Chica Skrevet 16. oktober 2006 #21 Skrevet 16. oktober 2006 Hva som gjør frieriet så spesielt (for meg) synes ikke jeg er vanskelgi å svare på i alle fall. Men, nettopp det som gjør det viktig for meg, umuliggjør dette med å ha planlagt det da. Det er nemlig nettopp gleden, overraskelsen, sjokket og romantikken i at min elskede uventet gikk ned på kne og spurte om jeg ville gifte meg med ham. Dette ville jo vært borte om vi hadde planlagt det, el.l. Jeg ville for alt i verden ikke unnvært den fantastsike opplevelsen det var å bli fridd til. Men da er jo for meg poenget at han gjorde dette, og jeg ikke visste om det. For da ville det jo ikke vært HANS greie, og jeg ville ikke fått den sjokkerende gleden, når jeg "ikke helt skjønte hva som skjedde", og følelsen når det gikk opp for meg at han satt der på kne. og... FRIDDE! ← Akkurat sånn føler jeg det og skulle nesten tro samboerene våre kjente hverandre og planla sammen, eneste at din var ut noen uker tidligere enn min
Susan Sto Helit Skrevet 16. oktober 2006 #22 Skrevet 16. oktober 2006 Dette er ikke kritikk, men jeg klarer bare ikke å forstå logikken i det å først kjøpe ringer, og så vente med frieri. Hvorfor trenger man i det hele tatt et formelt frieri når man allerede har ringer? Da er vel planen rimelig staket ut som den er? Det samme med de som i fellesskap planlegger at mannen (eller dama) skal fri, kanskje til og med datoen det skal skje, jeg skjønner bare ikke vitsen... Hvorfor er selve frieriet så viktig? Og hvor er sjarmen når det ikke engang kommer spontant? Hvorfor vil dere ha det sånn? Tradisjoner? (Jeg forventer kanskje ikke helt å forstå denne tankegangen uansett, siden jeg aldri kommer til å ha verken brudekjole eller fest, og sikkert ikke ringer heller, dersom jeg noen gang gifter meg, men jeg er litt nysgjerrig på hva som gjør dette så viktig...) ← Tja, vi startet vel å småtitte på ringer ganske tidlig i forholdet og mest for gøy. (Gjerne i vinduene hos smykkebutikkene i utlandet, og det startet vel med at jeg så på smykke, og så lå disse forlovelses/gifteringene ved siden av.) Og så begynte vi å snakke litt om hva slags ringer vi ville hatt hvis vi forlovet oss. Et års tid senere hadde vi vel konstantert at de perfekte ringene kun kunne kjøpes i Hellas, så vi bestemte oss for å kjøpe dem og ha dem i bakhånd ved neste anledning. Nå har vi alltid snakket om at vi skulle gifte oss "en gang", uten at det var så konkret. Og så ble det sånn at "en gang" når vi valgte å gifte oss, så ønsket vi å ha akkurat disse ringene. Når bryllupet skulle stå ville jo være avhengig av et frieri fra en av oss. (Vi har alltid snakket om at ingen av oss egentlig tør å fri, så begge forventet at den andre gjorde det.) Planen var altså at ringene skulle bli liggende i en skuff til vi begge var klare for å ta forholdet videre. Det ble ikke sånn. Min mann fikk nemlig den lille tryggheten han trengte av at jeg faktisk var villig til å kjøpe ringer, og fridde overraskende og romantisk noen få dager etter at vi fikk dem. Men hadde vi kunnet kjøpe ringer et sted her i Norge, og mer spontant, så hadde det nok vært ønske om at frieriet kom først, og at vi deretter valgte ut ringene sammen. Litt tradisjonsbundethet ligger nok bak, siden jeg mener at for å gifte seg, må man ha vært forlovet, som er å ha sagt ja til å gifte seg med hverandre. (Med eller uten et frieri.)
