Gå til innhold

parkett

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har slipt ned det gamle parkettgulvet, og lakket det en gang med fargelakk (mørkere). men lakken ble ganske ujevn og lite fint. problemet er at det er parkett som går i forskjellige retninger, vet ikke hva det kalles -mosaikk?

er det mulig å få dette pent? er jo veldig vanskelig når man ikke kan følge panelbordene.

noen som har tips?

akkurat nå vurderer vi i hvertfall å legge ny parkett oppå, for dette virket temmelig håpløst :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå i en malebutikk og spør, eller hyr in en proff. Dere må nok slipe ned det dere har lakket om det ikke ble pent

Skrevet

ja nå vurdere vi flere alternativer

1. pusse ned og lakke på nytt (på egenhånd)

- men samboer har lite lyst til å bruke mer krefter på dette siden det ikke gikk så bra sist. er det verdt å prøve på nytt.

2. pusse ned og lakke på nytt i en klar farge

- mulig det er lettere å få et fint resultat da? men ønsket egentlig mørkt gulv

3. leie inn fagfolk.

- men blir vel dyrt? også kjedelig siden vi allerede har brukt mye penger på lakk, slipemaskin osv. mulig vi kan slipe på nytt selv, og kun få en proff til å ta lakkeringen.

4. legge ny parkett oppå

- men dumt i og med at det egentlig er en gammel stavparkett, som de fleste sier vi burde beholde.

hva tror dere er lurest? hva ville dere gjort?

:icon_neutral: kjedelig! veit ikke hva vi skal gjøre, og vil jo flytte inn snart

Skrevet

Det forklarer hvorfor det ble stygt. Vannbasert lakk tørker alt for fort til at resultatet kan bli pent på et så stort areal som et gulv. Egner seg egentlig kun til tannpirkere. Hvis det er en malerbutikk som har anbefalt dere å bruke den lakken, så mener jeg de bør erstatte skaden.

Dere må pusse ned igjen. Hvis dere skal lakke igjen selv, så ikke hør på ekspeditøren i malebutikken. Bruk utendørsbeis - IKKE vannbasert -for å få farge. Bruk en bred pensel og sørg for å dra strøkene skikkelig ut. Avbryt aldri et strøk, men dra det hele veien fra vegg til vegg.

Etterpå lakker dere med skikkelig gulvlakk - IKKE vannbasert.

Husk skikkelig utlufting.

Eventuelt kan du, som du selv tenker på, slipe selv, og få en maler til å lakke.

Husk å fortelle alle du kjenner at de aldri skal bruke vannbasert lakk med farge.

Skrevet

Hva er navnet på beisen og lakken?

Mvh Dingo:)

Skrevet
Det forklarer hvorfor det ble stygt.  Vannbasert lakk tørker alt for fort til at resultatet kan bli pent på et så stort areal som et gulv.  Egner seg egentlig kun til tannpirkere.  Hvis det er en malerbutikk som har anbefalt dere å bruke den lakken, så mener jeg de bør erstatte skaden.

Dere må pusse ned igjen.  Hvis dere skal lakke igjen selv, så ikke hør på ekspeditøren i malebutikken.  Bruk utendørsbeis - IKKE vannbasert -for å få farge.  Bruk en bred pensel og sørg for å dra strøkene skikkelig ut.  Avbryt aldri et strøk, men dra det hele veien fra vegg til vegg.

Etterpå lakker dere med skikkelig gulvlakk - IKKE vannbasert.

Husk skikkelig utlufting.

Eventuelt kan du, som du selv tenker på, slipe selv, og få en maler til å lakke.

Husk å fortelle alle du kjenner at de aldri skal bruke vannbasert lakk med farge.

det her var jo interessant. har fortalt dette til samboer, og han skulle gå til en annen forretning å høre litt nærmere om dette. virker jo som du kan mye om dette, så takk for tips!

veldig rart at vi ble anbefalt vannbasert lakk da. mulig vi prøver å klage, siden vi har jo tapt endel penger - men i hovedsak masse tid :sur:

Skrevet
det her var jo interessant. har fortalt dette til samboer, og han skulle gå til en annen forretning å høre litt nærmere om dette. virker jo som du kan mye om dette, så takk for tips!

veldig rart at vi ble anbefalt vannbasert lakk da. mulig vi prøver å klage, siden vi har jo tapt endel penger - men i hovedsak masse tid  :sur:

Kan du ikke svare på hvilket produkt du har brukt da??? Er nyskjerrig :ler:

Skrevet

veldig rart at vi ble anbefalt vannbasert lakk da. mulig vi prøver å klage, siden vi har jo tapt endel penger - men i hovedsak masse tid  :sur:

Spør her hvis du lurer på mer - jeg skal følge med litt på tråden :)
Skrevet

Hva spiller det for rolle. De har brukt vannbasert lakk, og det er alt annet enn smart å bruke på så store flater. Det spiller ingen rolle for resultatet hvilket merke de har brukt.
Skrevet

hei så ikke spørsmålet. men jeg husker ikke hva slags lakk det var, men kan jo sjekke i morgen hvis du fortsatt er interessert. ;)

Skrevet
Spør her hvis du lurer på mer - jeg skal følge med litt på tråden :)

;) så snill du er. kommer kanskje noen nye spørsmål i morgen da jeg skal tilbake til leiligheten. skal i hvertfall begynne å pusse ned gulvet igjen i morgen.

jobber du med dette siden du kan så mye? :lurer: ;)

Skrevet (endret)
hei så ikke spørsmålet. men jeg husker ikke hva slags lakk det var, men kan jo sjekke i morgen hvis du fortsatt er interessert.  ;)

Ja gjerne, jeg er interessert=) Jobber i bransjen og vil derfor vite ekstakte produkter før jeg uttaler meg like bastant som gjest her. :ironi:

Det går fint an å beise med vannbasert beis, men da skal man lakke over med en oljelakk. Har du brukt en lakk med farge oppi? Eller to produkt?

Ellers så skriver gjest at du skal bruke en eksteriørbeis, men det ville jeg ikke gjort. Da må du rømme huset, pga lukten. Og luftfuktigheten er så høy nå at den beisen vil bruke laaaaaaaannnnnnnng tid på å tørke.

:tristbla: nå får jeg pes av gjest ;)

Endret av Dingo
Skrevet
Det går fint an å beise med vannbasert beis, men da skal man lakke over med en oljelakk. Har du brukt en lakk med farge oppi? Eller to produkt?

Vet du kan mye om dette, men er du helt helt helt sikker? ;) En venninde brukte nemlig den kombinasjonen på trappen sin (Innendørs ja...) og det flasser som bare juling!

Skrevet (endret)
Vet du kan mye om dette, men er du helt helt helt sikker? ;)  En venninde brukte nemlig den kombinasjonen på trappen sin (Innendørs ja...) og det flasser som bare juling!

Ja, jeg er sikker!!! Bare spør produsenten av Faxe Interiørbeis og Trestjerner klarlakk, nemlig Scanox.

At venninnen din fikk ett dårlig resultat kan være dårlig underarb. (rengjøring, nedliping) eller for lite lakk pr strøk.

I malingsbutikken finnes det en lakkbrosjyre fra Scanox med bilde av ett sort beiset og lakket gulv frampå. Les den=)

På scanox.no kan du forresten spørre ekspertene også... men det er raskere å ringe dem ;)

Endret av Dingo
Skrevet

Jeg tror deg! ;) Som du sier, må det sikkert ha vært noe annet som gikk galt!

Skrevet
jobber du med dette siden du kan så mye? :lurer: ;)

Jeg er iallefall veldig dyktig på området ;)

Skrevet
Ja gjerne, jeg er interessert=) Jobber i bransjen og vil derfor vite ekstakte produkter før jeg uttaler meg like bastant som gjest her. :ironi:
Skal jeg være ærlig, så irriterer sånne utsagn meg rimelig mye.

Jobber du i bransjen burde du vite at ejg jeg skriver er riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...