Gå til innhold

Vond hånd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har pusset opp en måned nå, og helt fra starten av har den ene hånden hatt tendenser til å bli vond og stiv.

Nå er den helt forferdelig og det har den vært siden jeg malte i 10 timer på onsdag, jeg gjorde litt jobb på torsdag og fredag, men klarte ikke så mye så den fikk være en del i ro.

Problemet er at den fremdeles er veldig stiv. Fingrene henger liksom ikke med, og håndleddet er kjempevondt. Og hele hånden er veldig kald. Håndleddet kjennes nesten litt forsuet ut. Jeg klarer ikke bøye den skikkelig heller.

Kan det være stølhet eller burde jeg gå til legen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan sikkert være stølhet - du har jo malt mange timer i strekk. Kan også være akutt senebetennelse. Sikkert lurt med en tur til legen hvis det ikke gir seg i løpet av et par dager.

Skrevet

Vel, er det så mye å lure på? Du har overanstrengt hånden din med intensivt oppussingsarbeide...

Skrevet
Vel, er det så mye å lure på? Du har overanstrengt hånden din med intensivt oppussingsarbeide...

Men den blir jo ikke bedre selv om jeg ikke gjør noe? :klø:

Skrevet

Hm, jeg tror jeg har opplevd noe liknende om jeg har brukt hånda/armen unormalt mye til fysisk arbeid. Den blir liksom nummen og kald. Jeg har hørt at det skyldes at en muskel liksom vokser sånn at nerver kan bli klemt litt, sånn som når armen sovner. Det går sikkert over av seg selv. Men hvis du i tillegg tror du har senebetennelse bør du vel gå til legen.

Skrevet

Høres ut som om du har fått en senebetennelse, kommer oftes etter gjentatte bevegelser som er uvant. Kan også være carpaltunell syndrom dvs at en nerve er kommet i klem. I så fall blir du nummen i handa hvis du presser håndbakene mot hverandre med fingrene pekende nedover i ca 1 minutt. Hvis du ikke gjør noe med det kan det faktisk bli kronisk - ikke bra.

Så hvis du ikke er bedre idag bør du bestille lege time. H*n kan undersøke håndleddet, og gi deg medisin.

Ellers er det veldig bra å trene opp håndleddet. Du kan be om å få rekvisisjon til en fysioterapaut, som kan hjepe deg med et treningsprogram.

Håndleddssmerte kan faktisk komme helt fra nakken, og dette vil en fysioterap. kunne finne ut.

Tilslutt skal jeg bare nevne en øvelse som er fin for overanstrengte håndledd:

Hold armen frem, håndflatene opp. (Som om du holder et serveringsbrett med glass på). Så lager du et åttetall med hånden (opp&ned, og uten å søle ut det som liksom er i glassene).

Skrevet

Takk for svar Kiama!

Hånden er ikke bedre i dag, kanskje værre :tristbla: Så nå sitter jeg på telefonen til legen...

Skrevet
Takk for svar Kiama!

Hånden er ikke bedre i dag, kanskje værre  :tristbla: Så nå sitter jeg på telefonen til legen...

Bare hyggelig.

Lykke til hos legen!

Skrevet

:overrasket:

De hadde fire ukers ventetid!

(bruker studentsamskipnadens lege)

ringte fastlegen min nå, og da fikk jeg time allerede på onsdag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...