Gjest Fruktfat Skrevet 16. oktober 2006 #23 Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Hva ville dere valgt/ foretrukket ang ring(er) ved frieri: - ring til begge (tradisjonelt Norsk måte) ← vil gjerne ha en tynn ring i gull som forlovelsesring, og når vi gifter oss en tynn ring i hvitt gull som smeltes sammen med/settes sammen med forlovelsesringen. og kanskje en liten diamant i min i morgengave Endret 16. oktober 2006 av Fruktfat
Kara W Skrevet 16. oktober 2006 #24 Skrevet 16. oktober 2006 Jeg fortetrekker en ring når han frir, som han har valgt ut selv, og så velge gifteringer sammen etterpå. Nå ble det akkurat motsatt. han hadde lett i nesten et år uten å finne en ring han mente passet, så da fridde han uten ring, og vi kjøpte diamantring sammen. Derimot hadde han sett gifteringer han har lyst på mens han lette, så de skal vi dra og kjøpe neste uke. Jeg har enda ikke sett dem, så jeg bare krysser fingrene for at jeg liker dem!
Kara W Skrevet 16. oktober 2006 #25 Skrevet 16. oktober 2006 vil gjerne ha en tynn ring i gull som forlovelsesring, og når vi gifter oss en tynn ring i hvitt gull som smeltes sammen med/settes sammen med forlovelsesringen. og kanskje en liten diamant i min i morgengave ← Det hørtes nydelig ut! Håper du får det.
Gjest Fruktfat Skrevet 16. oktober 2006 #26 Skrevet 16. oktober 2006 Det hørtes nydelig ut! Håper du får det. ← det håper jeg og... :kgblunk:
flickan Skrevet 16. oktober 2006 #27 Skrevet 16. oktober 2006 Vi har valgt å ikke ha ringer før brullypet. Ska smelte om gamle gullsmykker.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #28 Skrevet 16. oktober 2006 Vi valgte å bare ha gifteringer.. og brukte lang tid på å plukke dem ut sammen.. ingen av oss viste hva vi selv ville ha en gang.. men bare vi fikk satt oss inn i temaet ville vi det samme.. helgivis..
instance Skrevet 16. oktober 2006 #29 Skrevet 16. oktober 2006 Jeg fikk en (nydelig!) enstens diamantring da han fridde. Gifteringer plukker vi ut sammen, sannsynligvis enkle i hvitt gull. (Og frieriet ville jeg ikke ha gått glipp av for alt i verden! :-D)
Gjest Neffi Skrevet 17. oktober 2006 #30 Skrevet 17. oktober 2006 Han fridde uten ringer. Vi plukket siden ut to ringer i samme design - jeg har en fin diamant på min ring, hans er helt glatt. Da vi gifter oss får jeg i tillegg en giftering. Slik at det blir to diamantringer på meg (samme finger) - en enstens, og en med flere stener - Mens kjärsten min har bare en slett og bred ring. Slik han og jeg ville ha det.
Gjest Mzfire Skrevet 17. oktober 2006 #31 Skrevet 17. oktober 2006 Vi har valgt "tradisjonelt". Han fridde med ringer, en til hver, og disse skal vi ha for resten av livet. Jeg tror DEFINITIVT at han klaer å velge ringen jeg skal ha restn av lviet alene, han klarte det. Han kjenner meg, og vet vel hva jeg ville ha, en glatt gullring. Og det fikk jeg. Jeg hadde jo muligheten til å bytte den i en annen når vi leverte dem inn for gravering, men dette vurderte jeg aldri engang. Han hadde valgt nettopp disse ringene, og da er det ingen annen ring ejg vil ha. Dessuten var den jo nettopp slik jeg ville ha den! ← Slik var det her også Eneste problemet vi står ovenfor er om vi skal ta vekk graveringen fra forlovelsesdatoen. For vi vil jo ha navnene våre pluss vielsesdatoen.
Malama Skrevet 17. oktober 2006 #32 Skrevet 17. oktober 2006 Slik var det her også Eneste problemet vi står ovenfor er om vi skal ta vekk graveringen fra forlovelsesdatoen. For vi vil jo ha navnene våre pluss vielsesdatoen. ← Det er jeg svææært usikker på... Jeg vil jo gjerne ha vielsesdatoen, men jeg VIL ha forlovelsesdatoen også. Det er den datoen jeg fikk ringen, så da vil jeg jo ha den. Den betyr noe. Vi hadde tenkt å ha begge, men i min er det ikke plass. Muligens ta bort ALT, og skrive det på nytt, med mindre bokstaver, slik at de får plass til alt. (I HANS er det jo plass, men jeg har så liten finger...)
Kara W Skrevet 17. oktober 2006 #33 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg har ikke gravering i forlovelsesringen. Selv om frieriet var fantastisk, og jeg aldrig kommer til å glemme det, så er det dagen vi gifter oss som er det viktige for fremtiden.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #34 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg hadde ventet i noen år på frieriet jeg da.. :D (uaktuelt å fri selv, det ville være å tråkke innpå hans teritorie, og det var flere gode grunner til at han ikke fridde før han gjorde og det visste jeg godt). I allefall så hadde jeg sendt tydlige signaler (dvs fortalt i klartekst) at jeg ved et eventuelt giftemål ville være med å velge ut det som skulle til av ringer, så han fridde uten. Heldigvis. For ettersom jeg jobber med smykker og formgiving selv så var det viktig for meg å få være med på å plukke ut ringene vi skulle gå med resten av livet. (Heldigvis så fridde han faktisk helt uten stafasjer og klisjeer, kun med seg selv og sine ord, perfekt) Etter å ha snakket litt og tittet masse så kom vi frem til at vi bare skulle ha ett sett med ringer, som ble brukt både til forlovelse og gifting. Vi endte da opp med en ring med sten til meg og uten til han, og den er nå i forlovelsesperioden ikke gravert, graveringen vendter vi med til bryllupet. (når jeg får igjenn ringen på bryllupsdagen så har han fått den gravert) Det var ikke ett av valgene, men det var slik jeg ville ha det. Jeg er ikke typen til å ha så mange ringer på om gangen, og da passer det meg å ha mest mulig symbol i den ringen jeg bruker :D
Høstjenta Skrevet 23. oktober 2006 #35 Skrevet 23. oktober 2006 Etter å ha sett mange av mine venninners forlovelsesringer er jeg usikker på hva jeg liker, men er det noen som syns det ville vært rart å fått en sånn Alliansering som forlovelsesring? Har lest noe om at dette er en ring man ofte får ved andre hendelser i livet som barnefødsler og lignende, noen tanker? Og hvilken hånd skal ringene på? Forlovelsesring på venstre og giftering på høyre?
Susan Sto Helit Skrevet 23. oktober 2006 #36 Skrevet 23. oktober 2006 Etter å ha sett mange av mine venninners forlovelsesringer er jeg usikker på hva jeg liker, men er det noen som syns det ville vært rart å fått en sånn Alliansering som forlovelsesring? Har lest noe om at dette er en ring man ofte får ved andre hendelser i livet som barnefødsler og lignende, noen tanker? Og hvilken hånd skal ringene på? Forlovelsesring på venstre og giftering på høyre? ← I Norge sitter normalt forlovelsesring OG giftering på høyre hånd. (Hvis man velger de glatte gullringene da. ) (Men selv valgte vi å markere forskjellen på forlovelse og giftemål ved å ha ringen på venstre som forlovelsesring, og på høyre som giftering. Det viktige å huske da, er å kjøpe ringen så den passer på høyre hånd, for fingrene er ulike.)
Seigdama Skrevet 23. oktober 2006 #37 Skrevet 23. oktober 2006 Min kjære hadde kjøpt ringer når han fridde. "Vanlige" forlovelses-/gifteringer i hvitt gull, med en diamant i min. Dette var akkurat en sånn jeg ville ha, og det husket han at jeg hadde sagt helt tilfeldig en gang for lenge siden. Vi giftet oss i sommer og bruker de samme ringene som gifteringer. Vi fikk "shinet" dem hos gullsmeden og begge datoene er gravert inn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå