Bønna Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter #21 Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Jeg antar at de er omtrent like kompatible som alle kristne som til enhver tid vifter med blasfemiparagrafer mot Otto Jespersen og andre humorfundamentalister som leker med Bibelen. For eksempel. Bibelen er jo heller ingen naturlig del av den vestlige kulturen, sånn historisk sett. ← Her kommer den evinnelige trangen til å sette likhetstegn mellom oss og dem. Det er bare et problem, Alf Kaida. DE er ikke som OSS! Kristendommen har, i motsetning til islam, gjennomgått opplysningstiden. I dag er kristendommen også en marginalisert størrelse i vestlig kultur. Å sette likhetstegn mellom dette og islam, er som å sette likhetstegn mellom himmel og helvete. Endret 16. oktober 2006 av Bønna
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #22 Skrevet 16. oktober 2006 Kommuniserer jeg da et budskap? ← Selvfølgelig kommuniserer du et budskap på den måten. Med en sånn oppførsel vil du utvilsomt kommunisere budskapet om at du er stokk dum.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #23 Skrevet 16. oktober 2006 Om naboen bruker Koranen som toalettpapir eller brenner den eller kaster den så skal jeg ikke si noe om han holder det for seg selv. Men om du forteller offentligheten hva du gjør så ser jeg det på som mobbing. Det er også totalt idiotisk og du provoserer nok en god del også. Hva er vitsen? Bibelen, korset, Koranen og andre hellige ting synes jeg man skal behandle med respekt, og i hvertfall ikke ødelegge det forran de som har den og den troen.
Gjest Alf Kaida Skrevet 16. oktober 2006 #24 Skrevet 16. oktober 2006 Her kommer den evinnelige trangen til å sette likhetstegn mellom oss og dem. Det er bare et problem, Alf Kaida. DE er ikke som OSS! ← DU er absolutt ikke som MEG heller. Simple as that. Jeg er glad for den forskjellen, og mye tyder på at du også er det. Som du kanskje forstår da: "De" og "oss" blir feil begreper. Ikke engang vi to passer inn i ditt bilde av "oss."
Bønna Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter #25 Skrevet 16. oktober 2006 Om naboen bruker Koranen som toalettpapir eller brenner den eller kaster den så skal jeg ikke si noe om han holder det for seg selv. ← Hvis jeg holder det for meg selv har jeg heller ikke ytret meg. Men om du forteller offentligheten hva du gjør så ser jeg det på som mobbing. Det er også totalt idiotisk og du provoserer nok en god del også. Hva er vitsen? ← Du kan selvsagt ytre din mening om min ytring. Du kan også spørre meg om vitsen med ytringen min. Da kan det hende jeg svarer deg at jeg ønsker å bekjempe Islam. Kanskje svarer jeg deg at jeg provoserer fordi det provoserer meg noe jævlig at ytringen min virker provoserende. Kanskje svarer jeg deg at jeg ønsker å demonstrere Korantilbedernes syn på ytringsfrihet ved å tvinge fram en reaksjon fra dem. Eller kanskje jeg ikke svarer deg i det hele tatt. Men under ingen omstendigheter kan jeg forstå hvorfor det skal være en god ide å forby meg å ytre min mening om Koranen. Bibelen, korset, Koranen og andre hellige ting synes jeg man skal behandle med respekt, og i hvertfall ikke ødelegge det forran de som har den og den troen. ← Jeg ser ikke helt hvorfor noen skal kunne kreve at andre respekterer sin tro. Hvor skal det ende, hvis en hver med en tro skal kunne kreve respekt for sin tro? Da blir det til slutt et diktatur, hvor ingen kan ytre noe som helst. Som du kanskje forstår da: "De" og "oss" blir feil begreper. Ikke engang vi to passer inn i ditt bilde av "oss." ← Jo da, som produkter av den samme kulturen er det deg og meg, Alf Kaida. Slik at de som er produkter av en annen kultur igjen, de er ikke som oss. Og selv om du ikke vil vedkjenne deg din kulturelle bror, har du ingen dekning for denne individualiseringen av kollektive prosesser.
Gjest Alf Kaida Skrevet 17. oktober 2006 #26 Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Jo da, som produkter av den samme kulturen er det deg og meg, Alf Kaida. Slik at de som er produkter av en annen kultur igjen, de er ikke som oss. Og selv om du ikke vil vedkjenne deg din kulturelle bror, har du ingen dekning for denne individualiseringen av kollektive prosesser. ← Mange av dem som er produkter av en annen kultur likner mer på deg enn på meg. Og omvendt. Kategoriseringen din virker ikke for andre enn dem som til enhver tid er opptatt av båser. Noen kaller dem kyr. Endret 17. oktober 2006 av Alf Kaida
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #27 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg ser ikke helt hvorfor noen skal kunne kreve at andre respekterer sin tro. Hvor skal det ende, hvis en hver med en tro skal kunne kreve respekt for sin tro? Da blir det til slutt et diktatur, hvor ingen kan ytre noe som helst. ← Det er vel ikke snakk om å kreve respekt, men det burde være naturlig for folk å vise respekt for andres tro- uten at det blir krevd av dem. Vanlig folkeskikk heter det.
