Gjest gjest1 Skrevet 17. oktober 2006 #1 Skrevet 17. oktober 2006 Når det gjelder søvn har jeg fått med meg at man skal ha 5 søvnsykluser (tror jeg det var). Og om man blir vekket midt i langsøvnfasen uten drømmer, så vil man være forvirra og ikke huske drømmene. Men jeg drømmer "hele" tiden. Fra kroppen halvsover til jeg våkner er det bilder i hodet. Er det flere som har det slik? Det er ikke det at jeg bare husker drømmene, men at de var drømt tidligere, jeg våkner alltid midt i en. Dette er jo ikke normalt, ifølge all viten. Kanskje hadde det vært en idé å sjekke det ut. For mulig at det gjør noe med søvnkvaliteteten om det faktisk er slik at jeg aldri sover ordentlig dypt. Det er bare så merkelig.
Solskinn Skrevet 17. oktober 2006 #2 Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Drømme kan en gjøre i alle søvnfaser. Grunnen til at REM fasen er kalt drømmefasen er fordi mange opplever drømmene her som mer billedlige, klare og detaljerte. Det at du føler du drømmer hele tiden behøver ikke være galt i det hele tatt. Det er mange som mener at om du våkner av en drøm og husker den klart og tydelig så har du våknet opp fra REM søvn. Så logisk tolket så skal du ha denn dype søvnen etter det jeg husker å ha lest. Men dette er jo veldig individuellt og går ikke ann å tolkle basert på bare dette. Men om du sier du ofte våkner om natta, så skader jo det søvnkvaliteten i seg selv, sett vekk fra drømmene. Våkner du mye og føler du sover lett bør du nok ta kontakt med lege og søvnklinikker for utredning. Drømmene dine i seg selv bør du ikke være bekymret for tror jeg. Edit: (Forresten om du er våken kl 2 om natta er nok det heller ikke bra for søvnkvaliteten ) Endret 17. oktober 2006 av Gyngestol
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #3 Skrevet 17. oktober 2006 At man føler man drømmer hele natten er ikke det samme som at man faktisk drømmer hele natten. Når man føler man våkner midt i en drøm, kan de i virkeligheten være ganske lenge siden man faktisk drømte den drømmen. Man sover ofte bedre enn man tror. Men om du vil sjekke hos lege, så gjør for all del det. Tror det også ville vært veldig lærerikt å gå til en "søvnlege".
~white lady~ Skrevet 17. oktober 2006 #5 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg kan også drømme når jeg halvsover. Jeg er da altså halvveis tilstede (hører lyder, og merker hvis noen er borti meg ) men jeg er ganske så borte likevel. Så kan jeg plutselig våkne, enten av en høy lyd eller noe annet, og jeg ser at jeg har kun "sovet" i 5-10 minutter...men jeg husker likevel at jeg har drømt, og hva jeg har drømt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå