Gå til innhold

Skal kjøpe koffert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger en ny koffert og jeg ønsker en som har et trillehåndtak alà en trillebag. Den må være stor nok til en ukestur.

Hva er du fornøyd med og hva er du ikke fornøyd med?

Oppgi gjerne merke og ca pris på noe som du synes er bra.

Gjest Solsikke
Skrevet

Jeg kjøpte en stor trillekoffert på Coop Obs for et par år siden, og den er helt super! Perfekt for 1-2 ukers turer. Kostet ikke mer enn 400, etter hva jeg kan huske. :)

Skrevet (endret)

Jeg sverger til Travel Pro og deres WalkAbout Lite-serie. Morris fører den her i Norge.

Den finner du i alle størrelser. Prisen ligger vel fra i underkant av 1000 og oppover.

Endret av orakel
Gjest -eline-
Skrevet

Jeg fikk en Carlton-trillebag i julegave for 5 år siden, tror den kostet rundt en 1000-lapp da, den har jeg virkelig brukt mye, har pakket den stappefull, hatt en tung bag liggende på håndtaket mange ganger (bodde utenlands i 3 år og reiste fullpakket hjem flere ganger i året + div turer innenlands), og den er fremdeles i tip-top stand. Greit nok, håndtaket har begynt å slarke litt (men det fungerer jo finfint fremdeles), men med tanke på behandlinga så skulle det bare mangle, hjulene er fremdeles i kjempefin stand og selve kofferten ser nesten ny ut. Kommer nok til å kjøpe Carlton neste gang jeg kjøper koffert.

Har kjøpt etpar billigkofferter i løpet av samme periode (2-300 kr) og de har ikke holdt mer enn etpar turer.

Skrevet

Husk også at 90% av alle kofferteiere har svart koffert. Det lureste er å kjøpe en som ikke er svart, eller eventuelt har et veldig tydelig kjennetegn.

Med svart koffert er det større sjanse for at folk tar feil etc, dessuten er den mye lettere å kjenne igjen kofferten på et rullebånd om den er av en annen farge. (Det hjelper ikke å feste nøkkelringer etc på kofferten, de detter som regel av under den gruuusomme behandlingen de får i flya!) :)

Skrevet
Jeg fikk en Carlton-trillebag i julegave for 5 år siden, tror den kostet rundt en 1000-lapp da, den har jeg virkelig brukt mye, har pakket den stappefull, hatt en tung bag liggende på håndtaket mange ganger  (bodde utenlands i 3 år og reiste fullpakket hjem flere ganger i året + div turer innenlands), og den er fremdeles i tip-top stand. Greit nok, håndtaket har begynt å slarke litt (men det fungerer jo finfint fremdeles), men med tanke på behandlinga så skulle det bare mangle, hjulene er fremdeles i kjempefin stand og selve kofferten ser nesten ny ut. Kommer nok til å kjøpe Carlton neste gang jeg kjøper koffert.

Jeg har også Carlton-koffert. Er kjempefornøyd med den! Har brukt den i noen år nå, og den er så god som ny enda... :)

Skrevet

I fjor sommer kjøpte jeg en av de "nye" lette koffertene som det selges mye av nå. Reiser mye og disse koffertene er knapt nok bygget for reising. Jeg har selvfølgelig behandlet den fint, men de får hard medfart av flyplassansatte, på rullebåndene osv. Den har fått noen skrammer tidligere, men på forrige tur hadde den fått en skikkelig smell, hjørnet var trykt inn og det var hull i "skroget".

Heldigvis oppdaget jeg det med en gang og sa fra i Norwegian sin luke på flyplassen og fikk et koffertskadeskjema. Tok dette, og kofferten, med meg til en av butikkene Norwegian hadde avtale med, City Bag var det vel. Hun som jobbet der hadde tydeligvis sett noen slike kofferter før, hun sa at de tynne, lette koffertene kom inn hele tiden med ulike skader. Min skade var så stor at jeg fikk ny koffert (uten å betale). Denne gangen falt valget på en hardere Samsonite-koffert, så får det heller være at den er litt tyngre.

Så moralen er: husk å få koffertskadeskjema m/ en gang hvis kofferten blir skadet på tur (Litt O.T.,men lurt) og velg en solid koffert så varer den lenge :)

Skrevet

Er også fornøgd med min Carlton koffert. Einaste problemet er at den er steintung å dra på og ein får skikkeleg vondt i handa (er også berekna for at ein skal bære den med høgrehanda ved plasseringa av handtaket). Ville difor kjøpt ein koffert der ein kan dra opp handtaket, slik at ein i tillegg til å dra på kofferten ikkje treng å løfte den. Men kanskje ikkje så farleg dersom ein ikkje tek med seg heile garderoben på tur...

Skrevet

jeg slenger meg på den som svarte med fargevalg er viktig! min mann har en som det er flere farger på (går over i hverandre liksom) og den er råstilig. og jeg har aldri sett flere slike kofferter enn hans når vi har vært på flyplasser rundt om kring.

og vi har da sannelig reist en del!

det er superlurt å finne en koffert som skiller seg ut fargemessig.

Skrevet

Jeg har også hatt Carlton i flere år, og var ganske fornøyd, borsett fra at "håndtaket" måtte brettes ned på sida i stedet for å "skyves" ned i kofferten, og det bråka, smalt volsomt hver gang! I tillegg var det bare en "høyde" på håndtaket... Men altså en veldig solid koffert..

Jeg foretrekker "stående" koffert.. Og hard plastikk, altså ikke disse nye, lette tynne.. Særlig praktisk når man skal pakke ting som kan knuse.. Pakker med klær etc rundt og vet at kofferten er et godt beskyttende "skall". Jeg tror harde kofferter holder mye lenger.

Også vil jeg kaste meg på med de som annbefaler en fancy farge - det gjør ikke jeg. Kommer vel ann på hvor du reiser, men skal du litt utenfor vesten er i allefall min erfaring at med en splæsj koffert blir du stoppa. Mulig andre har andre erfaringer, men..

Nå har jeg en Samsonite koffert, og den er jeg kjempefornøyd med.. En annen ting som er viktig er at det er "skilleark" inni kofferten.

Denne ville jeg valgt om jeg skulle kjøpt koffert i morgen:

http://www.samsonite.com/no/en/local_produ...product=146*079

Her kan du søke: http://www.samsonite.com/

Lykke til

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med Samsonite, har flere utganger av denne

Viktigste kravet til en koffert er for meg at den trilles vertikalt, en koffert på 30 kilo triller uten noe problem. Har en gammel Samsonitekoffert, men den må jeg løfte opp for å dra, og det er tungt. Eneste ulempen med hardplastkofferter er at de veier en del, så du kommer fort opp i maksgrensen som ofte er 20kg :sjenert:

Skrevet

Jeg kjøpte en Samsonite F'lite upright i våres. Den har hardt skall, selv om navnet kanskje ikke skulle tilsi det. Jeg er kjempefornøyd, brukte den på en 3-ukers tur i sommer der vi reiste en del rundt. Gode hjul, godt håndtak, og god plass oppi. Tidligere hadde jeg også en Samsonite, men det var en sånn som man må løfte for å trille. Selve kofferten er kjempegod, den har vært med på mange, mange turer og har holdt i 12 år, men jeg er rett og slett litt for høy for den - mye greiere å trille en upright-koffert. Min nye er forøvrig turkis, den gamle var lys grå - begge farger er veldig greie å kjenne igjen på rullebåndet. :)

Skrevet

Man trenger ikke å ha en fancy eller skrikende farge. Det holder i grunn med en vinrød eller mørkegrønn etc. Så lenge den skiller seg litt ut fra de tusenvis av svarte så holder det i massevis.

Skrevet

Takk skal dere ha for mange gode tips og råd.

Da skal jeg ut og handle koffert :)

Et lite spørsmål.

Den Samsonitekofferten som har et håndtak som ser ut som en T. Er den god å holde i?

Ser litt mer kronglete enn den som har det store håndtaket.

Skrevet

Har en venninne som jobber i butikk hvor de selger kofferter, hun sverger til Samsonite. Hun sier at de har få reklamasjoner på disse og at de har reserevedeler som er lett å få tak i/skifte ut ved evt skade. Rask service.

Annonse
Skrevet

Jeg har Carlton, en myk og lett liten sak som kan forstørres litt. Jeg blir sprø av de harde, for når det er fullt er det fullt. I en myk får man alltids stappa inn noen ting ekstra... :sjenert:

Jeg har hatt svart, men nå har jeg rød, nettopp for å kjenne den igjen. Alle svarte trillekofferter ser jo helt like ut... Det gjenstår å se om jeg blir stoppa i tollen nå da! ;)

Selv om Carltonkoffertene ikke er så veldig dyre har de 5 eller 10 års garanti, og jeg har fått veldig bra service når noe gikk galt (kjøpt på Morris...).

Skrevet

Jeg hadde en myk Samsonite som kun var fin den første gangen jeg brukte den. Gang nummer tre hadde den fått hull, og etter hvert ble jeg så lei av å klage på den at jeg pælma den!

Mannen min hadde en hard Carlton hvor lukkemekanismen etter hvert sa takk for seg. Vi har også en Carlton dressbag, og den holder seg kjempefint.

Nå har vi TravelPro, og kommer aldri til å bytte. De er sorte (og jeg kjenner de likevel kjapt igjen) og har vært med på MANGE og til dels røffe reiser og ser like pene ut som den dagen vi kjøpte de. Den største kofferten er riktignok litt tung (den er veldig stor!), men ikke værre enn at det går fint så lenge man ikke pakker de tunge tingene i den.

Skrevet

Jeg har faktisk 3 store kofferter..og 2 små..fra Carlton. Nydelig design og farger..og kvalitet ikke minst. Koster rundt 1000 lappen.

Skrevet

Samsonite har kofferter som har fire hjul når de står på høykant (husker ikke hva de heter, mulig det er de samme som er beskrevet over). De er superlette å trille, og jeg ønsker meg en sånn!

Har altså ingen erfaring selv, men har gitt bort en i gave og kun hørt godord fra mottager.

Skrevet
Samsonite har kofferter som har fire hjul når de står på høykant (husker ikke hva de heter, mulig det er de samme som er beskrevet over). De er superlette å trille, og jeg ønsker meg en sånn!

Har altså ingen erfaring selv, men har gitt bort en i gave og kun hørt godord fra mottager.

jeg hadde to store fra samsonite av den typen..så var meget upraktiske..altfor store..har gitt dem bort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...