Gå til innhold

norskstatsborgerskap-flytte til et annet land

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_mia_*
Skrevet

hvis jeg feks hadde fått meg en kjæreste i Somalia, og ønsket å flytte dit med han..bosette meg der..hvordan blir det da med det norskepasset mitt?Vil jeg da miste det etter noen år?hva sier reglene??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man mister aldri sitt statsborgerskap sånn uten videre. Skulle du plutselig bli statsløs fordi du har bodd i et annet land flere år? Hvis du derimot får statsborgerskap i et annet land kan det være at du må gi fra deg ditt norske statsborgerskap. Jeg er ikke sikker på hva som kreves for å beholde ditt norske statsborgerskap når du ikke bor i Norge.

Skrevet

Det kreves ingenting for å beholde det norske annet enn at du ikke får deg et annet statsborgerskap (utenom under visse omstendigheter). Dog kan du miste trygderettigheter og denslags.

Skrevet

Passet ditt vil jo foreldes etter 10 år, men du kan skaffe deg nytt gjennom ambassaden i landet du oppholder deg i. Statsborgerskapet beholder du inntil du skifter det ut til et annet. Norge tillater ikke dobbelt statsborgerskap, mange andre land gjør det.

• 2 uker senere...
Skrevet
Norge tillater ikke dobbelt statsborgerskap, mange andre land gjør det.

Joda, Norge tillater dobbelt statsborgerskap (jeg er selv både fransk og norsk), men man må ha bodd i Norge i minst 3 år.

Skrevet

Uansett hvor lenge du bor utenlands, så beholder du ditt norske statsborgerskap, hvis du ikke gjør noe aktivt for å kvitte deg med det. Som f.eks. å bli statsborger i et annet land.

Norge tillater ikke dobbelt statsborgerskap, men godtar at barn født av norsk og utenlandsk forelder har begge statsborgerskapene, men vokser barnet opp i et annet land, så må det søke om fortsatt norsk pass etter fylte 21 (sånn omtrent).

Trygderettigheter mister man. For å ha rettigheter i den norske folketrygden - alt fra arbeidsledighetstrygd til alderspensjon - så må man betale inn til den. Flytter man utenlands uten å være "frivillig" medlem i folketrygden, så har man ingen rettigheter der. For en del ytelser kreves det også at man har bodd i Norge de siste årene før ytelsen skal utbetales, jfr. f.eks. arbeidsledighetstrygd. Flytter man utenlands fordi man jobber for den norske staten /norske selskaper så er man som regel fortsatt medlem i folketrygden, og beholder rettighetene i forhold til den. Man bør imidlertid sjekke om evt. ektefelle/medfølgende partner er det, iallfall om vekd. ikke har jobb.

Skrevet
Joda, Norge tillater dobbelt statsborgerskap (jeg er selv både fransk og norsk), men man må ha bodd i Norge i minst 3 år.

Loven sier at da skal du ha bodd i Norge i minst 2 ar innen du fyller 16. Er selv Norsk/Britisk og har dobbelt statborgerskap. Mamma er norsk statsborger og har bodd i UK i siden 1987, hun har fortsatt norsk staborgerskap men har mistet alle "godene" som trygerettigheter og stemmerett. Hun sier selv at hun aldri ville gitt opp det norske passet sitt uansett.

Skrevet
Loven sier at da skal du ha bodd i Norge i minst 2 ar innen du fyller 16. Er selv Norsk/Britisk og har dobbelt statborgerskap. Mamma er norsk statsborger og har bodd i UK i siden 1987, hun har fortsatt norsk staborgerskap men har mistet alle "godene" som trygerettigheter og stemmerett. Hun sier selv at hun aldri ville gitt opp det norske passet sitt uansett.

Det kommer helt an på hvilket annet statsborgerskap man skal ha (i hvilket land)!

Skrevet

Det er tillatt kun i særtilfeller.

Det står en del om dette på UDI sine hjemmesider, bl.a:

I følge norsk lov kan en person i utgangspunktet ikke ha to statsborgerskap. En norsk borger som har fått statsborgerskap i et annet land etter å ha søkt om eller uttrykkelig samtykket i å få det, eller ved melding, mister automatisk sitt norske statsborgerskap. Det gjelder også om et barn får statsborgerskap i et annet land som følge av forelders/verges søknad, melding eller samtykke. Hvis du søker om norsk statsborgerskap, kan det kreves at du må gi avkall på ditt tidligere statsborgerskap dersom du ikke automatisk mister dette.

Skrevet
Det er tillatt kun i særtilfeller.

Å ha foreldre fra ulike land og dermed være født inn i to statsborgerskap er jo ikke akkurat særtilfelle, men søker man om et annet statsborgerskap skal man i utgangspunktet miste sitt norske og som du da påpeker vil det å ha fått to statsborgerskap på denne måten være uvanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...