Gå til innhold

Laparoskopi


~Capricorn~

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med lap?

Jeg skal inn på onsdag. Hadde vært greit å høre andres erfaring..hvordan det er etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dessverre heller ikke erfaring med det, men vil ønske deg lykke til.

Jeg "sluker" alt som har med dette å gjøre for tida, venter selv på svar om vi får gjennomføre prøverør. :)

Og gi en oppdatering på hvordan det gikk :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gikk greit med meg, men husker at jeg grudde meg veldig. Jeg måtte reise til en annen by og overnatte på sykehus. Da jeg skulle opereres skjønte ikke legen hvorfor jeg var blitt sent dit - litt kipt å høre ettersom jeg heller ikke skjønte det.

Min mann hadde fått påvist svært nedsatt sædkvalitet og jeg hadde faktisk likevel blitt gravid, men hadde mistet i spontanabort. Men ettersom vi ventet på prøverør turde jeg ikke krangle el. Jeg trodde de sjekket alt før vi fikk det innvilget.

Under selve operasjonen fikk jeg narkose, og det neste jeg husker er at jeg våknet opp på et rom med mange andre opererte. Jeg var kvalm og kastet litt opp. Husker jeg var veldig "støl" i magen da jeg reiste hjem. Operasjonen skjedde via et lite snitt rett under navlen, og jeg ble sydd med slik tråd som forsvinner av seg selv. Jeg var sykemeldt er par dager. Jeg hadde dessuten veldig vondt i ene skulderen noen dager fordi de også hadde tatt kontrastvæske gjennom egglederne mine. Hadde litt ubehag med magen vel en uke tror jeg.

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet en eggleder ved lap for 2 år siden. Veldig "grei" og rask operasjon.

Møtte opp fastende på morgenen, fikk noe mildt beroligende og ble trillet på operasjonssal hvor jeg ble lagt i full narkose. Det var over veldig raskt, tror jeg var "våken" (men groggy etter narkosen selvfølgelig) igjen etter en times tid. Jeg ble liggende på et enerom og våkne ordentlig, samboeren min fikk være der hele tiden. Operasjonslegen kom og fortalte hva de hadde gjort, forklarte litt rundt og hvordan jeg skulle forholde meg framover (jobb, sex, sårbehandling osv...). Jeg fikk spise litt og prøve meg på do før jeg fikk dra hjem i fire-femtiden.

Jeg ble operert på en fredag, fikk sykemelding ut uka etter. Følte meg litt "mørbanka" etter operasjonen, men ellers veldig bra. Men jeg trengte den uka med sykemelding altså, jeg ville ikke vært klar for jobb etter to dager!

Det ble gjort tre små snitt på meg, et i navlen (tre-fire sting), et ca 10 cm under navlen (tre sting) og et på siden av maven (ett sting). Hadde veldig lite problemer med sårene, kunne dusje dagen etter men var nøye med å lufttørke sårene etterpå.

Bare spør om det er mer du lurer på, ikke sikkert jeg kan hjelpe deg - men kan iallefall prøve! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grace, Belle og Lady79 :klem:

Tusen takk for informasjon Frk. Stella og Ydmyk :klem:

Det går nok helt sikkert fint..

Men når er det egentlig realistisk å være ordentlig tilbake i full jobb som vanlig?

Da skal det sies at jeg jobber i dagligvare butikk. Mest med frukten. Og løfter derfor kasser mellom 5-20 kg..og må holde høyt tempo..alternativet blir å sitte i kassen. Rett opp og ned i timevis..

Men er veldig spent på resultatene da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare legge inn samme innlegg her som jeg skrev i dagboken jeg:

Ja, da har jeg kravlet meg opp av sofaen og bort til dataen.

I går hadde jeg klokken på til fem over seks. Bussen jeg skulle ta gikk klokken syv, så jeg måtte være klar til å gå ut døren rundt ti på, senest fem på syv. Det gikk helt fint. Dusjet og kledde meg, før jeg sa hadet til Mannen og gikk.

Kom til Haukeland ca 10 min før jeg skulle være der. Sykesøstrene var enda ikke kommet, så alt av dører var jo låst. Jeg er ikke så glad i det å sitte i en gang og vente..se at klokken tikker og går, og bare lure på om jeg i det hele tatt har kommet til riktig plass..men det hadde jeg da.

Først kom jeg inn på kontoret deres, hvor de førte meg inn på dataen. Fikk snakka litt om hva som skulle skje og sånn. Men jeg visste jo det meste da. Så fikk jeg levert ut en seng, med en skjorte og to lange grønne sokker. Men før jeg skulle ta av meg alle klærne og ta på meg sykehus-klærne, måtte jeg på do. Hadde fått med meg en stikkpille jeg måtte sette på plass. Smertestillende.

