Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #21 Skrevet 19. oktober 2006 Sa lenge utbygger ikke bygger etter den byggetillatelsen de har faatt saa er det bare aa klage i vei! Send skriftlig klage til riktig instans i kommunen, men kopi til ansvarlig soeker, ansvarlig utfoerende og tiltakshaver (navn paa disse skal ha statt i nabovarselet dere har faatt). Ta gjerne oppfoelgende kontakt mot byggesaksbehandler i kommunen per telefon - ettersom de er i gang med byggingen saa haster det med eventuelt aa faa stoppet prosjektet. -M.
Twigi Skrevet 19. oktober 2006 #22 Skrevet 19. oktober 2006 Blir livskvaliteten din forringet hvis naboen bygger for nærme tomten din? Hvis ikke syns jeg du skal la det ligge. Hvis vi bare hadde evnen til å se gjennon fingrene enkelte ganger hadde jorden vært et fredeligere sted for alle. ← Hvis folk bare snakket sammen, og ble enige før bygging - da ville verden blitt et fredeligere sted! Å ta seg til rette, det er å oppfordre til bekymring, ergrelse og i siste instans: dårlig naboforhold. Og det er ikke TS som har ansvar for det, men de som bygger noe annet et det de har fått godkjenning på. TS: Du behøver ikke oppleve det som om du klager og er vanskelig. Du skal bare sørge for å gjøre både husbygger og kommunen klar over at de ikke bygger i henhold til godkjennelse, og at du forutsetter at både husbygger og kommune snarest sørger for at bygget er i henhold til de nabovarsler som er utsendt.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #23 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg hadde ringt kommunen, og lagt det fram for saksbehandleren som har med byggesaker o.l. for området der dere bor. Gjorde faktisk noe lignende denne uken - var en nabo som har tatt seg til rette, og laget en trafikkfarlig situasjon. Etter noen dager har saksbehandleren skrevet brev til vedkommende. Har jo ikke lyst å lage bråk med naboen før vi i det hele tatt er blitt naboer, men samtidig er det en grunn til at vi har betalt myyyye for en stor tomt; vi vil ha luft rundt oss! ← Om du sier i fra, så er det ikke du som lager bråk. Du har rett til det, da dette forringer din eiendom. Om du ikke sier i fra, kan det være noe du vil angre på i ettertid. Den som bygger for nær, er den som gjør noe galt. Om sistnevnte synes du lager bråk, er det liten sjanse for at h*n vil bli/være en god nabo uansett. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #24 Skrevet 20. oktober 2006 Takker for svar. Har i dag ringt kommunen og bedt dem sjekke plasseringen av huset i forhold til situasjonsplanen. TS
Gjest niomi Skrevet 20. oktober 2006 #25 Skrevet 20. oktober 2006 Flott! Men var jeg deg, ville jeg også sendt en e-post, for å få ting skriftlig. Det bør kommuneansatte ha all forståelse for, så mange ISO-forskrifter de må etterleve. Denne e-posten kan innholde noe som: "Viser til telefonsamtale i dag, den XX.XX.XX, ang. XX's oppføring av bolig på XX tomt. etc.etc.etc." Altså få med deg det som ble sagt i telefosamtalen. Og husk også til senere å ha alt skriftlig. (jaja, kanskje jeg er hysterisk, men jeg har i jobben min funnet ut at folk prøver å snike seg unna alt som ikke er skriftlig, ihvertfall hvis det medfører kostnader i form av penger eller ressurser...)
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #26 Skrevet 20. oktober 2006 Håper det ordner seg. Da jeg ringte for å klage på byggesak, ville saksbehandleren ringe meg tilbake samme dag (uoppfordret). Hørte ikke noe, og ringte selv tilbake 3 dager etter. Da hadde hun allerede sendt brev med kopi til meg. Hvis saksbehandleren ikke sa h*n ville gi deg tilbakemelidng, anbefaler jeg å ringe tilbake å be om det, slik at du vet hva som skjer. Hvis du vil gjøre det skriftlig, vær klar over at all inngående/utgående post er offentlig (så lenge det ikke er grunnlag for å holde det unna offentligheten, det er ikke dette).
Rakel Skrevet 21. oktober 2006 #27 Skrevet 21. oktober 2006 Ved å påpeke dette allerede før de får oppført huset, så synes jeg du er en fabelaktig nabo! Helt seriøst. Det må da være forferdelig å få beskjed om å rive huset etter at det er oppført og man er innflytningsklar fordi det viser seg å være satt opp feil/ulovlig. Det er faktisk flere enn deg som kan finne på å klage... etterpå. Og ved å klage nå, kan du spare dem for mye bråk fremover.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #28 Skrevet 23. oktober 2006 Bra du har ringt jeg vet om folk som har måttet rive nedigjen garasjer pga at de har kommet for nærme vei o.l. Så hvis du ikke sier fra før huset har kommet opp - så kan de faktisk måtte rive huset nedigjen. Kommunene er ganske så strenge.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #29 Skrevet 23. oktober 2006 Slik ble jeg kjent med min nabo. Han skulle bygge osv. Vi skrev under på nabovarsel...reiste på ferie og ingenting stemte. Jeg tok kontakt og lurte på ting og tang som ikke stemte med tegningene/endret på osv. (ringte teknisk på forhånd) Jo, slik var det og vi/komunen og de hadde samme tegning som vi hadde undertegnet. ???? Så kom de frem med sine tegninger....Hallo. De var endret etter de hadde levert til oss. idioten hadde like kopier til alle,emn endret sine egne etterpå. da fikk jeg se /høre hvilke naboer jeg hadde. Teknisk sa ifra at de gjorde ulovlige ting. Nå måtte de innrette seg etter de opprinnelige tegninger, så det ordnet seg,men ikke tro at det ordner seg i ettertid. Hos komunen er det lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Så hvorfor skal du la naboen trampe i veg? ialle tilfelle kan du jo få teknisk etat til å ta seg en tur til å se på det. Om det rimer med planer/tegninger.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #30 Skrevet 24. oktober 2006 Vi er blitt verdensmestere i å syte og klage. Må være derfor 1/3 av oss stemmer Fremskrittspartiet. Kjære vene, fokuser på noe positivt.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #31 Skrevet 24. oktober 2006 Vi er blitt verdensmestere i å syte og klage. Må være derfor 1/3 av oss stemmer Fremskrittspartiet. Kjære vene, fokuser på noe positivt. ← Og du ville heeelt sikkert tilbud naboen en koppe kaffi om han begynte å bygge hus i hagen din....
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #32 Skrevet 24. oktober 2006 For å være helt ærlig så ville jeg satt over kaffen, og invitert naboen inn til en prat slik at vi kunne komme til enighet uten å blande inn flere, ja. Vår nabo bygde sin garasje kant i kant med tomten vår fordi det ble den beste plasseringa for han. Han spurte først såklart, og sjekket at det var greit i henhold til brannforskrifter. Jeg ser ingen grunn til at de menneskene som skal bo tettest innpå oss imange år fremover skal tenke på oss som de vanskelige naboene.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #33 Skrevet 24. oktober 2006 For å være helt ærlig så ville jeg satt over kaffen, og invitert naboen inn til en prat slik at vi kunne komme til enighet uten å blande inn flere, ja. Vår nabo bygde sin garasje kant i kant med tomten vår fordi det ble den beste plasseringa for han. Han spurte først såklart, og sjekket at det var greit i henhold til brannforskrifter. Jeg ser ingen grunn til at de menneskene som skal bo tettest innpå oss imange år fremover skal tenke på oss som de vanskelige naboene. ← Da har dere jo hatt en positiv kommunikasjon i forkant! Denne tråden handler om å ta seg til rette. Jeg vil tro du hadde reagert litt annerledes om du kom hjem fra ferie og garasjen allerede sto der!!! Om du ikke hadde brydd deg, all honnør for det. Men jeg vil tro de fleste av oss som har betalt gode penger for egen tomt og har brukt penger og ressurser på å opparbeide denne tomten, ikke syns det er særlig moro at noen finner det for godt å avkorte både størrelsen og verdien av tomten ved å bygge inntil/innpå den uten noen form for forhåndsavtale. (Forøvrig er det mange steder tillatt å sette garasjer like inntill tomte- og veigrenser).
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #34 Skrevet 24. oktober 2006 Vi er blitt verdensmestere i å syte og klage. Må være derfor 1/3 av oss stemmer Fremskrittspartiet. Kjære vene, fokuser på noe positivt. ← Kjære vene, før du forteller hvordan andre skal "fokusere", bør du lære deg å skille mellom saklig og usaklig argumentasjon, samt hva dette dreier seg om.
Gjest Ny gjest Skrevet 24. oktober 2006 #35 Skrevet 24. oktober 2006 Da har dere jo hatt en positiv kommunikasjon i forkant! Denne tråden handler om å ta seg til rette. Jeg vil tro du hadde reagert litt annerledes om du kom hjem fra ferie og garasjen allerede sto der!!! Om du ikke hadde brydd deg, all honnør for det. Men jeg vil tro de fleste av oss som har betalt gode penger for egen tomt og har brukt penger og ressurser på å opparbeide denne tomten, ikke syns det er særlig moro at noen finner det for godt å avkorte både størrelsen og verdien av tomten ved å bygge inntil/innpå den uten noen form for forhåndsavtale. (Forøvrig er det mange steder tillatt å sette garasjer like inntill tomte- og veigrenser). ← For en tid tilbake skulle kommunen lage digitale kart over boligfeltene i kommunen her. Vi måtte legge firkanta hvite plater i alle hjørner på tomtene våre. Dette pga flyfoto. Da jeg oppdaga naboen legge sin plate en god meter innpå tomta vår ropte jeg over til han og sa: Greit det, men da klipper du plena der og da! Plata ble flytta. En annen ting er at utsikt f.eks er et gode vi har ikke noe vi har krav på. Så hvis et nybugg ødelegger utsikten vår er ikke det god nok grunn til å klage. Tror nok jeg ville tatt en prat med naboen før jeg koblet inn teknisk etat. Hvis det er rett før byggestart er de vel godt i gang med grunnarbeidet, og jeg ville ikke forlangt støping av ny grunnmur eller plate. Prøv å ordne opp i minnelighet.
meta2 Skrevet 24. oktober 2006 #36 Skrevet 24. oktober 2006 Vi fikk byggetilatelse til å bygge garasjen to meter fra grensen. Det vil si at de nedenfor må ha åtte meter mellom utbygg og grensen. Vi har det skriftlig fra naboen og komunnen. Utbygget vårt gikk akkuratt innenfor fire meters merket. Hadde klagd tdlig og ikke ventet til huset var ferdig bygget.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #37 Skrevet 24. oktober 2006 Vi er blitt verdensmestere i å syte og klage. Må være derfor 1/3 av oss stemmer Fremskrittspartiet. Kjære vene, fokuser på noe positivt. ← Mulig du bor i en komunal leilighet og slipper å tenke..... Blir bare provosert av slike som deg. man Må faktisk tenke når man har eget hus/tomt. Det er tilværelsen. man skal bo/leve der i mange år. Så lenge man innretter seg selv etter regler, så kan man forvente at naoen også gjør det. Begynner først en å ta seg til rette, hva vil skje da tror du. Vi har regler for at det ikke skal bli misforståelser
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #38 Skrevet 25. oktober 2006 Mulig du bor i en komunal leilighet og slipper å tenke..... Blir bare provosert av slike som deg. man Må faktisk tenke når man har eget hus/tomt. Det er tilværelsen. man skal bo/leve der i mange år. Så lenge man innretter seg selv etter regler, så kan man forvente at naoen også gjør det. Begynner først en å ta seg til rette, hva vil skje da tror du. Vi har regler for at det ikke skal bli misforståelser ← Neida jeg bor i enebolig, i ett byggefelt og har naboer rundt meg på alle kanter. Og vi har ett fantastisk naboforhold. Jeg er bare så lei av at vi i dette landet der stort sett de fleste av oss har det veldig bra, så må vi til stadighet klage og syte for ett eller annet.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #39 Skrevet 25. oktober 2006 Neida jeg bor i enebolig, i ett byggefelt og har naboer rundt meg på alle kanter. Og vi har ett fantastisk naboforhold. Jeg er bare så lei av at vi i dette landet der stort sett de fleste av oss har det veldig bra, så må vi til stadighet klage og syte for ett eller annet. ← Det er forskjell på å syte for uvesentligheter, og klage i forhold til rettigheter man faktisk har. Synes du syter like mye i denne tråden, som de du beklager deg over....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå