Gå til innhold

BI Innleveringsoppgave


Gjest Gjest Elisabeth

Anbefalte innlegg

Gjest @ 22.10.2006 (18:54) : Man ser av tabellen når enhetene øker med 100 så øker totale kostnader med 30 000. Slik er det proporsjonalt hele veien. Ergo har denne bedriften proporsjonale variable kostnader  ;)

Jeg har kommet fram til det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå går jeg og legger meg, ny dag imorgen. Lykke til videre, så håper jeg det blir litt aktivitet her imorgen!  :)

Jeg har kommet fram til samme tall som dg men motsatt! Jeg har en prod. mengde på 550 og en pris på 575! :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er litt på villspor. Noen jeg har snakket med hadde kommet frem til at "ved 550 enheter er totalkostnaden på 285 000 og totalinntekten på 315 000. For å finne overskuddet tar jeg totale inntekter minus totale kostnader og kommer frem til at overskuddet ved vinningsoptimal produksjonsmengde er  på 30 000 kr.". Vi har senere komemt frem til at de enhetene man skal gå ut fra er 575 og ikke 550. Og da trøbler jeg litt med å finne totalkostnader og totalinntekt her. Ved 550 var det bare å ta det som var imellom 270 000 og 300 000, og 300 000 og 330 000. Skjønner?  :)

Det du tenkte først må være rett. Du kan ikke finne vinningsoptimal produksjonsmengde ved å gå ut fra inntektene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Elisabeth
Mitt svar på 3 a) og b) er 550 enheter og da er prisen 575kr og overskuddet 31250kr. Noen fler som kom til samme svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er litt undrende vedr. kostnadsoptimal/vinningsoptimal. Har i 3a kommet frem til at vinningsoptimal er hvor Gi er lik Gk .Får da 600 enh og pris 550.

Hva slags diagram bruker dere her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Elisabeth
Mitt svar på 3 a) og b) er 550 enheter og da er prisen 575kr og overskuddet 31250kr. Noen fler som kom til samme svar?

Det samme fikk jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får rett og slett ikke til 3 a)

Har lest innleggene nøye nå og sliter fortsatt....

Noen som kan ta seg tid til og forklare forståelig fremgangsmåte fra begynnelsen?

Har regnet meg frem til at vinningsoptimal produksjonsmengde er 500 fordi det er her det er størst forskjell på inntekter og utgifter pr vare.

Hadde satt kjempe pris på det! :)

Begynner og bli litt småstressa nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vinningsoptimale produksjonsmengden kan vel være alt mellom 500 og 600? siden det er 30 000 i diff både på salgsinntekter og tot. kostnader mellom 600 og 500, da må alt imellom være proporsjonalt, og derfor må vel overskuddet være 30 000kr uansett prod. mengde mellom 500 og 600.

Men størst overskudd per vare(60kr) er ved 500 enheter. Overskudd per var minker proporsjonalt til et minmum på 50kr ved 600 enheter. Overskuddet burde derfor bli 30 000kr uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vinningsoptimale produksjonsmengden kan vel være alt mellom 500 og 600? siden det er 30 000 i diff både på salgsinntekter og tot. kostnader mellom 600 og 500, da må alt imellom være proporsjonalt, og derfor må vel overskuddet være 30 000kr uansett prod. mengde mellom 500 og 600.

Men størst overskudd per vare(60kr) er ved 500 enheter. Overskudd per var minker proporsjonalt til et minmum på 50kr ved 600 enheter. Overskuddet burde derfor bli 30 000kr uansett.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom frem til mitt svar ved å kikke på side 345 og lage funksjoner.

Noen som har gjort oppgave 5 og har kommet frem til noe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo at tot. kostnad ved 550 enheter blir 285 000((300 000+270 000)/2). Tar man i tillegg pris per enhet ved 500(600kr) + pris per enhet ved 600(550kr) får man pris ved 550, og det blir 575 kr per enhet. 575 kr per enhet * 550 enheter blir jo 316 250 kr. Dette minus tot. kostnader ved 550 enheter på 285 000 gir jo et overskudd på 31 250kr. Men hvordan skal man finne dette fra et diagram? Noen som kan gi en god forklaring???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg setter DEK og DEI inn i diagramet får jeg enten kryssning ved 500 (hvis jeg DEI ved 0) eller 600 (begynner ved 100)

Kan noen fortelle meg hvor den egentlig skal krysse? Er det riktig at den skal krysse på 550?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trodde at ved vinningsoptimal produksjonsmengde skulle DEK være lik som DEI? Eller som det står på s 339; der grenseinntekten er lik grensekostnaden? Er det likt ved en produksjonsmengde på 550?

Noen som har noe svar på c forresten? Aner ikke hva jeg skal svare der jeg, vet jo ikke engang om jeg har rett svar på a.. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at ved vinningsoptimal produksjonsmengde skulle DEK være lik som DEI? Eller som det står på s 339; der grenseinntekten er lik grensekostnaden? Er det likt ved en produksjonsmengde på 550?

Noen som har noe svar på c forresten? Aner ikke hva jeg skal svare der jeg, vet jo ikke engang om jeg har rett svar på a..  :forvirret:

Er ikke svaret her egentlig uavhengig av svaret i oppgave a? De variable kostnadene ved produksjon av hver enhet er jo 300 kroner (Totale kostnader øker jo med 30.000 pr 100 enhet) uansett produksjonsmengde, og det vil vel da være lønnsomt for bedriften å akseptere ordren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan forklare fremgangsmåten for å finne 550 enheter til en pris på 575kr? Hvordan komme fram til DEI, DEK og hvordan lage etterspørselseskurven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke svaret her egentlig uavhengig av svaret i oppgave a? De variable kostnadene ved produksjon av hver enhet er jo 300 kroner (Totale kostnader øker jo med 30.000 pr 100 enhet) uansett produksjonsmengde, og det vil vel da være lønnsomt for bedriften å akseptere ordren?

Jeg har kommet frem til at det er ulønnsomt å ta imot denne ordren,for hvis optimal produksjonsmengde er 600 så vil de da produsere totalt 700 med de ekstra 100.og da øker jo kostnadene,slik at prisen blir lavere enn kostnadene....

Eller har jeg tenkt helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...