Så gikk ejg og skiftet og la meg i sengen. Og da kom legen som skulle operere meg, og forklarte litt om hva som skulle gjøres. Så kom de hyggelige sykepleierne og trillet meg inn da. Da var klokken ca ti på åtte. Fikk på meg et sånt kult grønt hårnett og. Så ble jeg forflyttet over til en operasjons-seng. Og legene overtok meg. Dro meg inn døra, og så stod jeg der da, helt alene..i ca 5 sekunder.. :ler: For de som dro meg inn der, skulle finne noen varme tepper til meg. Og da kom noen andre leger bort med en gang. 'Uffda, ligger du her helt alene du da..' Så ble jeg trillet inn i operasjonssalen. Der fikk jeg hilse på enda flere leger. Alle hadde noe som var ansvaret deres. Fikk festet sånne plasterlapper tre plasser, en på forsiden av hver skulder, og en på siden av hjertet. Sånne som de fester ledninger til. Så fikk jeg en sånn blodtrykksmåler rundt venstre arm. Så fikk jeg nåler i hånda. Måtte stikke to ganger i høyre hånd, for det funket ikke med den første. Så der fikk jeg noe mildt beroligende først. Så måtte jeg ha beina i bøylene. Måtte legge meg i en god stilling før jeg fikk narkosen. For man ligger jo en stund da, og da er det greit om det ikke presser noen plasser og gjør vondt..(selv om man ikke merker det uansett..)

Etter å ha fått litt mildt beroligende en stund, skulle jeg begynne å puste i sånn maske. Først var det kun oksygen. Og da skulle jeg gi beskjed når jeg begynte å bli litt svimmel. Så det gjorde jeg. Og da begynte de med narkosen. Måtte puste godt inn. Rakk vel å puste inn en 5-6 ganger, før jeg var helt borte. Merket jo at jeg ble mer og mer borte for hver gang jeg pustet inn, og så ble jeg borte.

Og det neste som skjer da, er at jeg våkner. Tror faktisk jeg våknet av at blodtrykks-måleren strammet rundt armen. For den målte ved jevne mellomrom av seg selv. Så satt det ei og observerte med. Noterte i journalen min. Var som å våkne av en skikkelig dyp søvn. Så det er bittelitt tåkete akkurat i begynnelsen. Lå der en stund da. Blodtrykket ble målt med jevne mellomrom, og hun sjekket sårene på magen min en del ganger. Så begynte jeg å få litt vondt i magen. Og da kom hun og ga meg noe smertestillende i venstre hånd. For mens jeg var borte, hadde de visst satt en nål der og. I høyre hånd fikk jeg noe blank veske som drypte inn. Vet ikke helt hva det var for noe da men.

Men det smertestillende jeg fikk i hånda funka ikke så bra, så da måtte jeg få en til. Og da ble det litt bedre. Så fikk jeg litt vann. Da klokken var rundt halv tolv, fant de ut at jeg var såpass våken at jeg kunne bli trillet inn på rommet igjen. Så da trakk de av disse plasterlappene med ledninger på, og tok av blodtrykks-måleren.

Da jeg kom inn på rommet igjen, lå det to andre der og. Begge sov da. Jeg var bare våken da, så fikk litt mat klokken tolv. Pasta med ostesaus, og en bolle. Så måtte jeg på do da. Da ble jeg svimmel da. Satte meg opp i sengen, og bena ned på gulvet. Da føltes det nesten som om jeg skulle kaste opp, men gjorde ikke det da. Så kom hun ene sykesøsteren bort og så på lakenet. Lurte på om jeg hadde blødd noe, men det hadde jeg ikke da. Fant vel ut at det måtte være blåfargen som hadde lekket litt. Men så, da jeg bøyde meg frem for å få tak i klærne mine, kom en liten surklelyd, og det rant tykt mørkerødt blod nedover lakenet og ned på gulvet..da var det bare til å ringe på en av sykesøstrene, som fant et bind jeg kunne ha på på vei til toalettet.. Og da jeg kom dit, kom det en klump med blod til. Men etter det var det kun litt på papiret de gangene jeg har vært på do. Sammen med blåfargen da :ler:

Så gikk jeg tilbake i sengen min. Lå og døste i en times tid. Så meldte jeg broren min og sa han kunne hente meg.

