Gå til innhold

Dagboka mi vel!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mrs N: :grine: Nei, søren, også, trodde jeg endelig fikk det til..! :sur:

Og du skal ikke bekymre deg for om du ikke "kjenner" at du trekker inn alle musklene med en gang, det kommer etter et par uker (og det gjorde det for meg når jeg først begynte) :)

Puh! Ok, da så. Da kan jeg forsøke et par uker, uten å holde pusten. Takk! :klem:

Beklager smile! Peller meg over til min egen dagbok! :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi har så godt som aldri fisk til middag...  :sjenert: Og hvis vi gjør, så er det fiskeboller eller noe annet som ikke er skikkelig fisk. Litt dårlig samvittighet overfor knøttet i magen, men jeg spiser makrell i tomat på brødskiva et par ganger i uka også tar jeg omega 3. Det må da hjelpe litt om ikke annet.

Nuvel, det er sjelden vi har ren fisk og altså! Men jeg prøver iallefall en gang i uka. Jeg tar også omega3 og håper det hjelper. Det hjelper på samvittigheten mini iallefall. :ler: Makrell i tomat er godt da!!! :sikle: Så det hjelper nok det også. Jeg mener jeg har hørt at 2-3 brødskiver pr. dag med makrell i tomat dekker det daglige behovet for fisk??? :klø:

Barn som reiser alene på Gardermoen blir kjørt med sånne elektriske biler, i hvert fall har jeg sett det flere ganger. Du kan høre om det er mulighet for å bestille en slik en, så slipper du å rulle i rullestol, hvis du synes det er litt kjipt.  :)

Du er jo kjempeflink til å knipe!  :klappe: Har du noen triks å dele? Jeg har funnet kun 1 stilling jeg kan trene i.  :sjenert: Jeg står på alle fire, med rompa i været, støtter meg på albuene, knærne fra hverandre og tærne sammen. Dette er eneste stillingen av de i brosjyren hvor jeg klarer å finne knipemusklene. Jeg strammer riktignok masse annet og må holde pusten samtidig, men sålenge det knipes inni der, så er det kanskje rett? :klø:

Fisk er vanskelig, altså. Likte så godt kokt torsk tidligere, men nå i svangerskapet har det ikke vært det helt store..  :sjenert: Blitt mye fiskegrateng og fiskeboller for å lure i seg litt fisk til lille krabaten.  ;)

Ja jeg hadde nesten heller håper på en sånn bil enn rullestol. Jeg kan jo ta med krykkene mine så ser det ikke så ille ut ;)

Knipetriks??? Det er helt riktig som Mrs.N sier at du skal IKKE holde pusten! At du kniper hele området gjør ingen ting. Det gjorde jeg også i begynnelsen. Jeg kniper aller best når jeg sitter, gjerne litt utpå kanten av en stol og at jeg er oppreist i ryggen. I bilen synes jeg også det er lett å knipe. (øvelsen varer så lenge jeg er i tunnelen :ler: ) Tenk at du kniper alt der nede, akkurat som ei muskeltruse... :klø:

En øvelse som jeg har brukt litt er at jeg tenker at jeg kjører heis. Først drar vi til 2.etasje. Da kniper jeg bare litt. Noen vil gå av i 2.etasje og derfor må jeg holde styrken der. Jeg går kanskje opp til 4.etasje og kniper det jeg klarer. Her er det også noen som vil av så jeg holder litt... så slipper jeg rolig og gradvis ned til 1.etasje igjen før alle Fysioterapauten min har hele tiden fokus på at du skal slippe gradvis opp igjen. Ta en liten pause og knip slik om igjen en 5-6 ganger.

Du skal IKKE ta knipeøvelser mens du tisser ved å kutte av strålen!!!! Men hvis du vil kan du sjekke en gang med å knipe over or å kjenne at du bruker riktig "knip" men ikke bruk det som en øvelse. Vi gravide trenger å få tømt blæra på en ordentlig måte.

Så prøv å pust rolig ut og inn mens du kniper. Det blir mye lettere etterhvert og det er kjempeviktig å ta sånne øvelser helst hver dag!

1. Trekk inn alle musklene sammen fort og slipp fort igjen. Gjenta 10 ganger 3-4 ganger daglig

2. Trekk inn alle musklene sånn halvveis inn og hold i ca 10 sekunder. Gjenta 10 ganger 3-4 ganger daglig

Du må ikke holde pusten eller bruke magemusklene/lårmusklene, for da gjør du det feil. Og du skal ikke bekymre deg for om du ikke "kjenner" at du trekker inn alle musklene med en gang, det kommer etter et par uker (og det gjorde det for meg når jeg først begynte) :)

oi-ser du sier at du skal slippe fort igjen??? De to fysioterapautene jeg har brukt har begge sagt en skal ta det rolig ut igjen, mulig det er for å kjenne selv at en har kontrollen??? :klø:

Jeg kniper jo for harde livet når jeg leser dette jo!!! :hoho:

Skrevet
Mrs N:  :grine: Nei, søren, også, trodde jeg endelig fikk det til..!  :sur:

Puh! Ok, da så. Da kan jeg forsøke et par uker, uten å holde pusten. Takk!  :klem:

Beklager smile! Peller meg over til min egen dagbok!  :ler:

Bare å komme hit, nå har jo jeg skrevet et langt innlegg til deg også så nå har du ingen unnskyldning for å ikke knipe lenger!!! :ler:

Skrevet
Jeg kniper aller best når jeg sitter, gjerne litt utpå kanten av en stol og at jeg er oppreist i ryggen.

Ja, nå har jeg prøvd det og jeg føler at jeg kniper inni der, men samtidig så hever kroppen seg, for jeg strammer setet i tillegg. Er det lov? Eller gjør jeg det feil, da? Hvis dette er ok, så er det jo kjempegrei knipeøvelse!  :)

Tenk at du kniper alt der nede, akkurat som ei muskeltruse... :klø:

:ler: Hihi, du er god!

Tror jeg skal prøve den heis-tenkingen din, også.

Tusen takk for knipetips!! :kyss:

Skrevet

Vi bruker også heisteknikken på yogatreningen. :ler:

Men yogalæreren sier at det tar gjern een stund før man får helt kontroll på musklene.

Men du, Smile, hadde du et sånt ømt punkt på magen etter knøttets herjinger? Jeg er skikkelig øm på et område litt skrått ovenfor magen. Lurer på om det er lille Skurt som har plantet et eller annet der og ligger og presser på? Behagelig er det ikke hvertfall, men er det normalt tro? :klø:

Skrevet
Tror jeg skal prøve den heis-tenkingen din, også.

Tusen takk for knipetips!!  :kyss:

Bare hyggelig!!! Ja det kommer litt etterhvert at du finner de riktige stedene å knipe. Etterhvert klarer du å skille de ulike hullene også :flekke:

Men prøv å slapp av så du ikke hever deg, tar du i altfor mye eller er du bare så sterk?? :ler: Nei jeg tipper det kommer etterhvert som du finner de riktige musklene.

Vi bruker også heisteknikken på yogatreningen.  :ler:

Men yogalæreren sier at det tar gjern een stund før man får helt kontroll på musklene.

Men du, Smile, hadde du et sånt ømt punkt på magen etter knøttets herjinger? Jeg er skikkelig øm på et område litt skrått ovenfor magen. Lurer på om det er lille Skurt som har plantet et eller annet der og ligger og presser på? Behagelig er det ikke hvertfall, men er det normalt tro?  :klø:

Ja heisteknikken er fin den!!!

Ja den lille sparket noe så instendig på siden av blæra noen dager ja. Det kan jo høres sånn ut hos deg også. Jeg tror det er helt normalt. Mrs.N hadde jo fått blåmerker!!! :overrasket: Men du kjenner kanskje om babyen sparker akkurat der? Jeg fikk iallefall vondt ved hvert støt som kom dit så det var tydelig det var den lille som sparket der hos meg. Du kan jo spørre jordmor neste gang også ;)

Skrevet

Innom for å takke for oppmuntrende ord. Du er skjønn! :)

:klem:

Skrevet
Bare hyggelig!!! Ja det kommer litt etterhvert at du finner de riktige stedene å knipe. Etterhvert klarer du å skille de ulike hullene også :flekke:

:hoho: Du er jaggu god!

Skal prøve å få til kniping uten å stramme setet, men ikke så lett enda. Motiverende at dere ble flinkere i musklene etter noen uker. :) Skal være flink fra nå av jeg og kniiiiiipe! :)

Skrevet

Tenkte jeg skulle ta en tur innom dagboka di og hilse på også. Har jo helt glemt å takke for den fantastiske oppskriften. Tenker jeg prøver den til helgen ;)

Men her ble jeg jo bare sittende å øve på knipeøvelser :ler:

Kan vel ikke skade selv om man ikke er gravid enda?

Skrevet
Innom for å takke for oppmuntrende ord. Du er skjønn! :)

:klem:

Det var vel ikke så mye Kylling!!! :klem: :klem: :klem:

:hoho: Du er jaggu god!

Skal prøve å få til kniping uten å stramme setet, men ikke så lett enda. Motiverende at dere ble flinkere i musklene etter noen uker.  :) Skal være flink fra nå av jeg og kniiiiiipe!  :)

:klø: Nja, hvordan skal jeg forklare da??? :ler:

Ja jeg ble egentlig veldig klar over det nå når jeg skulle forklare at jeg har mye mer kontroll på de ulike musklene men det kommer hos deg også og det er så bra at du kniiiiiiper!!!

Tenkte jeg skulle ta en tur innom dagboka di og hilse på også. Har jo helt glemt å takke for den fantastiske oppskriften. Tenker jeg prøver den til helgen ;)

Men her ble jeg jo bare sittende å øve på knipeøvelser :ler:

Kan vel ikke skade selv om man ikke er gravid enda?

:velkommen: Hyggelig med besøk i boka mi!!! Ja den oppskriften ser knall ut. Jeg fikk den vel av loevinna tror jeg. ;) Jeg vil gjerne høre hvordan kaken blir altså eller en liten smakebit selvfølgelig!!!

Knip i vei!! Bra for :humpe: vettu så har du litt overtaket på mannen med å knipe litt nå og da!!!! :sjarmor:

Skrevet

Usj, skrev akkurat innlegg nå men det ble visst borte.....

Og nå husker jeg ikke hva jeg skrev engang. Gullfiskhjerne!!!! :sjenert:

Skrevet

Og nå har jeg sittet på stolen min og testet knipemuskelen for harde livet :ler:

Men det er vel like greit å begynne først som sist.

Ha en fin dag :)

Skrevet

Ja det er kjempebra Impala!!! :klappe:

Nå har jeg vasket badet til helga. Mangler gulvet men det må mannen ta. Nå måtte jeg ta meg en velfortjent hvil etterpå. Tåler ikke så mye nei. Så må jeg spare meg til i kveld for da skal jeg ut med noen venninner!! Det gleder jeg meg til.

Nå skal jeg snart reise til legen på kontroll.

Skrevet

:hoppe: 28 UKER OG 3. TRIMESTER!!!!! :hoppe:

I dag har jeg også begynt å telle spark!!!

Skrevet
:hoppe: :hoppe: Her går det unna -3. trimester allerede :overrasket::hoppe:
Skrevet

Ja det går faktisk unna, heldigvis!!!! ;)

Skrevet

Gratulerer med 3. trimester da! :hoppe:

Telle spark? Huff, det gidder jeg ikke altså.. Han er i så konstant bevegelse her at jeg ville kommet opp i flere hundre per dag :ler:

Men med en gang jeg våkner om morgenen så ligger jeg rolig i sengen og kjenner etter om han er våken og beveger på seg. Står aldri opp før jeg har kjent litt dunking :ler:

Har knøttet hos deg fått en døgnrytme ennå?

Angående knipeøvelser så sa som sagt fysioterapeuten at jeg skulle knipe fort og slippe fort. Det var bare én av to øvelser da. Men hun mente det ja :)

Skrevet
Gratulerer med 3. trimester da! :hoppe:

Telle spark? Huff, det gidder jeg ikke altså.. Han er i så konstant bevegelse her at jeg ville kommet opp i flere hundre per dag :ler:

Men med en gang jeg våkner om morgenen så ligger jeg rolig i sengen og kjenner etter om han er våken og beveger på seg. Står aldri opp før jeg har kjent litt dunking :ler:

Har knøttet hos deg fått en døgnrytme ennå?

Angående knipeøvelser så sa som sagt fysioterapeuten at jeg skulle knipe fort og slippe fort. Det var bare én av to øvelser da. Men hun mente det ja :)

Takk;)

Ja det er et sånt telleprosjekt her i Norge. Teller ikke alle spark nei :ler: Da kunne jeg ikke gjort noe annet. :ler: Men en skal ta tiden på hvor lang tid det tar å få 10 spark. I dag gikk det på langt under et minutt. Dette skal gjøres til faste tider hver dag. Så jeg tar det i senga for det er alltid full rulle her også når jeg før slått opp øynene!

Ja babyen har fått mer og mer døgnrytme og det er deilig. Det følger veldig meg, altså når jeg har spist er det fullt liv, når jeg våkner, når jeg legger meg osv. GØY!!! :hjerter:

Hmmmm, så rart de sier forskjellig. Jeg skal ut med flere fysioterapauter i dag faktisk som jobber med akkurat dette så da skal jeg prøve å spørre ;)

Nå har jeg vært hos lege og alt er bra med oss begge!!! :hjerter: Men fra nå av skal jeg enda oftere inn til kontroll for å sjekke blodtrykk og urin. :roll: Jeg blir litt lei men godt de sjekker! Jeg har jo økt risiko så....

Hjerteslaget lå på 150 selv om den lille hvilte. Legen mente det kom til å bli en livlig baby så mye som den sparket så det var bare å nyte den siste tiden. Jaja, jeg gleder meg mest til å få den ut allikevel jeg.

Nå skal jeg ta en kjapp hvil på sofaen før jeg skal stæsje meg for å gå ut på livets landevei. :ler:

Ha en god fredagskveld!!! :kyss:

Skrevet

Her var det mye kniping. Jeg bør vel la meg inspirere av det, men syns av en eller annen grunn det er ekkelt å knipe sånn. Vet ikke hvorfor... Har vel en funksjon, da, så kan vel sette igang like gjerne først som sist.

Fyller du ut sparkeskjema?

Ha en fin fredag! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...