Gå til innhold

Videregående- salg&service og helse&sosial

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hiv man velger å gå "Salg & Service" eller "Helse & Sosial" på videregående, hva kan man bli da?

Hva må man man gå for å bli eiendomsmegler eller psykolog?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eiendomsmegler tror jeg krever generell studiekompetanse eller realkompetanse, så høyskole. BI tror jeg utdanner eiendomsmeglere.

For å bli psykolog må man ha universitetsutdannelse. Her må en også ha generell studiekompetanse eller realkompetanse. Først må man ta et år på universitetet med psykologi årsenhet og dernest følger 5 års profesjonsstudier på universitetet. For å komme inn på profesjonsstudiet må man ha meget gode karakterer, da det er få plasser og mange om benet.

Skrevet
Eiendomsmegler tror jeg krever generell studiekompetanse eller realkompetanse, så høyskole. BI tror jeg utdanner eiendomsmeglere.

For å bli psykolog må man ha universitetsutdannelse. Her må en også ha generell studiekompetanse eller realkompetanse. Først må man ta et år på universitetet med psykologi årsenhet og dernest følger 5 års profesjonsstudier på universitetet. For å komme inn på profesjonsstudiet må man ha meget gode karakterer, da det er få plasser og mange om benet.

Skal supplere litt til svaret ditt ;)

For å jobbe som eiendomsmegler må man enten ha juridisk embedseksamen som er 5 år. Eller man kan ta bachelor i eiendomsmegling på BI som tilbys enten i Oslo eller Stavanger. For å komme inn på jus må man ha gode karakterer og allmennfag (det heter vel kanskje studieforbr linje eller noe nå?). For å komme inn på BI må man ha generell studiekompetanse men karakterene har ikke noe å si for å komme inn.

For å bli psykolog må man gå profesjonsstudiet i psykologi som tilbys ved flere universiteter. I Oslo blir man nå tatt inn på grunnlag av vdg-karakterer, dvs at det lønner seg å ta realfag for å sanke mest mulig poeng, og ellers få toppkarakterer fra studieforbr linje.

Skrevet

Der lærte jeg noe nytt. :-D

På UiB må man ha årsenhet i psykologi og ha omtrent utelukkende A for å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi.

Skrevet

Jeg har gått på helse og sosial, og hjelpepleien. :)

Annet man kan bli på helse og sosial: ambulansearbeider, apotekniker(det heter noe annet nå?), barne og ungdomsarbeider, fotpleier, hudpleier, lege og tannlegesekretær. Nå er omsorgsarbeider og hjelpepleier slått sammen til helsearbeidere-så de som fra og med i år begynte på grunnkurs,kan velge det.

Salg og Service; da går man to år på skole,så velger man ikke hva man vil bli før man skal ut i læring. Butikkfag, vekter, resepsjonist, kontorarbeider.

Det er det jeg har hørt om.

Mulig det har skjedd noe nytt siden jeg gikk på videregående.

Skrevet
Skal supplere litt til svaret ditt ;)

For å jobbe som eiendomsmegler må man enten ha juridisk embedseksamen som er 5 år. Eller man kan ta bachelor i eiendomsmegling på BI som tilbys enten i Oslo eller Stavanger. For å komme inn på jus må man ha gode karakterer og allmennfag (det heter vel kanskje studieforbr linje eller noe nå?). For å komme inn på BI må man ha generell studiekompetanse men karakterene har ikke noe å si for å komme inn.

For å bli psykolog må man gå profesjonsstudiet i psykologi som tilbys ved flere universiteter. I Oslo blir man nå tatt inn på grunnlag av vdg-karakterer, dvs at det lønner seg å ta realfag for å sanke mest mulig poeng, og ellers få toppkarakterer fra studieforbr linje.

Må ha? ja da er det mye ulovlige meglere rundt omkring

Gjest Jupiter
Skrevet

Eiendomsmeglerforetaket må drives av en jurist, eller av en statsautorisert eiendomsmegler. Ellers er det ingen krav om at meglerne må ha eiendomsmeglerutdanning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...