Gå til innhold

Svettelukt av 10-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattera mi på 10 år har ei venninne som det lukter sinnsykt svette av. Når de er på rommet til min datter så kjenner jeg det oser svettelukt hver gang jeg kommer inn. Har lyst til å gi beskjed til henne på en diskrè måte, men vet ikke helt hvordan jeg skal si det. Hun er ganske sjenert overfor oss voksne, og jeg er redd for at dersom jeg sier noe så blir det bare verre.

Kjenner heller ikke foreldrene hennes noe særlig, så jeg føler det blir feil å si noe til dem... :forvirret:

Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner du foreldrene så snakk med de!

Skrevet

Barn driter vel i om de bruker skitne klær eller ikke dusjer på evig lenge dersom de ikke har lært bedre av foreldrene. Men jeg ville ikke ha snakket med dem.. "vask ungen din bedre, hun stinker!" liksom. Lolz.

Du får vente til neste bursdagsselskap og gi henne deodorant og såper og håpe at hun bruker dem :)

Skrevet

Interessant!

En gang i uka har jeg øving med en jente (12år) som alltid lukter stramt av svette (iblanda litt røyklukt hjemmefra som sitter i klærne) - og jeg synes så synd i henne. Hun skjønner ikke at hun er kommet i puberteten og at kroppen endrer seg og skiller ut lukter. Det er liksom en eim rundt henne.

Utrolig vanskelig å ta en sånn prat - er vel foreldrene som bør gjøre det, men er vel ikke alle som merker det/bryr seg? - Men man burde vel formidle det til foreldrene på et vis. Kanskje lærer kan få beskjed å ta det opp på foreldremøte/konf.time?

Evt. kanskje du kan si det sånn diskre til dattera di når hun andre er på besøk? "jøss, lukter så svette her? Du husket å vaske deg og ta på deg deodorant i morges?" ---------- "Flott, lille venn, sikkert bare jeg som lukter da :)"

Noen flere ideer?

Skrevet
Evt. kanskje du kan si det sånn diskre til dattera di når hun andre er på besøk? "jøss, lukter så svette her? Du husket å vaske deg og ta på deg deodorant i morges?" ---------- "Flott, lille venn, sikkert bare jeg som lukter da :)"

Jeg ville ikke tatt det på den måten...

Jeg ble oppmerksom på min egen svetting på en lignende måte, men det var to venninner av meg som snakket om det, og om vasking med klut/ dusjing7 deo HVER dag osv... Hehe, gikk opp et lys for meg da.

Skrevet

Sønnen min på 10 år lukter svette innimellom, det var verre før. Han glemte ofte å bruke deo om morgenen, så jeg måtte sette den på skrivepulten hans så han husker det hver morgen. Han dusjer 3-4 ganger i uken.

Men, selv om han bruker deo på morgenen kan det hende at det lukter svette av han om han er veldig aktivi løpet av dagen.

I klassen hans hadde de faktisk om hygiene. Tror de hadde det på timeplanen et par ukers tid eller noe sånt - husker ikke hvor lenge. Men, han kom hjem selv og fortalte at de snakket om deodorant og dusjing og slikt.

Skrevet

På neste foreldremøte så kan du jo ytre et ønske at det med hygiene tas opp. At de på skolen bruker litt tid på å snakke om god hygiene.

Eller du kan rett og slett ta en tlf til kontaktlærer for klassen å si at det er ønskelig at det temaet tas opp.

Tar ikke personen det gjelder hintet kan det være greit å gå videre med det, sørge for at en voksen person snakker med barnet eller hjemmet og fortelle hvor viktig daglig hyiene er.

Gjest glamourgirl
Skrevet

Jeg lukta svette, og mor sendte meg til helsesøster. Helt grusomt flaut, men jeg fikk deodorant, husker jeg, en sånn uparfyrmert fra apoteket. Og da følte jeg meg litt voksen. Omtrent samtidig jeg fikk sånne erter i puppene...

Så gikk det over igjen og jeg kom ikke skikkelig i puberteten før tre, fire år senere.

Tror slikt er veldig forskjellig og at det derfor som bruker over her sa, er OK å ta det på foreldremøte.

Gjest squeeky
Skrevet

Når jeg får barn, så vil jeg prøve å lage en ordning om at de dusjer hver morgen...Jeg gjør det selv, men vasker håret annenhver dag da...men synes det er en fin måte å våkne på i tillegg. Fresh med nyvasket kropp og med fuktighetskrem... :)

Skrevet

Heisann!

