Frk. Stella Skrevet 17. oktober 2006 #1 Skrevet 17. oktober 2006 Kort forklart: på et lite bad med linoleumsgulv med varmekabler - kan man legge fliser rett på linoleumen? Hva bør man evt. gjøre?
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #2 Skrevet 17. oktober 2006 Du må ta av belegget før du legger varmekabler, Det visste ikke eletrikeren som var hos meg, men det gjorde han som skulle støpe over kablene. Heldigvis.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #3 Skrevet 17. oktober 2006 Du må ta av belegget før du legger varmekabler, Det visste ikke eletrikeren som var hos meg, men det gjorde han som skulle støpe over kablene. Heldigvis. ← Nei, må ikke det hvis belegget er helt tett. Hos deg tjente han som skulle støpe muligens litt mer penger.
Frk. Stella Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 17. oktober 2006 Du må ta av belegget før du legger varmekabler, Det visste ikke eletrikeren som var hos meg, men det gjorde han som skulle støpe over kablene. Heldigvis. ← Vi har allerede varmekabler.
Gjest -eline- Skrevet 17. oktober 2006 #5 Skrevet 17. oktober 2006 Hvis det er linoleum og ikke vinyl så er ikke dette tett, så da må du legge membran (hvis du ikke har det, men de har ikke lagt linoleum på bad etter at membran ble "påbudt"/anbefalt). Vinylbelegg (banebelegg) på en annen side er sveiset og kan brukes som membran. Om det er så enkelt å legge fliser på er en annen sak (vinylbelegg går oppover veggen og har gjerne "runde" hjørner), en annen sak er at du får et ekstra lag mellom varmekablene og flisene slik at de må gå på høyere temperatur for å få samme varmen. Dette vil gå utover levetiden på varmekablene.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #6 Skrevet 17. oktober 2006 Vi har allerede varmekabler. ← Da kan du flise oppå.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #7 Skrevet 17. oktober 2006 en annen sak er at du får et ekstra lag mellom varmekablene og flisene slik at de må gå på høyere temperatur for å få samme varmen. Dette vil gå utover levetiden på varmekablene. ← Kan du utdype dette? Min elektrikersambo gikk forbi her nå og lo godt når han leste dette.
Gjest -eline- Skrevet 17. oktober 2006 #8 Skrevet 17. oktober 2006 Kan du utdype dette? Min elektrikersambo gikk forbi her nå og lo godt når han leste dette. ← Det var det min elektrikerkompis fortalte meg, så jeg bare siterer han jeg.
Frk. Stella Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 17. oktober 2006 Hvis det er linoleum og ikke vinyl så er ikke dette tett, så da må du legge membran (hvis du ikke har det, men de har ikke lagt linoleum på bad etter at membran ble "påbudt"/anbefalt). Vinylbelegg (banebelegg) på en annen side er sveiset og kan brukes som membran. Om det er så enkelt å legge fliser på er en annen sak (vinylbelegg går oppover veggen og har gjerne "runde" hjørner), en annen sak er at du får et ekstra lag mellom varmekablene og flisene slik at de må gå på høyere temperatur for å få samme varmen. Dette vil gå utover levetiden på varmekablene. ← Takk for informativt svar -eline-! Mulig det er vinyl, er jammen ikke sikker! Huset ble bygd i 94, og det er ikke gjort noe mer med badet i etterkant. Vet ikke når membran begynte å bli anbefalt jeg?
Gjest -eline- Skrevet 17. oktober 2006 #10 Skrevet 17. oktober 2006 Takk for informativt svar -eline-! Mulig det er vinyl, er jammen ikke sikker! Huset ble bygd i 94, og det er ikke gjort noe mer med badet i etterkant. Vet ikke når membran begynte å bli anbefalt jeg? ← Linoleum ser gjerne slik ut. Mest sannsynlig så er det banevinyl du har på gulvet, er vel mest 50-60-tallshus som har linoleum på gulvet, etter at man fikk plastmaterialer så gikk man bort fra å bruke linoleum på gulvet. Dersom det ikke er noen skader i vinylen så kan du legge fliser oppå da denne skal være tett (sveiset i hjørner/skjøter).
Gjest Elektriker Skrevet 5. september 2008 #11 Skrevet 5. september 2008 Ingen problem å legge kabler oppå gulvbelegg. Dvs det bør jo legges noe imellom som feks isolasjon. Her finnes det isolasjon som er tilrettelagt for dette. Det kan kjøpes isammen med kablene såfremt disse skaffes av en seriøs leverandør og ikke cla&¤ e.l. Enhver elektriker med gr.L sertifikat skal kunne dette, eller i det minste ha kunnskap nok til å finne uttav det. Snakk med en fagmann og be han fylle ut samsvarserklæringa som følger med kablene etter at kablene er lagt. Da skal alt være gode greier! ikke bruk amatører til dette arbeidet og husk å sikre kabler med JordfeilBryter etterpå (dersom du ikke har dette fra før).' En annen viktig ting. Ta alltid bilde av kablene før du legger gulvet!
Gjest Yihaa Skrevet 6. september 2008 #12 Skrevet 6. september 2008 Ai ai! Jeg har samme utgangspunkt (nesten). Dette var en interessant tråd. Jeg har ikke varmekabler, men et gulvbelegg jeg ikke vet om er vinyl eller linoleum (det er iallefall sveiset (antar jeg, ser slik ut) og går omtrent 3 cm opp på veggen. Dette er godt og varmt å gå på, takket være vakker (?) ovn over døra. Nå skal jeg pusse opp og skal sette inn dusjkabinett (selv om noen mener at dusjkabinett er djevelens verk, ref annen tråd her på Hus & Hage). Jeg trenger vel ikke membran da? Og kan altså legge fliser og varmekabler over vinylgulvet? Hvor mye bygger dette? det er vel regler i forhold til dette også? Ikke meningen å kuppe tråden, ble bare litt ivrig....
Gjest Yihaa Skrevet 6. september 2008 #14 Skrevet 6. september 2008 Ah! Leo! Ok, det er godt noen har oversikt over mine gulv! Takk! og som du skjønner; Neverending story! Jeg har ikke kommet en milimeter videre siden sist....
Leo Skrevet 6. september 2008 #15 Skrevet 6. september 2008 og som du skjønner; Neverending story! Jeg har ikke kommet en milimeter videre siden sist.... Siden vi vet så lite om hva som skjer i boligmarkedet, lar jeg ganske mye bero jeg også... Så lenge huset fungerer og er tett, har i hvert fall ikke jeg lyst til å spandere flere hundre tusen for å tilfredsstille noens (D.v.s. mest min egen...) estetiske sans... Å drøye det litt kan m.a.o. for en gangs skyld være lurt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå