Gjest gjesta Skrevet 16. oktober 2006 #1 Del Skrevet 16. oktober 2006 Ungene mine skal feire jul hos faren sin. Ja, jeg vet. Ingen av de har lyst men jeg har sagt at sånn er det. Jeg er nybliven singel. Har en gammel mor som jeg overhode ikke kan tenkte meg å feire julaften kveld med. Kommer nok til å stikke innom på dagtid, men ikke på kvelden. Det her blir en ny erfaring. Kan være hos en venninne som har barn, men vet ikke om jeg ønsker. Vi er et par venninner som har snakket om å leie hytte på fjellet. Foreløpig er alt bare tanker og ideer. Har du feiret julaften alene? Hvordan valgte du å ha det. Hva var ok og hva var ikke ok? Andre forslag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kamela Skrevet 18. oktober 2006 #2 Del Skrevet 18. oktober 2006 Sørg for å lage en skikkelig julefeiring med alt som hører til sammen med ungene før de drar, viktig å ta vare på deres tradisjoner! Tror jeg ville vært hjemme på kvelden og forsøkt å nyte roen, jeg, men har ikke vært alene julaften selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Guapa Skrevet 19. oktober 2006 #3 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Hei. Jeg lurer litt på hvor gamle ungene dine er? Det må være rart å ha jul uten dem.... Vi har også annenhver jul med Guapa-mannens datter. Venner oss aldri helt til det, gitt...at hun ikke er her i år. Også lurer jeg på hvem moren din feirer julen med til vanlig? For hun er vel ikke alene på julaften? Regner med at hun er hos annen slekt...kanskje du kan være sammen med dem? Klem fra Guapa edit: skriveleifer Endret 19. oktober 2006 av La Guapa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 19. oktober 2006 #4 Del Skrevet 19. oktober 2006 Ungene mine er store da, 20 og 16 år. Eldstemann gjør som hun selv vil. Hun har akkurat flyttet på hybel. Har ikke bodd i sammen med faren deres på 16 år, men vi har feiret de fleste julaftener sammen. Det er kun de siste årene vi ikke har vært samlet og jeg har feiret jul uten ungene mine en gang, men da var jeg samboer. Nå må jeg altså finne en annen måte å feire julaften på. Er ikke redd for eget selskap da Min mor er gammel og syk og ikke selvhjulpen. Hun har ingen mulighet til å komme seg ut av leiligheten. Jeg har de siste årene vært hos henne på dagtid med ungene og har bl.a. ordnet julemiddag til henne. Jeg orker faktisk ikke å være der en hel julaften av ulike årsaker. Og hun vil faktisk ikke orke å ha meg der. Hun er glad for besøk og hjelp, men blir fort sliten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest squeeky Skrevet 19. oktober 2006 #5 Del Skrevet 19. oktober 2006 Har ikke bodd i sammen med faren deres på 16 år, men vi har feiret de fleste julaftener sammen. Hvorfor kan ikke du feire dette året sammen med faren da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 19. oktober 2006 #6 Del Skrevet 19. oktober 2006 Hvorfor kan ikke du feire dette året sammen med faren da? ← Fordi han nektet da jeg etter 12 år fikk kjæreste. Ungene ble utrolig såret den jula og har i dag ikke et veldig godt forhold til den dagen. Så ble jeg samboer og selv om jeg inviterte ham så ønsket han ikke å komme. Nå er jeg alene igjen og han har kjæreste. De skal feire denne jula hos kjæresten hans. Det er bare å innse at vi nok aldri kommer til å feire jul i sammen. En helt naturlig utvikling og jeg er glad for at vi faktisk fikk oppleve julaften sammen med ungene våre i så mange år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest squeeky Skrevet 19. oktober 2006 #7 Del Skrevet 19. oktober 2006 Vel...da synes jeg du skal lage deg noe digg, skaffe deg noen koselige filmer og slappe av på julaften...Jeg skjønner det blir litt sårt for deg, men om du ikke ønsker å tilbringe den med venner, så ta en rolig dag og ta vare på deg selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alive Skrevet 19. oktober 2006 #8 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg har ikke noe ideer til deg, men er i samme situasjon selv, og gruer meg noe helt vanvittig. Vi er iallefall ikke alene om å ha det sånn. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 19. oktober 2006 #9 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg gruer meg faktisk ikke til en alenejul. Det vil bare bli en ny erfaring. Og blir jeg alene så er det fordi jeg har valgt det. Vet iallfall om ei venninne som jeg er hjertelig velkommen hos. Hun har vært hos meg noen ganger. Jeg pleier å invitere folk som jeg vet blir alene så av og til har det vært ganske folksomt hos meg Det med å leie noen filmer var en god ide. Har ikke så mange tv-kanaler da... Kanskje kan jeg kjøpe meg et nytt spill til pc'n eller PS2 i julegave til meg selv og en bok jeg virkelig ønsker meg. Vet at blir jeg hjemme så blir det juletre og full pakke. Får kjøpe inn noe vin også. Greit å starte planleggingen tidlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest squeeky Skrevet 19. oktober 2006 #10 Del Skrevet 19. oktober 2006 Vin høres bra ut! Og PS2!!! Digger det selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 19. oktober 2006 #11 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg har feiret jul alene et par-tre ganger i utlandet (husker ikke nøyaktig hvor mange). Jeg hadde tilbud om å feire dem sammen med noen, men orket ikke å dra til fremmede hjem med gavestyr, gørrkjedelige samtaleemner ("Hvordan feirer man jul i Norge?"), familiekrangler o.l. Problemet var ikke å være alene; det er man mange andre kvelder i året. Problemet er at folk synes synd på deg fordi du skal være alene og at du må forsvare det selv om det ikke gjør deg noen verdens ting. Jeg innrømmer glatt at jeg løy om at jeg skulle være hos andre/reise hjem/dra på ferie noen dager tidligere enn jeg skulle osv. En gang var vi til og med to kompiser som løy for hverandre. Begge sa vi skulle reise til hvert vårt land før julaften, men begge dro i romjulen Den eneste enkeltkvelden jeg husker var den første julaften jeg var alene. Jeg dro hjem og sov etter juleavslutningen på jobben ved 12-tiden (det ble noen glass...), tok ringerunden, trakk ut telefonkontakten og slo av mobilen. Man vil ikke ha oppringninger av folk som skal "trøste" en. Da først hadde jeg endelig ferie... Ved 4-5 tiden stakk jeg ut for å handle. Den eneste forskjellen på en vanlig kveld var at jeg gikk i den dyreste gaten i byen og kjøpte nøyaktig det jeg ville, fullstendig uten tanke på pris, mengde eller helse. Siden dagen ble så konsentrert, husker jeg det bedre enn de fleste andre julaftener. Et godt minne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 19. oktober 2006 #12 Del Skrevet 19. oktober 2006 Problemet var ikke å være alene; det er man mange andre kvelder i året. Problemet er at folk synes synd på deg fordi du skal være alene og at du må forsvare det selv om det ikke gjør deg noen verdens ting. (....), trakk ut telefonkontakten og slo av mobilen. Man vil ikke ha oppringninger av folk som skal "trøste" en. Da først hadde jeg endelig ferie... ← Takk for advarselen Det er faktisk noe jeg ikke hadde tenkt på. Håper jeg ikke får så mye av det da. Som du skriver så har veldig mange den forestillingen om at å være alene på julaften ikke går ann. Jula er familiehøytiden over alle høytider. Skal sette telefonen på lydløs før jeg hiver meg over spillinga på PS2 med masse rødvin innabords. Tror jeg får droppe bilspill da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjellsippa Skrevet 21. oktober 2006 #13 Del Skrevet 21. oktober 2006 Problemet var ikke å være alene; det er man mange andre kvelder i året. Problemet er at folk synes synd på deg fordi du skal være alene og at du må forsvare det selv om det ikke gjør deg noen verdens ting. ← Der traff du spikeren på hodet. Problemet er ikke å være alene på julaften, men alle folkene som synes synd på deg. Det føles nesten som om du begår en forbrytelse mot dem ved å velge å være alene. Jeg var en gang alene fra kl. 18.00. Hadde først vært hos min syke gamle mor med julemiddag og gaver. Dro deretter hjem til meg selv. Når jeg etterpå fortalte at jeg hadde vært alene fra kl. 18.00 ble folk helt i fra seg. Ingen kunne forstå at jeg faktisk ønsket å være alene. Hvis jeg ikke hadde ønsket det var det nære slektninger som jeg kunne besøkt. Jula etterpå var jeg klok av skade. Da fortalte jeg ingen at jeg dro fra min mor så tidlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
genacvale Skrevet 22. desember 2006 #14 Del Skrevet 22. desember 2006 Ja, jeg har feiret alene så lenge jeg husker meg selv i Norge... Noen ganger var jeg hos foreldra og hørt dem krangle, andre ganger vandra alene og enda andre ganger funnet på noe med ei venninne som heller ikke feirer jul... Iår skal jeg nok til en venninne som for tiden er lagt inn på psykiatrisk sykehus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå