c",) Skrevet 18. oktober 2006 #21 Skrevet 18. oktober 2006 Jeg mener dette må tas direkte opp med jenta. Ikke hinte rundt omkring på foreldremøter eller når jenta er i nærheten. Det er veldig ubehagelig å få beskjeder på den måten. Det vet vi vel alle? Mye bedre å ta mot til seg og fortelle jenta på en respektfull måte om kropp, lukter, pubertet etc.. Si rett ut at du innimellom har kjent litt svettelukt av henne, at du vet det ikke er lett å kjenne det selv, og at hun nå som hun har blitt så stor, må dusje hver dag og bruke deodorant, akkurat som alle andre store jenter. Det er en ubehagelig å skulle ta opp kroppslukter, men ære være den som klarer det åp en fin måte. Jenta vil være deg evig takknemlig, uansett umiddelbar reaksjon. ← Nå mener ikke jeg at det skal antydes eller hintes om at det lukter av en spesiell jente, men barna er 10 år, ting begynner å skje med kroppen deres, å enkelte begynner vel å komme i puberteten i 10 års alderen. Man kan bruke alderen til elevene som et påskudd til netopp å opplyse dem om hygiene. På vårt siste foreldremøte ble det tatt opp matpakke problematikk. Ingen spesielle ble nevnt, men en forelder kom med forslag om å be helsesøster komme til klassen 1 time for å snakke med ungene om ernæring. Dette var det stor enighet om blandt foreldrene, og alle elevene blir opplyst om hvor viktig det er med næringsrik og sunn mat - spesiellt i matpakka.
ceca Skrevet 19. oktober 2006 #22 Skrevet 19. oktober 2006 En dag veninnen er hos dere kan du komme inn med en pose med div toalett-artikler. Si til datteren din at du har kjøpt en ny deodorant til henne. Evt. såpe og. Smil til venninnen og spør "har du også en slik?" og er svaret nei, så ta opp en og si at hun kan få en hvis hun vil. Den lukter godt og er god å bruke. Da kan du samtidig si at hun kan bruke den om morgenen , etter at hun har vasket seg under armene. Og så "hviske tiske hemmelig" og si at du vet at nå er dere to så store at dere må vaske dere hver morgen og bruke slik (deo). og gå ut av rommet som om dette var helt på impuls... Kan hende kommer det noen spørsmål, og da har du en fin anledning til å snakke om svette. lukt, skift av klær ol. Utrolig hva barn / ungdom snakker om her jemme, og spør om. Og jeg svarer. Og hos oss hadde det ikke vært unaturlig om en jente kom hjem med deo forde vi hadde og det var spennende... uten at hun hadde trengt å lukte.
Karamba Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #23 Skrevet 19. oktober 2006 Tusen takk for mange gode råd! Det blir ikke aktuelt for oss å ta det opp på skolen, da dattera mi og venninna går på 2 forskjellige skoler. Tror jeg kommer til å ta det opp med jenta direkte som mange av dere råder meg til. Kanskje i den forbindelse at jeg har kjøpt deodorant til min egen datter og overrekker den til henne når venninna hennes er på besøk...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå