Gå til innhold

BI Innleveringsoppgave

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_BI_*
Skrevet

Hmm...skjønner ikke helt 3`ern..noen som har mulighet til å forklare?

a) Finn vinningsoptimal produksjonsmengde og vinningsoptimal pris.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også veldig usikker på 3. Regner dere først ut inntekt og pris per enhet, og finner krysningspunktet melom disse i et diagram, eller hva?

Pokker at jeg gikk glip av siste forelesningen. :grine:

Skrevet

for dere som enda sliter med oppgave 3 a, se i læreboka side 345,der er det et godt eksempel på hvordan vi finner ut vinningsoptimalt kvantum uten diagram.. :)

Skrevet
for dere som enda sliter med oppgave 3 a, se i læreboka side 345,der er det et godt eksempel på hvordan vi finner ut vinningsoptimalt kvantum uten diagram..  :)

Hei. Hvordan finner jeg da TK og TI? Har vi noe p(pris per enhet) ? og hvordan kommer jeg frem til bedriftens total kostnadsfunksjon?

Skrevet

desperat etter hjelp til oppgave 3!

skjønner ikke hvordan man kommer fram til svaret på oppgave 3a?

og 3d? blir evig takknemlig om noen gidder å gi en forklaring på dette :)

Skrevet

jeg vet ikke hvordan vi finner 3 a, men på 3d har jeg tatt de totale kostnadene og delt på mengden så så jeg at jo flere enheter det ble produsert mer gikk kostnaden ned, å da vil vel det bety underproposjonal???tar jeg feil?

Skrevet

Jaja.. fint med svar, men HVORDAN kom dere fram til svaret?

Skrevet

Hei. Jeg lagde et enhetsdiagram med både TEK og TEI i. Hvor finner jeg vinnigsoptimalt produksjonsmengde og vinningsoptimal pris av diagramet?

Gjest Gjest_Mammamia_*
Skrevet
jeg vet ikke hvordan vi finner 3 a, men på 3d har jeg tatt de totale kostnadene og delt på mengden så så jeg at jo flere enheter det ble produsert mer gikk kostnaden ned, å da vil vel det bety underproposjonal???tar jeg feil?

Jeg har også fått underprosjonal der.

Gjest Gjest_Mammamia_*
Skrevet

Jeg surrer med de forskjellige forkortelsene, jeg.

Fant dette på nett, men ble ikke så veldig mye klokere.

DEI = differanseenhetsinntekt; DEI = DI/DM, tilnærming til grenseinntekt (GI)

DEK = differanseenhetskostnad; DEK =DK/DM, tilnærming til grensekostnad(GK)

DI = differanseinntekt; forskjellen i inntekter fra en tilpasning til neste

DK = differansekostnad; forskjellen i kostnader fra en tilpasning til neste

FEK = faste enhetskostnader; FEK = FTK/M

FK eller FTK = faste kostnader eller faste totale kostnader

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Gjest @ 22.10.2006 (18:54) : Man ser av tabellen når enhetene øker med 100 så øker totale kostnader med 30 000. Slik er det proporsjonalt hele veien. Ergo har denne bedriften proporsjonale variable kostnader ;)

Skrevet
fint om noen har noe mer å bidra med

Hiver meg på da jeg også sliter med oppgave 3a. Skjønner ikke så veldig mye av eksempelet i boka. Ingen som har en enkel forklaring på hvordan man går frem?

Sånn umiddelbart ser det for meg ut til at optimal produksjonsmengde er 500, hvor man da har en pris på 600 (altså 300.000 i salgsinntekt delt på 500 enheter). Her vil man tjene kroner 60 pr enhet (300.000-270.000)/500 = 60,-

Er jeg helt på villspor?

-Andrea(s)

Skrevet
Hei. Jeg lagde et enhetsdiagram med både TEK og TEI i. Hvor finner jeg vinnigsoptimalt produksjonsmengde og vinningsoptimal pris av diagramet?

Jeg har laget diagram med DEK og DEI i, også gått ut fra hvor de krysser hverandre. Ned finner man vinningsoptimal prod.mengde på 575, mens opp til etterspørselskurven og bort til grafen, finner man prisen på 550.

Jeg er litt usikker på b) derimot, hva er totalkostnaden og totalinntekten ved 575 enheter? :sur:

Skrevet
Hiver meg på da jeg også sliter med oppgave 3a. Skjønner ikke så veldig mye av eksempelet i boka. Ingen som har en enkel forklaring på hvordan man går frem?

Sånn umiddelbart ser det for meg ut til at optimal produksjonsmengde er 500, hvor man da har en pris på 600 (altså 300.000 i salgsinntekt delt på 500 enheter). Her vil man tjene kroner 60 pr enhet (300.000-270.000)/500 = 60,-

Er jeg helt på villspor?

-Andrea(s)

Jeg tror du er litt på villspor. Noen jeg har snakket med hadde kommet frem til at "ved 550 enheter er totalkostnaden på 285 000 og totalinntekten på 315 000. For å finne overskuddet tar jeg totale inntekter minus totale kostnader og kommer frem til at overskuddet ved vinningsoptimal produksjonsmengde er på 30 000 kr.". Vi har senere komemt frem til at de enhetene man skal gå ut fra er 575 og ikke 550. Og da trøbler jeg litt med å finne totalkostnader og totalinntekt her. Ved 550 var det bare å ta det som var imellom 270 000 og 300 000, og 300 000 og 330 000. Skjønner? :)

Gjest Gjest_Andreas_*
Skrevet
Jeg har laget diagram med DEK og DEI i, også gått ut fra hvor de krysser hverandre. Ned finner man vinningsoptimal prod.mengde på 575, mens opp til etterspørselskurven og bort til grafen, finner man prisen på 550.

Jeg er litt usikker på b) derimot, hva er totalkostnaden og totalinntekten ved 575 enheter?  :sur:

Hm, det her skjønner jeg ikke helt. DEK og DEI er differanseenhetskostnad og differanseenhetsinntekt? Hvordan finner man disse?

Skrevet

Jeg er litt usikker på b) derimot, hva er totalkostnaden og totalinntekten ved 575 enheter?  :sur:

Hvor får du etterspørselskurven fra?

Gjest Gjest_Andreas_*
Skrevet
Jeg tror du er litt på villspor. Noen jeg har snakket med hadde kommet frem til at "ved 550 enheter er totalkostnaden på 285 000 og totalinntekten på 315 000. For å finne overskuddet tar jeg totale inntekter minus totale kostnader og kommer frem til at overskuddet ved vinningsoptimal produksjonsmengde er  på 30 000 kr.". Vi har senere komemt frem til at de enhetene man skal gå ut fra er 575 og ikke 550. Og da trøbler jeg litt med å finne totalkostnader og totalinntekt her. Ved 550 var det bare å ta det som var imellom 270 000 og 300 000, og 300 000 og 330 000. Skjønner?  :)

Men da skal det vel bare være å ta det som er mellom 550 enheter og 600 enheter. Altså 285.000 og 300.000 = 292.500 for totale kostnader og det som er mellom 315.000 og 330.000 = 322.500 for totale salsgsinntekter?

Overskuddet er jo det samme for alle verdier mellom 500 og 600 produserte enheter?

Skrevet
Hm, det her skjønner jeg ikke helt. DEK og DEI er differanseenhetskostnad og differanseenhetsinntekt? Hvordan finner man disse?

Ja det stemmer med forkortelsene. Man går ut fra tabellen i oppgaven. Der finner man først DE = differansen mellom enhetene. Det er 100 = øker med 100 for hver. Så finner man DK = differansekostnad, ved ås e hvor mye det øker for hver gang; 30 000.

Deretter deler man DK på DE og får 300 hele veien nedover. Dette er da DEK.

Så skal du finne DI = differanse inntekt. Trekk den ene fra den foregående. Da vil du få 80 000, 70 000 osv nedover til 10 000. Nå skal du da finne DEI, og dette gjør du ved å dele DI på DE.

Til sist kommer etterspørselskurven, og den husker jeg faktisk ikke hvordan jeg har kommet fram til. Men den går fra 0 til 800, og så minker den med 50 nedover helt til 450.

Setter du dette opp i en tabell bortover i excel og setter opp graf etter dette bør det være litt lettere å se :)

Skjønner? *håpefull*

Skrevet

Nå går jeg og legger meg, ny dag imorgen. Lykke til videre, så håper jeg det blir litt aktivitet her imorgen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...