Begynte å få vondt i skuldrene og da, så da fikk jeg paracet. Hjalp litt da. Så fikk jeg gått litt frem og tilbake på gulvet. Slapp og vondt både her og der. Så jeg la med på sengen igjen da. Så kom bloren min litt over tre. Men da hadde jeg fremdeles ikke snakket med legen da. Holdt nemlig på med en operasjon. Men jeg ville veldig gjerne vite svaret i går da. Så før vi gikk satt vi og ventet litt ute i gangen. Men det tok en tid, og jeg var kjempetrøtt. Så da skulle jeg heller ringe dit i dag. Men halvveis ned trappa, kom ene sykepleieren og ropte på meg. Legen var klar da. Så da fikk jeg vite resultatet. Det var absolutt ingenting galt med meg. Alt så fint ut, og det er ingenting som hindrer en graviditet. Det er nesten bare frustrerende da. For hva er det da liksom..

Så gikk vi ut i bilen. Og jeg kjente gassen skikkelig i skuldrene og i magen, oppe mellom ribbena..det gjorde meg kjempekvalm da. Hjelper ikke så veldig å bli ristet litt i bilen da nei. Så broren min måtte hjelpe meg med å bære opp veska mi da jeg kom hjem. Da var det bare til å løpe ut til toalettet, men greide å la være å kaste opp da. Broren min reiste hjem, og jeg var overlatt til meg selv en times tid. Lå på sengen og sendte et par mld da. Så kom Mannen hjem og hadde kjøpt Istid2 og Lost2 til meg :hjerter: For jeg måtte jo ha noe å gjøre når jeg er hjemme.

Var småkvalm i går kveld. Og har hatt skikkelig vondt i skuldrene hver gang jeg beveger meg. Men det skal jo hjelpe å bevege seg da. Men det gjør så sinnsykt vondt. Så syns jeg det er så ekkelt å bevege magen. Vondt gjør det og. Tre plasterlapper på magen og en oppå hver hånd.

Og i natt har jeg kun sovet på ryggen. Vant til å sove på siden jeg. Prøvde det en gang i natt, men da ble jeg så kvalm med en gang. Sikkert luft/gass mellom ribbena..og det gjorde vondt i magen.

Så i dag lå jeg lenge. Måtte psyke meg opp til å stå opp. Bruker jo magemusklene til å reise seg da. Så i dag her jeg sett litt på Lost, sovet på sofaen, ringt jobben og snakket litt med farmor i telefonen. Altså bare slappet av. Så nå skal jeg bort til sofaen igjen.

Vente på at Mannen skal komme fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bertine

Stakkars :klem:

Men nå er det over! Og det gikk i grunnen fint? ;)

Du fikk narkose altså?

Trodde det ble gjort i lokalanestesi jeg? det gjør hausken? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært så opptatt at jeg har ikke sett denne tråden før og det har jeg nesten lyst til å beklage! Jeg skal nemlig inn nå i begynnelsen av november, men jeg er så "heldig" at jeg har gjort det en gang tidligere for maaange år siden. Den gangen lå man på sykehus natten før og natten etter inngrepet. Dette var på 80-tallet så inngrepet var relativt nytt og kirurgen var vel nesten mer spent enn meg. Han satt i hvert fall lenge ved sengen min kvelden før og satt der også når jeg våknet av narkosen. Det er det vel ingen som opplever i dag når det etter hvert har blitt rutine... :ler:

Plagene er imidlertid de samme ser jeg; Man føler seg fullstendig mørbanket! Ufarlig, men helt klart vondt og plagsomt! Jeg husker f.eks. at jeg besvimte og kastet opp da jeg forsøkte meg på en helt vanlig tur på do og da kom det to sykepleiere og en lege for å se til meg og de mente strengt tatt at jeg burde ligge enda et døgn. Nå har de vel funnet ut at dette er normalt og relativt ufarlig, så da kan vi sendes hjem etter noen timer... Greit for meg som altså har "been there, done that", men ubehagelig er det!

Håper det de fant var fint og lover å holde dere oppdatert når det er og har vært min tur!

Føler man seg fremdeles dårlig etter at sykmeldingen fra sykehuset har gått ut, anbefaler jeg at man ringer fastlegen og får den forlenget. Man kan riktignok imponere med mange sting og mye blod, men noen har faktisk vært inne og "tuklet" med de fleste av invollene under "navlenivå"...

Jeg skal inn mandag 6. november kl. 07.30 og skal selvfølgelig holde dere oppdatert!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:klem: Så flott å høre at alt gikk bra og at de ikke fant noe galt.

Høres ut som en tøff omgang det du har vært gjennom, men det positive er jo at nå er det over og ferdig :klem: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey Capricorn :-D

Beklager at jeg ikke har skrevet før, men er sykemeldt, og har så og si ikke vært på nett...

Flott å høre at alt gikk bra!!!Høres ut som litt av en opplevelse..... :icon_neutral:

Skjønner at det nesten er bedre å vite at "det er noe", siden dere har gått så lenge!!!Håper uansett da at det klaffer for dere snart!!

Du må holde oss oppdatert om hva som skjer nå.

Lykke til Leo :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...