Gå til innhold

Cyste på eggstokken

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_anne_*
Skrevet

Jeg var i dag hos gynekolog til undersøkelse i forbindelse med smerte og plager med magen. I den forbindelse fant legen en liten cyste på venstre eggstokk, men hun mente dette ikke var noe farlig og at vi ikke skulle gjøre noe.

Imidlertid har jeg nå lest at slike cyster formes ved eggløsning, og skal forsvinne av seg selv i løpet av et par mnd. Har også lest at lege pleier å følge opp cyster etter et par mnd for å se om de har forsvunnet, hvis ikke vurderer de å operere den bort.

Siden Cyste kommer ved leggløsning, betyr det at denne cyster har vært der minimum 1 år, da jeg begynte igjen på pillen for 1 år siden, og man ikke har eggløsning når man går på pillen. Burde hun ikke da gjort noe med det, eller fulgt det opp? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dannes ikke slike cyster ofte av hormonprevensjon?

Skrevet

Tror ikke cyster dannes kun ved eggløsning. De jeg vet om, inkl meg selv, som har fått påvist cyster har alle gått på hormonprevensjon (to på p-piller, sammenhengende i over 4 år, en på hormonspiral).

De fleste cyster forsvinner av seg selv, men om du ikke merker forskjell ift smerter osv over tid - ikke nøl med å ta kontakt med legen igjen.

Gjest Gjest_wondergirl_*
Skrevet

Jeg fikk en cyste på eggstokken mens jeg brukte p-piller. Det var ikke noe farlig, men den sprakk, og det gjorde vondt - som kronisk mageknip. Legen trodde at jeg hadde fått blindtarmbetennelse og sendte meg til legen i full fart, men det viste seg altså å være den cysten som hadde sprukket. Og de sa at det ikke var noe farlig, bare vondt. Da jeg ble undersøkt senere, viste det seg at jeg hadde en annen cyste der også, men den har bare forsvunnet av seg selv. Så jeg tror ikke jeg ville ha vært bekymret hvis jeg var deg.

Skrevet
Jeg var i dag hos gynekolog til undersøkelse i forbindelse med smerte og plager med magen. I den forbindelse fant legen en liten cyste på venstre eggstokk, men hun mente dette ikke var noe farlig og at vi ikke skulle gjøre noe.

Imidlertid har jeg nå lest at slike cyster formes ved eggløsning, og skal forsvinne av seg selv i løpet av et par mnd. Har også lest at lege pleier å følge opp cyster etter et par mnd for å se om de har forsvunnet, hvis ikke vurderer de å operere den bort.

Siden Cyste kommer ved leggløsning, betyr det at denne cyster har vært der minimum 1 år, da jeg begynte igjen på pillen for 1 år siden, og man ikke har eggløsning når man går på pillen. Burde hun ikke da gjort noe med det, eller fulgt det opp? :sjenert:

Mer enn 20% av vanlige friske kvinner har cyster pa eggstokkene, sa ikke noe a bekymre seg for :klem:

Skrevet

Ja, det er veldig vanlig og i de fleste tilfeller helt, helt ufarlig.

MEN - de vokse seg så store/vokse på en slik måte at de ødelegger eggstokken din. Jeg hadde to cyster (dog på egglederen) som var slik - jeg måtte fjerne egglederen pga dette for to år siden.

Derfor, går ikke "vondten" over i løpet av kort tid eller smertene forandrer seg - få oppfølging hos lege!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...