Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eller samles det med resten av lånet, for så at 40% blir stipend? Noen som skjønte hva jeg mente her? :ler: Skolen jeg går på koster nemlig ganske mye

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kun lån, tror jeg.

Men det ville vært fantastisk hvis det ikke er det. *abonnere på tråden*

Skrevet

hit, og bruk søkeordet "skolepenger". Da vil du se at du kun får skolepenger som lån for studier i Norge, mens til utvalgte læresteder med spesielt høye skolepenger i land utenfor Norden vil du kunne få tilleggsstipend.

Skrevet

Og de sier at utdanning i Norge er gratis??

Jeg som må gå privatskole fordi jeg ikke kom inn på voksenopplæring skal da sitte med et lån på 120 000 istedet for 70 000? Og lønna mi vil bli på 260 000 og jeg har to barn? Dette skal bli artig :tristbla:

Skrevet

Det er gratis utdanning i Norge til man har fullført VGS. Det er også gratis (= ingen skolepenger) å gå på offentlig høgre utdanning. Det er ditt valg om du da heller går på privatskole.

Skrevet
Det er gratis utdanning i Norge til man har fullført VGS. Det er også gratis (= ingen skolepenger) å gå på offentlig høgre utdanning. Det er ditt valg om du da heller går på privatskole.

Fortell meg da hvilken høyskole jeg kan gå på for å bli helsesekretær?? Bare fordi jeg ikke har visst hva jeg vil bli før jeg er 25 så skal jeg straffes for det? Jeg har søkt voksenopplæring men kom desverre ikke inn på det

Skrevet

Det er mange som går på BI fordi de ikke kommer inn på offentlig utdanning også. All utdanning er da ikke gratis. Mange tar også opp igjen fag på privatskole fordi de ikke sto på alle fagene i VGS. Man har vel ikke krav på utdanning utover 3 år på VGS?

Skrevet

Dersom du hadde vært bittelitt mobil, kunne du flyttet ut til et mindre sted og tatt helsesekretærutdanningen på voksenopplæringa på VGS der. Denne utdanningen har vel også jevnt over høyere anseelse enn lignende utdanning på f.eks. Utdanningshuset.

Alle har muligheten til å gå på offentlig høgre utdanning, men alle kommer ikke inn på førstevalget sitt. Da velger de selv å ta den utdanningen på privatskole, i stedetfor å studere noe de kommer inn på ved offentlige institusjoner. Noen av BI-studiene burde allikevel kvalifisert til skolepengestipend, da det ikke finnes adekvat alternativ ved offentlige institusjoner.

Skrevet
Det er mange som går på BI fordi de ikke kommer inn på offentlig utdanning også. All utdanning er da ikke gratis. Mange tar også opp igjen fag på privatskole fordi de ikke sto på alle fagene i VGS. Man har vel ikke krav på utdanning utover 3 år på VGS?

Men det er jo så dumt at det er sånn. Man tar jo som regel en utdanning for å få bedre lønn, men hva hjelper vel det om det man tjener ekstra skal gå bort til å betale lån i f.eks 9 år? Dvs at jeg kan få en ok lønn om ca 10 år da . det er jo nå jeg trenger penger, mens unga er små, ny trygg bil, et sted å bo med ett ekstra soverom. Er jeg heldig så sitter jeg kun med ca 50 000 i lån etter studie. Får jobbe som bare pokker ved siden av ;)

Skrevet

Og ts: Du blir ikke straffet, du har bare brukt opp din gratissjanse i VGS-systemet. Det offentlige bruker store summer på at elever skal få gå på VGS gratis, og da syns jeg det er helt greit at de setter en strek.

Dette gjelder for øvrig også de som har klart å stryke i fag på VGS. De fikk sjansen, og misbrukte den.

Skrevet
Dersom du hadde vært bittelitt mobil, kunne du flyttet ut til et mindre sted og tatt helsesekretærutdanningen på voksenopplæringa på VGS der. Denne utdanningen har vel også jevnt over høyere anseelse enn lignende utdanning på f.eks. Utdanningshuset.

Alle har muligheten til å gå på offentlig høgre utdanning, men alle kommer ikke inn på førstevalget sitt. Da velger de selv å ta den utdanningen på privatskole, i stedetfor å studere noe de kommer inn på ved offentlige institusjoner. Noen av BI-studiene burde allikevel kvalifisert til skolepengestipend, da det ikke finnes adekvat alternativ ved offentlige institusjoner.

Så min samboer med fast jobb skal jobbe hver dag og passe to barn på under 3 år, mens mor stikker en tur til nord-norge i 2 år? Eller skal samboer slutte i jobben han har hatt i snart 15 år for å følge etter?

Skrevet
Så min samboer med fast jobb skal jobbe hver dag og passe to barn på under 3 år, mens mor stikker en tur til nord-norge i 2 år? Eller skal samboer slutte i jobben han har hatt i snart 15 år for å følge etter?

Hele livet består av valg, og dette er valg og avveininger dere må ta i fellesskap.

Btw: Mange av disse utdanningene i VGS-systemet litt ute på landet (Hedemarken, Buskerud, Oppland) er lagt opp for voksne folk, med deltidsstudier. Jeg vet om folk som har vært alenemødre som har tatt helsesekretærutdanningen ved siden av tilnærmet full jobb. Barna er i barnehagen på dagtid, når mor er på skole eller jobb, og mor leser etter at ungene har lagt seg.

Skrevet

Jeg går selv på privatskole jeg, så jeg klager ikke på skolepengene i seg selv.

Men TS peker på et problem med dagens videregående opplæring: Reform 94 innførte rett til skoleplass, men samtidig er det nesten umulig for de over 20 å få skoleplass. Å forvente at alle skal klare å bestemme seg for hva de vil bli når de er 16 er et veldig strengt krav. Tidligere var det vanlig at mange av de som gikk på yrkesfag først hadde vært ute i jobb i mange år, for deretter sette seg på skolebenken. Da var nok elevene litt mer modne både til å ta et valg om hva de vil bli og også mer modne for å lære. Tilstandene i mange videregående klasser er jo som barnehager mtp umodenhet blant studentene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...