Gå til innhold

Naboen bygger for tett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Egentlig kan vel denne tråden ligge på "Forbruker" også, men jeg prøver meg først her inne på "Hus". Vi har oppdaget at naboen er i ferd med å sette opp hus for nært tomtegrensa. Tomta er på ca. 1 mål så det er ingen grunn til å kline seg opp etter tomtegrensa, men dette er altså enklest for dem. De er også for nært grensa mot en annen nabo. Dette ble påpekt da de stakk ut huset (tomteselger la merke til at noe ikke stemte) og de sa at de ville rette på det. Nå er byggingen i gang og huset er feilplassert både i forhold til 4-meters grensa til naboene og i forhold til situasjonsplanen de har fått godtatt i kommunen. Ville dere gjort noe? Har jo ikke lyst å lage bråk med naboen før vi i det hele tatt er blitt naboer, men samtidig er det en grunn til at vi har betalt myyyye for en stor tomt; vi vil ha luft rundt oss!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, hvem klager man til? Plan og Bygningsetaten i kommunen? Noen har gitt byggetillatelse, og de har myndighet til å ta affære. Jeg ville absolutt klaget!

Skrevet

De må da ha sandt ut nabovarsel som dere har skrevet under på?

Og dessuten er ikke 4 meters grensa absolutt, her hvor vi bor er det to meter fra husveggen, og da kommer trappa utenom...

Skrevet
De må da ha sandt ut nabovarsel som dere har skrevet under på?

Og dessuten er ikke 4 meters grensa absolutt, her hvor vi bor er det to meter fra husveggen, og da kommer trappa utenom...

Men da skal de ha naboens samtykke.
Gjest Gjest_slurry_*
Skrevet

Om det er privatpersoner som bygger og skal bo der selv, så burde det jo gå an å få en dialog. Gi beskjed om at du ser at de planlegger bygget for nær grensen, og at det ikke er i samsvar med tegningene.

Naboen har vel også lyst på et godt naboskap, så det kan jo hende at det er allt som skal til.

Hvis ikke kan si at du vil sende en klage der du ber om oppsettende virkning til kommunen. ( Ingen bygging før klagen er behandlet.)

Du kan også be kommunen komme ut å kontrollmåle.

Problemet er at kommunen bruker så lang tid på saksbehandling, at huset sannsynligvis er oppe før de har fått sett på klagen.

Skrevet

Såfremt ikke huset blir til direkte sjenanse for dere ville jeg latt det ligge. Godt naboskap er mye mere verdt, og jeg er så innmari lei av at folk her i landet absolutt må klage på alt mellom himmel og jord. La dem bygge huset sitt.

Skrevet

Trådstarter her. Nabovarselet er underskrevet på feil premisser, da huset sto helt annerledes plassert på situasjonsplanen enn det gjør i dag. Grunnen til at jeg kvier meg for å ta opp dette, er jo nettopp at godt naboskap er viktig. Men det er også ganske irriterende at enkelte mener de bare kan ta seg til rette, selv når det er blitt påpekt på en skikkelig måte at dette ikke stemmer. Jeg ønsker gjerne flere barnefamilier velkommen i feltet vårt. Men... Det blir feil å tenke at "jeg vil ha mest mulig plass for meg selv, så jeg setter huset 2,5 meter fra grensa til naboen selv om det tar halve utsikten deres..."

Skrevet

Klag til Plan- og bygningsetaten. Drit i om naboen blir forsinket og sur. Virker jo ikke som om h*n er så veldig opptatt av godt naboskap uansett, da h*n ikke overholder det som er sendt ut i nabovarsel og heller ikke hørte på nabo2 når h*n sa i fra om at utstikkinga må være feil.

Tenk når naboen skal oppføre garasje eller bod, da. Tror du h*n kommer til å være mer hensynsfull da, dersom dere lar dette gå?

Skrevet

Har ikke dette noe med brannsikkerhet å gjøre og, eller er jeg helt på jordet... :sjenert: I såfall er det jo viktig å si fra...

Skrevet

Ved at naboen bygger nærmere tomtegrensa enn 4 m legger han begrensninger på deres tomt. Jeg ville konstatert fakta og lagt det fram på en saklig måte. Er du og naboen fornuftige folk må dere kunne klare å skille sak og person.

Husmusa

Skrevet

Ikke spør hva vi ville gjort.

Hva kan DU greie å leve med? Er det OK at det blir tett på? Hvis ikke, er det bedre å klage/gjøre noe med det NÅ, enn å vente til det blir ferdig...

Skrevet

Gå rett bort til naboen sammen med en annen person og spør dem om for hvorfor det ikke bygges etter tegningene. Deretter må du umiddelbart klage til Planseksjonen. Dess lenger du venter, dess vanskeligere vil det bli å få medhold.

De er ikke ute etter et godt naboskap, da bør ikke du være det heller.

Skrevet

Blir livskvaliteten din forringet hvis naboen bygger for nærme tomten din? Hvis ikke syns jeg du skal la det ligge. Hvis vi bare hadde evnen til å se gjennon fingrene enkelte ganger hadde jorden vært et fredeligere sted for alle.

Skrevet

Si fra til byggesaksavdelingen i kommunen! Der blir de sjelden særlig begeistret når folk tar seg til rette og ikke følger forskriftene, og slike klager følges oftes opp med en gang.

Og som nevnt tidligere, at naboen bygger for nært tomtegrensen legger faktisk begrensninger på din eiendom! For eksemple kan det fort skje at garasjen du ønsker å bygge eller det nye tilbygget får avslag hos kommunen nettopp fordi du var "grei" med naboen og lot han bygge ulovlig nært din tomtegrense.

Skrevet
Hvis vi bare hadde evnen til å se gjennon fingrene enkelte ganger hadde jorden vært et fredeligere sted for alle.

Hvis folk bare hadde evnen til å la være å grafse til seg på andres bekostning, hadde jorden vært et fredeligere sted for alle.

Skrevet

Pga brannsikkerheten skal det være minimum 8 m mellom hus. Konsekvensen ved at naboen bygger nærmere grensen enn 4 m er at DU må holde dine bygninger lengre enn 4 m unna grensa. Alternativet er at du må sette opp en brannvegg på bygg som ligger nærmere enn de 8 m og det vil fordyre dine utbygginger. At han bygger nærmere tomtegrensen enn 4 m reduserer faktisk verdien av din tomt.

Husmusa

Skrevet
Hvis folk bare hadde evnen til å la være å grafse til seg på andres bekostning, hadde jorden vært et fredeligere sted for alle.

Signerer på denne. Mennesker med for stort ego, vil ikke slutte å ta seg til rette om noen er (dum)snill med dem. Tvert i mot vil de ta det som en bekreftelse på at det bare ER å ta seg til rette, for man slipper jo unna med det alikevel.

Ja, det er mange dumme nabofeider i Norge; naboen sin hekk er stygg, jeg liker ikke at naboen maler huset blått eller klipper plenen kl. 9.00 på en søndag, men dog syns jeg slike ting som nabogrenser er viktige av prinsipielle årsaker, og ligger på et litt annet plan.

Skrevet

Vil dere klage, så må dere klage NÅ!

Finnes mange kommuner som er for feige til å ta et oppgjør med folk som tar seg til rette, og lar dem få dispensasjon. Jo lenger de har kommet i byggeprosessen, jo enklere er det å få dispensasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...