Dette er et pyton tema å ta opp! Selv har jeg ei jente som svetter endel, og det er kun rein kropp og reine klær som funker.

Kanskje dere kan ta dere en tur i svømmehallen/badeland, og invitere venninna med?

Gjest Gjest_Star_*
Skrevet

Jeg mener dette må tas direkte opp med jenta. Ikke hinte rundt omkring på foreldremøter eller når jenta er i nærheten. Det er veldig ubehagelig å få beskjeder på den måten. Det vet vi vel alle? Mye bedre å ta mot til seg og fortelle jenta på en respektfull måte om kropp, lukter, pubertet etc.. Si rett ut at du innimellom har kjent litt svettelukt av henne, at du vet det ikke er lett å kjenne det selv, og at hun nå som hun har blitt så stor, må dusje hver dag og bruke deodorant, akkurat som alle andre store jenter. Det er en ubehagelig å skulle ta opp kroppslukter, men ære være den som klarer det åp en fin måte. Jenta vil være deg evig takknemlig, uansett umiddelbar reaksjon.

Skrevet
Barn må ikke dusje hver dag!

Barn BØR ikke dusje hver dag!

De må derimot vaske seg hver dag...

Skrevet
Barn må ikke dusje hver dag!

Ikke alle voksne heller. Jeg dusjer fordi det går raskere enn å vaske hele kroppen hver dag, og fordi jeg føler meg freshere etter en rask dusj. Svettende barn har det nok på samme måte.

Gjest squeeky
Skrevet

Synes når de er 12-13 at de bør dusje hver dag....ikke nødvendigvis med såpe, men en skyll har de ikke vondt av.

Skrevet
Synes når de er 12-13 at de bør dusje hver dag....ikke nødvendigvis med såpe, men en skyll har de ikke vondt av.

Grunnen til at du sier "fra 12-13 år", er vel fordi det er da de fleste kommer i puberteten, begynner å lukte svette og trenger å vaske seg mer? Hvis jenta det her er snakk om lukter sterkt av svette som 10-åring, er vel ikke alderen noen grunn til at hun ikke skal dusje hver dag? Tror vi to er enige her, ville bare utvide poenget ditt litt... :)

Gjest squeeky
Skrevet

Joa...10 år så er jo huden litt sartere...men ville oppfordret henne til å vaske seg under armene hver morgen, og bruke deo....

Skrevet

Hva med å kjøpe deo til datteren din og samtidig gi en til veninna? Feks hvis du har vært i utlandet, så kan du kjøpe med en litt spesiell type deo, og passe på å gi den til dattera di mens vennina er til stede. Så kan du samtidig si at du har kjøpt med en ekstra som hun kan få så det blir "rettferdig" mellom dem (dvs at vennina også får seg en deo som hun trenger).

Og jeg synes ikke barn skal dusje hevr dag. Det bare tørker ut huden, og det er mange voksne som sliter voldsomt med tørr hud pga for mye dusjing. Da synes jeg ikke man skal utsette barnas hud for den påkjenninga så tidlig.

Skrevet
Dattera mi på 10 år har ei venninne som det lukter sinnsykt svette av. Når de er på rommet til min datter så kjenner jeg det oser svettelukt hver gang jeg kommer inn. Har lyst til å gi beskjed til henne på en diskrè måte, men vet ikke helt hvordan jeg skal si det. Hun er ganske sjenert overfor oss voksne, og jeg er redd for at dersom jeg sier noe så blir det bare verre.

Kjenner heller ikke foreldrene hennes noe særlig, så jeg føler det blir feil å si noe til dem... :forvirret:

Noen forslag?

Det beste er å ta det opp med jenta på tomannshånd. På en fin måte. Hvis ditt eget barn også bruker deo kan du vise denne jenta hennes deo, kanskje? Men gjør det uten at ditt eget barn ser det, for å unngå at jenta blir veldig flau. Alternativt kan du fortelle BEGGE jentene sammen om fordelene ved dusjing og deobruk.

Jeg ville i hvert fall ALDRI tatt kontakt med foreldrene eller skolen. Rett på sak, det er det beste!

Skrevet

....nå kan det jo hende at det er foreldrenes husregler som gjør at hun kanskje dusjer sjelden. Noen har rare ideer om at man skal spare vann/strøm og at en unge på 10 som lukter svette ikke er noe å henge seg opp i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...