Gjest gjest1 Skrevet 16. oktober 2006 #1 Skrevet 16. oktober 2006 Jeg skal få satt inn hormonspiral selv om jeg ikke har født. Jeg lurer på om det er andre her som heller ikke har født som har fått satt inn hormonspiral ? Det er ikke helt vanlig har jeg skjønt. Jeg hadde kobberspiral tidligere og det var særdeles lite behagelig - etterpå fikk jeg høre at ni av ti besvimer. Greit jeg fikk vite det etterpå. Jeg lurer egentlig på om det vil være like vondt denne gangen, eller om kroppen min vil huske at jeg hadde spiral for tre år siden og at det derfor kanskje ikke er like vondt nå.... ? Dette er antakelig å tro på nissen, men jeg lurer nå likevel.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #2 Skrevet 16. oktober 2006 Grunnen til at det vanligvis ikke blir satt in hormonspiral på de som ikke har født, er at de som regel har kortere/mindre livmor, og derfor kan kjenne spiralen, få smerter. Det er hva jeg har fått opplyst av en lege. Jeg bruker selv hormonspiralen, men har lurt på å ta den ut. Jeg har alltid brukt hormonprevensjon, p-piller i mange år, og hormonspiral etterpå, og vil gjerne være upåvirket av hormoner for å se hvordan det egentlig er. Innbiller meg at jeg har fått mindre sexlyst av h-spiralen. Kjenner ikke tenning som før. Har definitivt fått mer kviser, det merket jeg måneden etter at jeg fikk satt den inn. Har ikke mens lenger, men hadde småblødninger lenge. Har ingen humørsvingninger eller pms, men det hadde jeg ikke før heller. Har nå min 2. h-spiral. Den første fikk jeg infeksjon av uten noen spesiell grunn, så jeg måtte ta den ut. Det var svært ubehagelig å sette den inn den gangen, svimte nesten av, og måtte sitte på legekontoret en halvtime før jeg kunne reise meg. 2. gang gikk det greit. Om det går greit eller ikke, kommer visst an på hvor i syklusen du er. Livmoren er mer åpen de første dagene når du har mens, slik at det lønner seg å sette den inn da.
Gjest Gjest1 Skrevet 16. oktober 2006 #3 Skrevet 16. oktober 2006 Min fastlege sa at jeg godt kunne får spiral selv om jeg ikke har født. Han sa at man tidligere frarådet spialbruk til kvinner som ikke har født fordi de kunne ha dårligere hygiene nedentil... Men det er sikkert ørten forklaringer på det.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #4 Skrevet 16. oktober 2006 . Han sa at man tidligere frarådet spialbruk til kvinner som ikke har født fordi de kunne ha dårligere hygiene nedentil. ← Jaja, jeg får skynde meg å presse ut en unge eller to slik at jeg lærer å vaske meg ordentlig... Ok, nå skal jeg slutte å spore av tråden.
Gjest gjest1 Skrevet 17. oktober 2006 #5 Skrevet 17. oktober 2006 Min fastlege sa at jeg godt kunne får spiral selv om jeg ikke har født. Han sa at man tidligere frarådet spialbruk til kvinner som ikke har født fordi de kunne ha dårligere hygiene nedentil... Men det er sikkert ørten forklaringer på det. ← Sa han det ? Tror ikke hygiene har med hvorvidt man har født eller ikke, men heller med livmor og hvor vondt det gjør. Lurer på om jeg har hørt noe om høyere infeksjonsfare for de som ikke har født også, men er ikke sikker.. Velvel, da kan jeg nok forvente meg en like ubehagelig opplevelse som sist, det er bare å bite tenna sammen, sist hadde jeg noe magesmerter den dagen men ellers ikke vondt.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #6 Skrevet 17. oktober 2006 jenter som ikke har født har mindre livmor og det er derfor man ikke så ofte gir spiral (det er rett og slett vansklig å sette inn, og kan være ubehagelig/dritvondt å gå med, Sånn sett så er det visst likt med hormon og kobber. Det er endel gamle fordommer ute og går blandt almennlegene, gå til gynekolog for å få satt inn/vurdert om du ikke har født før, h*n har bedre utstyr, og erfaring Har selv kobber, og før denne ble satt inn fikk jeg greie på at det kunne gjøre litt vondt, omtrent som ved mensen, Nåja, jeg misunner ikke de jenter som har like mensensmerter, endte krokbøyd i taxi og lå i to dager, men det er vel verdt det for å slippe hormonmaset. (men mensensmerter har jeg altså fått av denne spiralen, hadde ikke det før..) Hygieneaspektet har vel med selve livmora, den har muligens lettere for å få innfekson om den ikke har hatt et barn der før. Er litt usikker på dette, men som sagt, dette var noe min gynekolog avblåste som uaktuelt når bare spiralen satt rett og var passe liten.
Gjest Miss_alexandria Skrevet 18. oktober 2006 #7 Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Må få sagt at jeg ikke helt skjønner at noen tørr å sette inn spiral i livmoren, spesielt den kobber spiralen hvor det stikker ut tråd.... det må jo gjøre dritvondt å ha sex og partneren kan jo også kjenne det. Jeg har to venninner som etter heftig sex, klarte å kile spiralen fast eller noe slikt. Yikes! Jeg får vondt bare av tanken! Jeg har selv sett de forskjellige spiralene da jeg har jobbet på flere legekontorer og jeg har fått med meg at de er ganske så populære blant kvinner som har født. Jeg skjønner også at det er greit å bli kvitt hormon påvirkelsene av p-piller og div, men aldri i livet opp jeg vil ha noe slikt i meg! Endret 18. oktober 2006 av Miss_alexandria
Gjest gjest1 Skrevet 18. oktober 2006 #8 Skrevet 18. oktober 2006 Må få sagt at jeg ikke helt skjønner at noen tørr å sette inn spiral i livmoren, spesielt den kobber spiralen hvor det stikker ut tråd.... det må jo gjøre dritvondt å ha sex og partneren kan jo også kjenne det. Jeg har to venninner som etter heftig sex, klarte å kile spiralen fast eller noe slikt. Yikes! Jeg får vondt bare av tanken! Jeg har selv sett de forskjellige spiralene da jeg har jobbet på flere legekontorer og jeg har fått med meg at de er ganske så populære blant kvinner som har født. Jeg skjønner også at det er greit å bli kvitt hormon påvirkelsene av p-piller og div, men aldri i livet opp jeg vil ha noe slikt i meg! ← Det er mange grunner til at folk har spiral, noen har faktisk ikke så mye valg. Dette er siste reis for min del, fungerer ikke det så fungerer ingenting. Og når trådene er klipt korte nok så skal de ikke kjennes av hverken en selv eller partner. Jeg hadde ingen slike problemer da jeg hadde min kobberspiral, annet enn uregelmessige og større blødninger - noe som var plagsomt nok til at jeg fjernet den.
Nabodama Skrevet 19. oktober 2006 #9 Skrevet 19. oktober 2006 Må få sagt at jeg ikke helt skjønner at noen tørr å sette inn spiral i livmoren, spesielt den kobber spiralen hvor det stikker ut tråd.... det må jo gjøre dritvondt å ha sex og partneren kan jo også kjenne det. Jeg har to venninner som etter heftig sex, klarte å kile spiralen fast eller noe slikt. Yikes! Jeg får vondt bare av tanken! Jeg har selv sett de forskjellige spiralene da jeg har jobbet på flere legekontorer og jeg har fått med meg at de er ganske så populære blant kvinner som har født. Jeg skjønner også at det er greit å bli kvitt hormon påvirkelsene av p-piller og div, men aldri i livet opp jeg vil ha noe slikt i meg! ← Neida, det gjør ikke vondt å ha sex. Jeg har brukt spiral lenge, for det meste hormonspiral, men også kobberspiral en kort tid. Den tok jeg ut fordi den ga så store og langvarige blødninger, men merket den ikke ellers. Har en gang fått kommentar på at mannen min kjente trådene i hormonspiralen, han syntes det stakk litt. Var hos legen og fikk dem klippet litt, så var alt i orden igjen. Men jeg mistenker hormonspiralen for å gi meg mindre sexlyst. Eller så tenner jeg ikke så mye på mannen min som før . Derfor vil jeg ta den ut nå for å se om det er forskjell. Vet ikke helt hva jeg skal bruke i stedet, men setter vel inn en kobberspiral, selv om blødningene blir store da. Jeg synes spiral er et greit alternativ til piller, og jeg vil heller bruke det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå