jeg bruker denne: - 4 egg og 2 dl sukker piskes til eggedosis (men ikke helt hardt, dette er eneste flytende i røra) - 100 gram nøtter/mandler males - 1,25 ss potetmel - 2 ts bakepulver Dette piskes eller røres godt, og has i langpanne med smurt bakepapir. Bunnen skal stå i ovnen i 5-10 minutter, her må du følge nøye med, for variasjonen går på hvor kraftig ovnen din er. Temperatur 250 grader, pannen skal stå nederst. Det skal være et ganske tynt lag, så hvis du som meg har en litt liten langpanne, skal du ikke ha i hele røra. Fyll: - 3 dl kremfløte (eller en pakke) - 2 bananer (kan gjerne være littegrann overmodne) - 100 gram hakket kokesjokolade (jeg synes Freias Dronningsjokolade er best) Pisk kremen. Bananene moses med gaffel, og kokesjokoladen hakkes i så små biter du føler for. Jeg elsker kokesjokolade, og sørger for store biter ^^ Bland så bananene og kokesjokoladen i kremen, du kan godt piske littegrann for å få blandet det ordentlig, men du må være veldig forsiktig med å piske mer når kremen allerede er ferdigpisket. Kakebunnen skal settes til kjøling på rist, og når den er kald nok (ikke vent for lenge, da kan bunnen bli stiv) smører du 2/3 av fyllet utover inni kaka, og ruller sammen. Jeg pleier å rulle slik at lengden på kaka tilsvarer kortenden på langpanna. Resten av kremen fordeles utover hele utsiden. Pynt gjerne med bananskiver og revet sjokolade. Kaka blir bedre om den får stå et døgn, men kremen blir da mørkere, og den ser ikke så pen ut lengre. Akkurat det finner jeg likegyldig, for kaka er råågod! Husk at siden dette er en kake med krem, tåler den ikke så mye varme, så den skal oppbevares i kjøleskap eller lignende. Det er også en fordel å ha rullekakefat med lokk. Edit: RullekakeFAT med lokk, mente jeg såklart. Endret 8. september 2009 av Sheenaca
Rosenrød Skrevet 8. september 2009 #12 Skrevet 8. september 2009 Nam, den siste der hørtes fantastisk ut!! Men det skal ikke være mel i bunnoppskriften altså?
Sheenaca Skrevet 8. september 2009 #13 Skrevet 8. september 2009 Nam, den siste der hørtes fantastisk ut!! Men det skal ikke være mel i bunnoppskriften altså? Ikke noe mel, nei. Potetmel er det nærmeste man kommer. Røra blir relativt tynn for at man skal klare å få den utover en hel langpanne. Men den henger fint ihop så snart den har stått noen minutter i ovnen. Eneste variasjonen på bunnen jeg har sett i andre oppskrifter, er at det går an å ha finrevet sjokolade i bunnen også, men det har jeg ikke prøvd.
skrue Skrevet 9. september 2009 #14 Skrevet 9. september 2009 Kan godt tenke meg at den siste kaken blir bedre av å stå en stund ja. Mulig det hadde vært en fordel å ha ren krem (uten most banan) på utsiden og så legge på ferske bananskiver rett før servering.
Sheenaca Skrevet 9. september 2009 #15 Skrevet 9. september 2009 Kan godt tenke meg at den siste kaken blir bedre av å stå en stund ja. Mulig det hadde vært en fordel å ha ren krem (uten most banan) på utsiden og så legge på ferske bananskiver rett før servering. God idé. Jeg bryr meg som regel katta om hvordan kaken ser ut, for jeg lager vanligvis bare til meg selv. Men jeg skal notere meg det forslaget til neste gang jeg skal servere kaken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå