Gå til innhold

Må jeg veie meg hos legen?


Babyface

Anbefalte innlegg

Dette er et seriøst spørsmål, så ikke le av meg! Jeg lurer på om jeg må veie meg hos legen gjennom graviditeten. Jeg er ganske tung i utgangspunktet og gruer meg til evt å måtte dele kiloene med legen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei på deg!!

Når man er på kontroll oss legen når man er gravid så veier man seg ja.

Er selv gravid,går nå i uke 37.

Og før jeg ble gravid veide jeg 70 kilo,

og til nå har jeg gått opp 21 kilo og veier nå 91 kilo. legen sier ingen ting på det,

di bare kontrolerer hvor mye du har gått opp.

Ta det med ro ikke vær redd får og veie deg,

ikke noe og grue seg til.det lover jeg deg!!!!!!

klem rebecca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok veie deg, ja.

Vet hva du går gjennom....

Jeg hatet å gå på vekta hver gang jeg var på kontroll... Fikk mye vann i kroppen, la på meg en del ekstra, og vekta føyk til værs...

Så alle blodprøvene var bare barnematen i forhold til vekta.... icon_lol.gif

Men det er faktisk helt normalt å legge på seg litt under svangerskapet, så i stedetfor å fokusere på vekt, så fokuser på at barnet har det bra, vokser og trives der inne! icon_smile.gif

Og kiloene forsvinner som regel etter fødselen! icon_wink.gif

Lykke til! icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man må veie seg hos legen når man er gravid er at vektøkning er et tegn på at barnet vokser og har det bra. Vektøkning er en bra ting når man er gravid! icon_smile.gif

Lionda icon_smile.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Lionda den 2002-03-23 20:42 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei icon_smile.gif

Jeg la på meg 30 kilo med sistemann. Veide 60 kilo før jeg ble gravid og raste opp til 90 kilo under svangerskapet.

Legen veier deg kun for å se om barnet vokser som det skal, ikke for å vurdere din vekt. Dessuten så kan du jo forklare legen at du føler deg ubekvemt når det gjelder dette. Da blir det kanskje litt lettere å gjennomføre?

Lykke til da icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier meg hos legen - er ikke gravid, men prøver å slanke meg.........

Jeg har ikke vekt sjøl...... skal ALDRI ha det heller!!!!! Men hvertfall: Jeg har gitt legen taushetsplikt - til og med overfor meg.......jeg får kun vite om jeg har lagt på meg, eller gått ned......

Vi ler hver gang jeg går på vekta..... men han har enda ikke sagt noe. "Nå må du se i taket da" sier han når jeg stiger opp!!

icon_lol.gificon_lol.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Nei, du MÅ ikke veie deg...

Jeg har alltid hatt et avslappet forhold til vekta mi og veier meg SVÆRT sjelden. Ønsket derfor ikke å veie meg da jeg ble gravid i januar heller.

Møtte stor forståelse hos legen som sa at vi kan vente med veiingen til de to siste månedene. Det er da vektøkning/-reduksjon kan vise at noe er galt.

Lykke til -håper du har en like forståelsesfull lege som meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe som jeg og gruer meg for når jeg blir gravid.

Jeg går nesten aldri på vekten da den har tendens til å styre om dagen blir bra eller ei. Jeg er overvektig og den dagene jeg skla til legen så skla jeg be han om å ikke la meg vite hva jeg veier, jeg vil stå baklengs slik at jeg ikke kan se tallene. For det eneste jeg vil vite er om jeg alt er bra meg fosteret, ikke hva jeg veier.

Snakk med legen o dette så skjønner han det nok, det håper hvertfall jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Det er enda en grunn til at du børe veie deg under svangerskapet, nemlig at rask vektøkning kan tyde på at du har mye vann i kroppen, noe som igjen er et av flere symptomer på svangerskapsforgiftning, noe som er farlig både for deg og den lille. Snakker av erfaring! Ellers er også vekta interessant i forhold til andre tilstander man bør være oppmerksom på, feks svangerskapsdiabetes. Dette handler ikke om slankepress, men om hvorvidt du og babyen skal ha et trygt og greit svangerskap. Husk på at det ikke er hvorvidt du veide 60 eller 80 kilo da du ble gravid som er poenget, men den relative vektendringen som er interessant. Likevel skal man ikke stresse med vekta, da. Husk at legene har masse folk til kontroll, og at de er vante til å se alle slags kropper. Selv veide jeg 90 da jeg ble gravid, 98 ved termin og 83 14 dager etter fødsel (gikk altså totalt sett ned!). Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica2

Endelig noen som tok dette opp. For blir jeg gravid igjen så vil jeg IKKE veie meg. Hvis jeg må ønsker jeg ikke og bli gravid. Har hatt spiseforstyrrelser før og er redd for tilbakeanfall hvis jeg må. Før veide jeg meg opp til 6 ganger daglig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...