Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #1 Skrevet 13. oktober 2006 Siden i vår har jeg slitt endel med magen. Enkelte dager blir den veldig oppblåst, den blir knallhard og jeg får magekramper. I tillegg blir jeg svimmel og kvalm når dette skjer. Jeg har i den siste tiden fått noen allergier som jeg aldri har hatt før. Jeg har aldri reagert på noe før jeg ble 20, men etter jul så har det hele tiden dukket opp nye ting. Jeg vet helt sikkert at jeg reagerer på enkelte typer maskara, blåe undersøkelsehansker, div hudkremmer og noen deodoranter. Ansiktet og ryggen min har også blitt kvisete selv om jeg aldri hadde mer en maks 1 som tennåring. Over til det med magen igjen, så mistenker jeg at det er noe jeg kanskje har utviklet allergi eller intoleranse mot siden så mye annet har begynnt å slå ut nå. Har prøvd å kartlegge hva jeg får vondt av, men det virker så ulogisk. Jeg får vondt av flatbrød og av is. Brød har jeg miksede erfaringer, men jeg holder meg egentlig unna brød for jeg er ikke så glad i det. Gradiosa går bra, men pizza fra peppes har de siste to gangene utløst veldig vonde magekramper. I tillegg tåler jeg sjokolade veldig bra. Salater med rømmedressing og fetaost er også grei kost. Noen som har lignende erfaringer og kanskje noen tips å komme med?
Wonders Skrevet 13. oktober 2006 #2 Skrevet 13. oktober 2006 gå å test deg hos fastlegen din, se hva du tåler, og om du har forandret deg det siste året, hender man utvikler noe i voksen alder. Og magesmerter, som luft, svie osv, det burde du ta alvorlig. For alt vi vet er det ett aldri så lite magesår...
aline Skrevet 15. oktober 2006 #3 Skrevet 15. oktober 2006 gå å sjekk deg ihvertfall, det KAN hende du finner svaret med en gang. har slitt med magen i mange mange mange år selv, med kvalme, oppblåsthet, løs mage og generellt masete mage. det ble bare værre og værre, til jeg til slutt ikke hadde en dag uten kvalme og enten oppblåst og hard eller kvalme og løs mage... slet hver dag. Jeg utviklet også intoleranse for en hel masse, jeg slår ikke ut på noe av dette, så jeg kan ta alle testene i verden uten at de finner noe, så til slutt fikk jeg beskjed om at jeg hadde irritabel tarm grunnet ubehandlet angst. gikk fra å tåle alt til å reagere på mer og mer, melk vet jeg nå at jeg må være yyyderst forsiktig med, coffein, kullsyre, alkohol, fet mat, rødt kjøtt etc etc så sjekk deg, kanskje du slår ut og slik sett kan gjøre noe med det, ellers må du bare prøve deg frem på de forskjellige varene, la helt være en periode for så å prøvespise det, se om det er noen forskjell. hold på litt slik og prøv ut hva du finner noen reaksjon på og ikke. det finnes stort sett alternativer til det meste heldigvis. men sjekk deg først, slik at du ikke risikerer å gå med noe fysisk galt som bør og kan rettes opp.
Silverdancer Skrevet 16. oktober 2006 #4 Skrevet 16. oktober 2006 Jeg har hatt magesmerter med kvelme og svimmelhet, særlig når jeg står oppreist. De trodde jeg hadde diabetes eller noe sånt, men nå mener jeg det er nerver som slår ut i magen. Håper du finner ut av det
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #5 Skrevet 17. oktober 2006 Selv om vi tydeligvis har en tendens tilå fornekte det til vi blir blå, er et av symptomene på depresjon mageproblemer. Finnes det noen mulighet for at du sliter med noe psykisk, eller er du helt bastant på at det er fysisk? Stikk uansett til legen og sjekk det ut. Men før du går til legen, så spis NORMALT! Hvis du driver og drikser og mikser på egenhånd, kan det være du ikke slår ut på testene. Snakk med legen din!
Minien Skrevet 17. oktober 2006 #6 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg hadde - og har - akkurat samme problem. Jeg gikk til legen, jeg, hvorpå han presterte å fortelle meg at det var psykisk. Virker som om det var det han kunne si når han ikke fant noe, liksom. Problemene har vedvart, og jeg vet det ikke er psykisk. Syns det er hårreisende at legen ikke tok noe så enkelt som en glutentest - jeg begynner å bli ganske sikker på at det er enten gluten eller laktose jeg ikke tåler. Men min respekt for legestanden har sunket så drastisk at jeg ikke gidder å gå dit en gang til.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #7 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg hadde - og har - akkurat samme problem. Jeg gikk til legen, jeg, hvorpå han presterte å fortelle meg at det var psykisk. Virker som om det var det han kunne si når han ikke fant noe, liksom. Problemene har vedvart, og jeg vet det ikke er psykisk. Syns det er hårreisende at legen ikke tok noe så enkelt som en glutentest - jeg begynner å bli ganske sikker på at det er enten gluten eller laktose jeg ikke tåler. Men min respekt for legestanden har sunket så drastisk at jeg ikke gidder å gå dit en gang til. ← Hadde det akk som deg. Føltes som om legene ikke fant noe og da måtte det vøre psykisk. Jeg var overbevist om at det måtte være gluten, og kuttet ut på egenhånd fordi jeg ikke nådde frem hos legestanden. Jeg ble veldig mye bedre. Men jeg har aldri vært mer sulten og hatet mat mer. ALT er vondt. Dessuten, med riktig diagnose får man 1600,- i måneden. Men for å kunne ta testen måtte jeg spise glutenholdig kost igjen i et par måneder. Det har jeg nå gjort, og har ikke merket en tøddel forskjell. Nå må du ikke glemme at depresjoner har et biologisk aspekt. Det skjer faktisk endringer i hjernen som fører til, blant annet, at mage/tarm beveger seg uregelmessig, som igjen fører til mageproblemer. Og dette slår ikke ut på noen "fysiske" tester. For at disse problemene skal bli behandlet, må depresjonen bli behandlet. På samme måte som man ikke gipser en finger når man har brukket en arm, kan man ikke behandle mageproblemer som skyldes en depresjon på andre måter enn å behandle depresjonen. I mitt tilfelle måtte jeg krype til korset og innrømme at ja, jeg er faktisk fryktelig deprimert. Etter de kriteriene som stilles for at man klinisk kan kalle det en depresjon. Og med tanke på hva jeg har gått igjennom, skulle det bare mangle. Kan ikke skjønne hvorfor det på død og liv var så viktig for meg at det "i hvertfall IKKE" var noe psykisk. Det er faktisk ikke mulig å skille biologien fra psykologien, for de påvirker hverandre i et evig vekselspill. Men for all del, gå alle rundene du trenger å gå. Det er jo ikke likt for alle. Eneste jeg vil ha frem, er at hold i det miinste den døren på gløtt. Den er muligens ikke så "far fetched" som vi ofte ønsker at den skal være. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #8 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg hadde - og har - akkurat samme problem. Jeg gikk til legen, jeg, hvorpå han presterte å fortelle meg at det var psykisk. Virker som om det var det han kunne si når han ikke fant noe, liksom. Problemene har vedvart, og jeg vet det ikke er psykisk. Syns det er hårreisende at legen ikke tok noe så enkelt som en glutentest - jeg begynner å bli ganske sikker på at det er enten gluten eller laktose jeg ikke tåler. Men min respekt for legestanden har sunket så drastisk at jeg ikke gidder å gå dit en gang til. ← Hva med å gå til en annen lege? Om man ikke er fornøyd med fastlegen sin bør man bytte. Det er selvsagt for dårlig av vedkommende å ikke teste, men en annen lege ville kanskje PRØVD å hjelpe deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå