Gå til innhold

Er du en slave av kapitalismen?

Fremhevede innlegg

Gjest Jon Are
Skrevet

Som travel uføretrygdet har jeg god tid til å se samfunnet slik det er, og ikke slik det framstår for de fleste. Bare tenk igjennom; hvor stor del av livet ditt tar jobben? Er det riktig at en arbeidsplass definerer hvem du er,sosial status og hvordan du blir sett på av andre?Før kunne bare en jobbe,og husholdningen gikk fortsatt rundt.nå må begge jobbe og selv da har man problemer med å få det til å gå rundt. Hvorfor dette fokuset på jobb? Har vi alle blitt slaver av mammon(les: Det Kapitalistiske Systemet)? Hvorfor er det ikke slik at vi har bedre tid til kontemplasjon,naturen,bærplukking osv. Jeg bare spør jeg!

Med hilsen fra Jon Are

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Som travel uføretrygdet har jeg god tid til å se samfunnet slik det er, og ikke slik det framstår for de fleste. Bare tenk igjennom; hvor stor del av livet ditt tar jobben? Er det riktig at en arbeidsplass definerer hvem du er,sosial status og hvordan du blir sett på av andre?Før kunne bare en jobbe,og husholdningen gikk fortsatt rundt.nå må begge jobbe og selv da har man problemer med å få det til å gå rundt. Hvorfor dette fokuset på jobb? Har vi alle blitt slaver av mammon(les: Det Kapitalistiske Systemet)? Hvorfor er det ikke slik at vi har bedre tid til kontemplasjon,naturen,bærplukking osv. Jeg bare spør jeg!

Med hilsen fra Jon Are

Er du seriøs? :overrasket:

Jeg forstår ikke hva du mener...for det første hevder du at du ser samfunnet "slik det er" - som om ingen andre var i stand til å gjøre det samme - og som om ingen andre kunne slumpe til å se samfunnet på en helt annen måte enn deg selv (som om du har fasiten).

Hvordan kan du hevde at du vet hvordan samfunnet fremstår for de fleste, slik du sier? Det er er frekt.

Hva mener du egentlig med "hvorfor alt dette fokuset på jobb"? provoserer du med vilje fordi du liker å fremheve at du selv er veldig aktiv men uføretrygdet? Folk har alltid måttet, og gjør fortsatt dette: fokuserer på jobb, hva er galt med det? Folk må ha penger i form av en inntekt for å overleve og ha det bra, vet du.

Hvordan vet du hvor mye folk fokuserer på dette? Og hvis de gjør det, hva er så galt med det? Du snakker om kapitalisme, som om det var så ille. Jeg ser ikke på kapital og kapitalistiske system som noe negativt, jeg ser på det som en absolutt nødvendighet for at verden skal gå sin gang og gå framover.

Man kan fint være snill og omtenksom, og likevel bry seg om jobb og tjene penger. Det ville forundre meg om folk så på seg selv som slaver. Vi lever da ikke blant Marxister i gamle Sovjet, gjør vi vel?

Hvem er du til å vurdere om folk ikke kan plukke bær og sopp selv om de jobber for å tjene penger? :forvirret::overrasket:

Jeg får ikke innlegget til å henge på grep.

Skrevet (endret)

Vi har vel aldri hatt så mye ferie som vi har i Norge i dag? Vi får kortere arbeidsuker, kortere arbeidsdager, flere ferieuker. Kontemplere(?!) gjør vi nok, men ikke i tyttebærlyngen. Det vil si, de som finner glede og ro i skogen bruker skogen som rekreasjon. Men det er ikke lenger livsnødvendig å drive "matauk" ute i naturen for de fleste av oss.

Jeg vet ikke helt hvilken tid du lengter tilbake til, du sier at før måtte bare den ene jobbe for at familien skulle klare seg. Vel, jeg har snakket med mange eldre mennesker, og jeg har aldri fått inntrykk av at kun den ene i familien jobbet mens den andre drev dank og kontemplerte dagen lang. Tvertimot! Jeg tror min tilværelse som "dobbeltarbeidende" er fylt med mye mer hvile, fornøyelse og rom for egne valg enn f.eks min mormors tilværelse.

Og bare så det er sagt: Nei, jeg definerer ikke meg selv ut i fra jobben. Men jobben er en del av meg på lik linje med resten, iog med at jeg har tatt et selvstendig valg mtp hva jeg skal jobbe med.

Endret av Kosemose
Skrevet
Hvorfor er det ikke slik at vi har bedre tid til kontemplasjon,naturen,bærplukking osv. Jeg bare spør jeg!

Fordi ingen av oss vill tilbake til steinalderen.
Skrevet

Jeg vil ikke kalle meg en slave. Men det er klart, det er penger man lever av, om det var det du ville si. Sånn er det jo bare.

Skrevet

Vel, noen må jobbe hardt så du kan få penger som uføretrygdet... Hvis vi ikke hadde hatt så mange trygdede i landet kunne vi jobbet mindre og oppnådd samme verdiskapningen i dette landet...

Skrevet
Vel, noen må jobbe hardt så du kan få penger som uføretrygdet... Hvis vi ikke hadde hatt så mange trygdede i landet kunne vi jobbet mindre og oppnådd samme verdiskapningen i dette landet...

Jeg er gjest som skrev det første svaret til trådstarter. Denne kommentaren var kanskje unødig sårende? Det å være uføretrygdet betyr jo ikke at personen ikke vil jobbe, men at det er visse helseskader og andre ting som gjør at personen faktisk ikke bør/kan jobbe, pga. helsen. Jeg ønsker hvertfall ikke å laste den enkelte for det. Jeg tror de aller færreste ikke vil jobbe, men da tenker jeg ut fra meg selv da. Poenget er jo at folk skal få muligheten til å jobbe med noe de synes er lystbetont, og en som er trygdet kan vel ikke baresettes til å sortere post bare "for å gjøre noe"? Er ikke det i såfall en krenkelse av individet? Jeg bare spør.

Skrevet
Jeg forstår ikke hva du mener...for det første hevder du at du ser samfunnet "slik det er" - som om ingen andre var i stand til å gjøre det samme - og som om ingen andre kunne slumpe til å se samfunnet på en helt annen måte enn deg selv (som om du har fasiten).

Det han mener er nok at han, som uføretrygdet, har bedre tid til å tenke gjennom ting enn de som er travelt opptatt med å jobbe. Dessuten synes jeg Jon Are stiller noen gode spørsmål. Hvorfor er det egentlig slik, at i en tid hvor det produseres langt mer enn vi trenger for å leve, og undersøkelser viser at mer fritid er det folk flest ønsker aller mest, så fyller jobben store deler av livet til folk flest? Hvorfor? Hva får oss til å jobbe så mye? Hvem er det vi tjener ved å jobbe så mye?

Det blir påstått her at vi jobber stadig mindre. Det er en vanlig påstand fra folk som befinner seg på den politiske høyresiden. Men det er rett og slett ikke sant. Trenden går i retning av stadig mer arbeid. Riktig nok har den europeiske arbeiderbevegelsen i en periode klart å redusere arbeidstiden for folk flest i Europa, men med svekkelsen av arbeiderbevegelsen kommer også enden på denne perioden. Sekstimersdagen er blitt latterliggjort, og igjen ser vi at både arbeidstiden og arbeidsmengden øker.

Gjest Alf Kaida
Skrevet

Med hilsen fra Jon Are

Som travel uføretrygdet har du tydeligvis god tid, ja.

Oss andre, som ikke har det fullt så travelt, vi bruker endel tid på å jobbe. Og så bruker vi endel tid på sex, ofte i nærkontakt med barberte kvinnekjønn som du jo også har god tid til å ta avstand fra.

Hva har du egentlig tid til å være positiv til? Spirituell cunnilingus og tyttebær til begjær?

Skrevet
Hva har du egentlig tid til å være positiv til? Spirituell cunnilingus og tyttebær til begjær?

Som vanlig stråler du med dine sjarmerende og menneskevarme kommentarer. :ironi:

Gjest Alf Kaida
Skrevet
Som vanlig stråler du med dine sjarmerende og menneskevarme kommentarer.  :ironi:

Ikke si at du er Jon Are også, i tillegg til Bønna og Nazi-Ernst?

Nei, tvilsomt. Hadde du vært dét, hadde du skjønt hentydningene du tydeligvis ikke fatter nå. Ellers lytter jeg med store ører, for sjarmerende og menneskevarme kommentarer er jo ditt spesialfelt.

Skrevet
Ikke si at du er Jon Are også, i tillegg til Bønna og Nazi-Ernst?

Nei, tvilsomt. Hadde du vært dét, hadde du skjønt hentydningene du tydeligvis ikke fatter nå. Ellers lytter jeg med store ører, for sjarmerende og menneskevarme kommentarer er jo ditt spesialfelt.

:ler::ler::ler:

Alf,jeg digger deg!

Skrevet

Med hilsen fra Jon Are

Jeg skjønner godt hva du mener jeg.. Alt stresset rundt jobb og karriere har tatt helt av spør du meg.. Penger har kun verdi fordi vi mennesker har gitt de det.

Skrevet
Jeg skjønner godt hva du mener jeg.. Alt stresset rundt jobb og karriere har tatt helt av spør du meg.. Penger har kun verdi fordi vi mennesker har gitt de det.

:klø: Hæ?Bønna er du drittings igjen,eller var det en joint for mye?

Skrevet
:klø:  Hæ?Bønna er du drittings igjen,eller var det en joint for mye?

Snakker du til meg eller?

Skrevet
Som travel uføretrygdet har du tydeligvis god tid, ja.

Oss andre, som ikke har det fullt så travelt, vi bruker endel tid på å jobbe. Og så bruker vi endel tid på sex, ofte i nærkontakt med barberte kvinnekjønn som du jo også har god tid til å ta avstand fra.

Gi deg! :frustrert:

Gjest kenneth
Skrevet

Til Jon Are:

Jeg synes innlegget ditt kunne snevres inn en del, da det er veldig omfangsrikt i utgangspunktet. Men jeg velger å synes det er interessant :) Jeg synes Bønna gir et bra supplement også.

Ja, jobben bestemmer i stor grad hvem vi er. Det går et klart skille mellom de som har en jobb, og de som av ulike årsaker ikke har det. Folk uten jobb har et aldri så lite stigma hengende over seg. Ta for eksempel åpningsfrasen "hva driver du med?" når vi treffer nye folk. Det konseptet er ikke akkurat tilpasset "jeg er arbeidsledig jeg" :)

Det bygges vel en god del hytter om dagen, så jeg vil tro at det er mange som søker nærkontakt med barberte kjønn - i lyngen.

Fra Kenneth

(Hva? 2 smileys? Den rødvinen skal jeg svarteliste...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...