Gå til innhold

Til dere vegeterianere som har barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lager dere kjøttmat til barna deres?

I tilfelle hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg bare lurer på hva som er vanlig jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samboer og jeg har ikke barn enda, men vi kommer ikke til å lage kjøttmiddag til våre barn. Hvis barna f.eks blir med ei venninne hjem og de har kjøttmiddag, så vil vi selvsagt ikke nekte dem å spise det. Men hjemme oss blir det ikke brukt penger på kjøtt.

Skrevet
Samboer og jeg har ikke barn enda, men vi kommer ikke til å lage kjøttmiddag til våre barn. Hvis barna f.eks blir med ei venninne hjem og de har kjøttmiddag, så vil vi selvsagt ikke nekte dem å spise det. Men hjemme oss blir det ikke brukt penger på kjøtt.

Men blir de ikke syke da, om de ikke er vant til å spise kjøtt og så plutselig får det?

Skrevet

Det vet jeg ikke. Jeg har ikke hørt noe om det, så skulle ikke tro det. Men nei, jeg er ikke sikker. Det må kanskje noen med erfaring svare på.

Skrevet
Det vet jeg ikke. Jeg har ikke hørt noe om det, så skulle ikke tro det. Men nei, jeg er ikke sikker. Det må kanskje noen med erfaring svare på.

De blir faktisk det. Kjenner flere som plutselig har prøvd å spise kjøtt etter å ha vært vegetarianer i flere år, og de har kastet opp av det. De spiste ikke mye heller, hun ene spiste en halv hamburger. Når kroppen ikke er vant til å fordøye kjøtt tåler den bare små, små mengder.

Skrevet

Det er veldig farlig for barn å bli påtvunget et vegeritarliv fra de er små.

de er i utvikling. Så la foreldrene gjøre hva de vil,men skjerm barna til de kan bestemme selv.

Gjest Catwoman
Skrevet

de er i utvikling. Så la foreldrene gjøre hva de vil,men skjerm barna til de kan bestemme selv.

Forsto det mer som om hun ikke ville tvinge det på barna jeg

Skrevet

Hun vil ikke tvinge et vegetarliv på barna nei, men hun vil ikek gi dem kjøtt.

Og forskere har jo advart MYE mot dette i det siste, barn bør ikke oppfostres på vegetarkost, de trenger kjøtt i utviklingen.

Skrevet

Jeg ville trodd slikt var naturlig å vite når man velger å være vegetarianer.

Skrevet

Nå vet vel vegetarianere ofte mer om kosthold enn ikke-vegetarianere. Ofte, men ikke alltid.

Det er mulig å feilernære barn både med vegetarkosthold og med kjøttkosthold. Det er vel bare å ta en liten titt rundt seg, så oppdager man nok av pølsespisende, sjokoladegumlende barn som knapt nok vet hva en grønnsak eller en frukt er.

Svaret mitt er: vegetarkosthold ja, men ikke vegankosthold til barn (for min del). Vegankosthold er det veldig vanskelig å sette sammen riktig, mens dette ikke er noe problem om man lever bevisst lacto-ovo-vegetariansk. Jeg snakker selvsagt ikke om "puddingvegetarianere" som ikke lever bevisst, men som bare unngår kjøtt.

Skrevet
Nå vet vel vegetarianere ofte mer om kosthold enn ikke-vegetarianere. Ofte, men ikke alltid.

Det er mulig å feilernære barn både med vegetarkosthold og med kjøttkosthold. Det er vel bare å ta en liten titt rundt seg, så oppdager man nok av pølsespisende, sjokoladegumlende barn som knapt nok vet hva en grønnsak eller en frukt er.

Svaret mitt er: vegetarkosthold ja, men ikke vegankosthold til barn (for min del). Vegankosthold er det veldig vanskelig å sette sammen riktig, mens dette ikke er noe problem om man lever bevisst lacto-ovo-vegetariansk. Jeg snakker selvsagt ikke om "puddingvegetarianere" som ikke lever bevisst, men som bare unngår kjøtt.

Det var en veldig bedømmende måte å uttale seg på. Man velger da selv hva man vil spise.

Poenget mitt er at når man bevisst unngår en type matvarer bør man vite hva man gjør og hvilke konsekvenser det får.

Skrevet
Det var en veldig bedømmende måte å uttale seg på. Man velger da selv hva man vil spise.

Poenget mitt er at når man bevisst unngår en type matvarer bør man vite hva man gjør og hvilke konsekvenser det får.

Det er nok poenget til gjest også? "Puddingvegetarianere" er et uttrykk ta i bruk av ernæringsekspert (og selv tidligere veggis) Meltzer, og det betegner tidligere kjøttspisere som blir veggiser ved kun å kutte ut kjøttprodukt, men uten å erstatte det med et skikkelig vegetarkosthold. Det er cola-og-loff veggisene.

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/4706535.html

Skrevet (endret)
De blir faktisk det. Kjenner flere som plutselig har prøvd å spise kjøtt etter å ha vært vegetarianer i flere år, og de har kastet opp av det. De spiste ikke mye heller, hun ene spiste en halv hamburger. Når kroppen ikke er vant til å fordøye kjøtt tåler den bare små, små mengder.

En jeg kjenner var veggis hele barndommen, men i ungdomsårene satte han til livs en svær biff, merket ingenting han. Men ja, jeg har også hørt det du sier

Det tror jeg og. Kanskje ikke VELDIG farlig, men ikke noe jeg ville gjort mot mitt eget barn

:Nikke:

Det er nok poenget til gjest også? "Puddingvegetarianere" er et uttrykk ta i bruk av ernæringsekspert (og selv tidligere veggis) Meltzer, og det betegner tidligere kjøttspisere som blir veggiser ved kun å kutte ut kjøttprodukt, men uten å erstatte det med et skikkelig vegetarkosthold. Det er cola-og-loff veggisene.

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/4706535.html

:ler: That's me! (Eh, edit. Jeg leste artikkelen det ble linket til nå, og jeg er ikke overvektig da, og jeg spiser endel av det som ble skrevet om der, jeg spiser grovbrød, mye salater og prøver jo å være sunn)

Vel, jeg spiser ikke kjøtt, verken hvitt eller rødt, men det er fordi jeg ikke liker det. Jeg ville ikke påtvunget mine barn et vegetarkosthold, det får de bestemme selv. Jeg tror også at de trenger kjøtt når de er under utvikling. Men kanskje jeg ville tenkt annerledes dersom jeg var veggis av "bedre" grunner

Endret av Frysepulver
Skrevet

Ingen barn bestemmer hva man skal spise. Kjøttetere tvinger dem til kjøtt, og vegetarianere tvinger dem til vegetarkost.

Vet også om ungdommer som er kjøttere som ikke får lov å bli vegetarianer.

Skrevet

Så lenge man sørger for ar barna får det de trenger av proteiner og andre næringsstoffer som normalt finnes i kjøtt, ( bønner, linser, kikerter, tofu, etc)

så skulle det ikke være noe problem. Og gi tran /omega 3 tabletter hvis man ikke spiser fisk.

Samboer og jeg er vegetarianere, men vi spiser litt fisk. (en til to ganger i uka) og når vi får barn kommer vi ikke til å gi de kjøtt sånn uten videre...

Vil gjerne høre andres meninger om dette, fra vegetarianere som har barn, for dette er noe samboer og jeg har diskutert litt.... :sjenert:

Gjest Yoghurt
Skrevet (endret)
Vet også om ungdommer som er kjøttere som  ikke får lov å bli vegetarianer.

Ah, det var meg til intill litt under et år siden, de plent nektet meg å kutte ut kjøttet.

Og det er på ingen måte farlig å være vegetarianer (eller lacto-ovo-vegetarianer om du er nøye), så lenge du er bevisst på hva du ikke får i deg gjennom kjøtt og som må erstattes med noe annet.

Endret av Yoghurt
Skrevet
Ingen barn bestemmer hva man skal spise. Kjøttetere tvinger dem til kjøtt, og vegetarianere tvinger dem til vegetarkost.

På sett og vis har du vel rett.

Men jeg kjenner folk hvor tenåringen i huset skulle slutte med kjøtt og fisk. Og da forlangte at det ble laget, og handlet inn, dobbelt middag. Da mor/far sa at det var uaktuelt, og at dersom tenåringen ikke ville spise det som ble servert måtte h*n kjøpe inn det h*n skulle ha for egne penger, og lage spesialmaten sin selv, ville h*n ikke bli vegetarianer allikevel. For det ble stress, og ikke minst dyrt.

Skrevet

Jeg er sikker på at det ikke er farligere for et barn å vokse opp med et gjennomtenkt vegetarkosthold enn et "gjennomsnitts" kjøttkosthold med lite/ihjelkokt grønt, mye fett og sukker... Nå er det riktignok faktisk slik at menneskehjernen sannsynligvis ikke hadde blitt utviklet om ikke forfedrene våre hadde begynt å spise kjøtt (først og fremst beinmarg), på den annen side har vi i dag tilgang på SÅ mye mer kunnskap og mat enn steinaldermenneskene hadde, at vi kan tillate oss å velge ulike måter å leve på. I mange deler av verden forbruker man dessuten LANGT mindre kjøtt enn vi her i vesten gjør, uten at man nødvendigvis tar skade av det (tenker selvsagt ikke på sultområder, men feks i deler av Asia er det mye mindre rødt kjøtt i kostholdet). Ville dog gitt barna mine fisk/tran.

Kjenner flere som er vokst opp med vegetarforeldre og -mat fra barndommen av, riktignok med innslag av fisk, egg og melk. De har blitt minst like oppegående, friske og fysisk og psykisk utviklete som alle andre. En litt søt historie fra han ene er da han ble spurt av noen voksne hvorfor han ikke spiste kjøtt. Det visste han jo ikke - så han måtte spørre foreldrene... Sånn sett er det jo ikke barnets bevisste valg å ikke spise kjøtt, men det er ikke det motsatte heller.

Skrevet

Jeg må få spesifisere et par ting her. Jeg er selv ikke vegetarianer, jeg spiser ikke industrikjøtt. Dermed spiser jeg vilt og villfisk, noe vi også vil gi til barna våre. Barn blir ikke nødvendigvis underernærte av å ikke spise kjøtt. Det dreier seg om å gi dem sunn og variert mat, uansett om den inneholder kjøtt eller ikke.

Jeg har ikke barn, og kommer sannsynligvis ikke til å ha det de neste par årene heller, dermed har jeg ikke satt meg skikkelig inn i dette med barn og ikke-kjøtt spising. Når den tid kommer, vil jeg selvfølgelig sette meg bedre inn i hva et barn som vokser trenger av næring.

Ellers er jeg enig med det gjest skriver her - alle barn blir "påtvunget" spisevaner, enten det er å spise kjøtt eller ikke gjøre det. Foreldrenes spisevaner blir som regel overført til de små. At man selv ikke ønsker å være vegetarianer, eller ikke ønsker å la barna vokse opp på vegetarmat er en ting, men vegetarbarn blir ikke mer påtvunget en kost enn hva kjøttspisende barn blir.

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)

:Nikke: hjemme hos oss var det sånn. da jeg var 15 ville jeg bli vegetarianer, og fikk da beskjed om å lage maten min sjøl, eller ete det som ble laget. med det resultat at jeg åt kokte grønnsaker og poteter med krydder på.

sambos søster var også vegetarianer, der satte foreldrene seg inn i hva det gikk ut på, hva hun kunne erstatte kjøttet med, og kjøpte inn så hun fikk skikkelig mat. (nå likte ikke hun tofu, og veldig mye annet man skal bruke istedet for kjøtt, men de prøvde ihvertfall)

jeg var "puddingvegetarianer", og de tror jeg det er veldig mange av... ihvertfall blant ungdommer.

om jeg fortsatt hadde vært vegetarianer skulle likevel mine fremtidige barn spist kjøtt.

Endret av Fruktfat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...