Gå til innhold

Er det en lege i salen?

Fremhevede innlegg

Gjest Ruccolla
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på å begynne å gi blod og lurer i den forbindelse på om det gjør noe at jeg røyker? Jeg røyker myyye; kan jeg bli avvist på det grunnlaget?

Hvordan påvirker røyking selve blodet???

Noen som vet?

Takknemlig for alle svar!

:) Sofie

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke røyke en halvtime før du gir blod, og du bør unngå røyk rett etterpå.

Skrevet
Du skal ikke røyke en halvtime før du gir blod, og du bør unngå røyk rett etterpå.

But why? :)

TS

Skrevet

Nikotinen går vel i blodet, og blir ført over til dem personen som får blodet. Kanskje nikotinen ligger i blodet så og så lenge, men jeg vet i grunnen ikke.

Skrevet

Det går vel mer på blodgiverens helse og sikkerhet, tenker jeg. Mange blir småsvimle og lett anpustne umiddelbart etter at de har gitt blod, så alt som belaster kroppen unødig bør unngås.

(Og det er ikke blodplater som frakter oksygen, det er det de røde blodlegemene som gjør. *pirk pirk* :erter: )

Skrevet
Jeg er ingen ekspert, men det har kanskje noe med at blodplatene som frakter oksygen i blodet skal frakte mest mulig oksygen for å være av beste kvalitet, og om du nylig har røykt må de nok frakte litt mer CO2 enn hva som er vanlig og da blir det mindre plass til O2??!!

Nei. Blodplater frakter ikke oksygen. Grunnen til at man ikke skal røyke etter å ha gitt blod er fordi kroppen lettere skal komme seg og danne nye blodlegemer. Det er ikke farlig å røyke etter at man har gitt blod så lenge du er sunn og frisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...