Gjest Alf Kaida Skrevet 17. oktober 2006 #28 Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Vanlig folkeskikk heter det. ← En del av både vestlig og all annen kultur. Mer vanlig og mer akseptert enn koranbæsjing, bibelbrenning og trygdelegers voldtektsforsvar. Endret 17. oktober 2006 av Alf Kaida
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #29 Skrevet 17. oktober 2006 Min første innskytelse er å spørre meg om du, bønna, er kompatibel med vestlig kultur om du vanligvis ytrer deg ved å drite i bøker. Vi er, som du selv påpeker, gjennom opplysningstiden. Der gavnet vi oss innsikten i bokens funksjon.
punktom Skrevet 17. oktober 2006 #30 Skrevet 17. oktober 2006 Det er vel ikke snakk om å kreve respekt, men det burde være naturlig for folk å vise respekt for andres tro- uten at det blir krevd av dem. Vanlig folkeskikk heter det. ← Respekt for andres tro? Noe slikt kan bare komme fra noen som ikke har noe bevisst forhold til tro og viten. Respekterer du en rasistisk mening? Respekterer du bruken av ordet svartskalle? Mest sannsynlig ikke. Og det samme gjelder en annen tro. Greit nok, er du enig i homofilisyn, kjønnssyn, autoritetssyn og annet i en annen religion så respekterer du nok den troen. Er du ikke enig i dette, så kan du ikke respektere den. Eller så kjenner du ikke til definisjonen av ordet respekt.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #31 Skrevet 17. oktober 2006 Respekt for andres tro? Noe slikt kan bare komme fra noen som ikke har noe bevisst forhold til tro og viten. Respekterer du en rasistisk mening? Respekterer du bruken av ordet svartskalle? Mest sannsynlig ikke. Og det samme gjelder en annen tro. Greit nok, er du enig i homofilisyn, kjønnssyn, autoritetssyn og annet i en annen religion så respekterer du nok den troen. Er du ikke enig i dette, så kan du ikke respektere den. Eller så kjenner du ikke til definisjonen av ordet respekt. ← Når det gjelder dette med tro så er det vel praktiseringen av troen som er viktig. Disse gamle trosbøkene er jo stort sett fylt med foreldet tullball - men å drite i bøkene er ikke videre respektfult.
punktom Skrevet 17. oktober 2006 #32 Skrevet 17. oktober 2006 Når det gjelder dette med tro så er det vel praktiseringen av troen som er viktig. Disse gamle trosbøkene er jo stort sett fylt med foreldet tullball - men å drite i bøkene er ikke videre respektfult. ← Men fortsatt en ytring om at man mener de er fylt med tullball. Men nå skal du slite lenge med å finne en muslim som mener koranen er fylt med foreldet tullball.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #33 Skrevet 17. oktober 2006 Respekt for andres tro? Noe slikt kan bare komme fra noen som ikke har noe bevisst forhold til tro og viten. Respekterer du en rasistisk mening? Respekterer du bruken av ordet svartskalle? Mest sannsynlig ikke. Og det samme gjelder en annen tro. Greit nok, er du enig i homofilisyn, kjønnssyn, autoritetssyn og annet i en annen religion så respekterer du nok den troen. Er du ikke enig i dette, så kan du ikke respektere den. Eller så kjenner du ikke til definisjonen av ordet respekt. ← Jeg respekterer muligens ikke troen, men jeg respekterer at det finnes folk som har en annen tro enn meg. Disse menneskene behandler jeg med respekt. Nei, jeg er kanskje ikke enige med dem, men kan likevel forstå at de tenker annerledes. Kritikk kan man gi på en respektfull måte.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #34 Skrevet 17. oktober 2006 Hvis det å bruke Koranen som dasspapir er å anse for å være en ytring, og muslimene ønsker både statlige og private straffeforføyninger mot meg for dette, er da muslimene kompatible med vestlig kultur? ← Hvis det å brenne Bibelen er å anse for å være en ytring, hvis det å ville innføre tvungen omskjæring er en ytring, og mer en 50% av høyesterett er imot dette, er da høyesterett kompatible med norsk kultur?
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #35 Skrevet 17. oktober 2006 Kanskje svarer jeg deg at jeg provoserer fordi det provoserer meg noe jævlig at ytringen min virker provoserende. ← Jeg fatter ikke at det er så vanskelig for folk å forstå dette? Lettprovoserte folk irriterer meg også. Hvorfor skal de få lov til å sette grenser for hva som er akseptable ytringer? Synes det hadde vært fint jeg, om noen begynte å gjøre narr av koranen slik komikere på NRK har gjort narr av kristendom. Folk er feige, og redde for å bli sett på som rasister. Jeg er i motsetning til Bønna, pro multi-kulti, men jeg liker ikke alle kulturer som vanner ut samfunnet vårt. Fascistiske, kvinnefiendlige, middelalderske holdninger er noe vi fint klarer oss uten. Sett i gang å drit på koranen, brenn resten og forbered deg på voldelige reaksjoner. Som intellektuell tilhører du ikke flertallet.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2006 #36 Skrevet 22. oktober 2006 Det er kun en ytring dersom den er offentlig og folk flest eller mange - kjenner til den. Klart det uansett kan være en ytring, men det er jo kjipt hvis det bare er en selv som vet om den. Forøvrig kan yoga anbefales.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå