Gå til innhold

male hvite vegger inne

Fremhevede innlegg

Gjest Deception
Skrevet
En farge forandrer seg i forhold til lys. Hvis du kun holder en liten fargeprøve til parketten, er det vanskelig å få det rette inntrykket. Det beste er "oppstrøksprøver" (male på en stor plate e.l. - eks. 1 x 1 m). Prøve den ulike plasser i rommet (flytte rundt i rommet) - både i dagslys, lampelys, samt med møbler som skal være i rommet. Først da vil man ha en sjanse til å få noenlunde inntrykk av hvordan fargen fremstår. 

Anbefaler

Hvis jeg hadde gjort det, hadde jeg ikke irritert meg grønn over at cappuccino viste seg å ha mer rødt i seg i dagslys enn jeg egentlig liker. Men jeg orker ikke å male om igjen etter kun få måneder, så det får være. I varmt lys er fargen betraktelig finere. Neste gang vil jeg være sikker på at jeg får en gråbeige tone uten så mye rødt i seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

på fargerike her jeg bor har de sånn ukestilbud. man kan få med seg et halvt malingsspann av 2 forskjellige farger!! Så jeg reiser innom i morgen og tar et med lys antikk, og 1 til... hva skal jeg ta i det andre tro? da kan jeg male plankebiter og sette rundt i leiligheten :D

Skrevet

Jeg har endt opp med 2 farger... det blir enten lys antikk eller egghvit! Skal hente et halvt spann med de fargene i morgen, og så blir det bare å teste de i leiligheten. spent!!!

Skrevet

:ler: En halvliterboks mener du vel... ett halvt spann, hvor mye blir det da 1,5 ltr?

Bare tuller altså, men jobber i malerbransjen og ett spann er tre liter i vårt varespekter, mens en boks er på 1 ltr eller 1/2 ltr.

beklager... men jeg måtte bare :sjenert:

Skrevet
:ler: En halvliterboks mener du vel... ett halvt spann, hvor mye blir det da 1,5 ltr?

Bare tuller altså, men jobber i malerbransjen og ett spann er tre liter i vårt varespekter, mens en boks er på 1 ltr eller 1/2 ltr.

beklager... men jeg måtte bare :sjenert:

Blæh!!!!!!!!!! Jeg vet ikke, han sa et halvt spann faktisk når jeg var der, men det er sikkert et mindre spann en vanlig størrelse.... får se i morra. jeg er glad jeg ikke jobber med interiør merker jeg. det er noe jeg aldri kunne blitt flink til :D

Skrevet (endret)

:ironi: mener ikke å være stygg altså.

Scanox sin Latte (butinox fargekartet) er den samme som Jotun sin Lys Antikk (lady fargekart).

Forresten, brodern har Latte sammen med hvit kjøkkeninnredning, og det synes jeg ble for kaldt. Men det kommer selvsagt an på både belysning og stæsj, hvordan resultatet blir. Han har ingenting på veggene :forvirret:

Endret av Dingo
Skrevet
:ironi: mener ikke å være stygg altså.

Men det er du ;)

hehe, jeg gleder meg til å se hvor store de prøvene er. Skal hente etterpå. Husker jeg tenkte over at det hørtes mye ut da han sa det...

Skrevet
Men det er du  ;)

hehe, jeg gleder meg til å se hvor store de prøvene er. Skal hente etterpå. Husker jeg tenkte over at det hørtes mye ut da han sa det...

Hvordan gikk det???

Skrevet
Hvordan gikk det???

Bra!! Det var sånne små malingsspann faktisk, men det var mye maling allikevel :) jeg overtar leiligheten kl 1500 i dag, så da får vi testet fargene!

Skrevet

Egghvit er fin! Jeg har hatt flere forskjellige nyanser på veggene her, men nesten alt blir rosatonet når solen skinner inn. Egghvit derimot, er "ren" i fargen uansett.

Skrevet
Det ble egghvit!! Nå maler vi!!  :)

Håper du blir fornøyd. "Elsker" selv den fargen.

Er litt nysgjerrig på hvordan Lys antikk var i forhold til egghvit?

Har mange på jobben som maler i den fargen, og har alltid lurt på hvordan de to fargene er i forhold til hverandre - vet at lys antikk har litt mer sort i seg, pluss lys antikk har litt grønt i seg i tillegg til oker/gult. Nå har jeg sjansen til å spørre. :)

Skrevet
Lys antikk er kaldere tror jeg. Mer grå.

Ja, jeg prøvde med de 2 ved siden av hverandre og lys antikk var ganske mye gråere. sikkert fin den også, men ved siden av egghvit så så den ganske så grå ut.

Skrevet

Jeg vil bare si fra at jeg er ferdig å male hele leiligheten min nå, og det ble så utrooolig fint!!! :hoppe: Synes det var helt rett fargevalg, parketten ble også finere med den fargen. Kjempeglad :)

Skrevet

Så bra!

Eggehvitt er veldig fint, men vi har så mye sol i stua at den blir feil her. :)

Skrevet
Så bra!

Eggehvitt er veldig fint, men vi har så mye sol i stua at den blir feil her. :)

Det tror jeg at jeg har om sommeren også... hjelp. på sommeren er nemlig terrassen utenfor badet i sol hele dagen og ettermiddagen sa selgeren. har ikke fått sett veggene i fullt sollys enda, for har vært mørkt, skyer og regn omtrent helt siden jeg overtok den. håper ikke det blir stygt i mye sollys da. ble litt nervøs nå

Skrevet

Neida, det går sikkert fint. Det er jo uansett en nøytral farge. :)

Skrevet

V har malt flere rom i krem. Syns den er lekker. Hvit, men ikke kritthvit. Tak og lister er eggehvit S-0502Y.

Skrevet
Det tror jeg at jeg har om sommeren også... hjelp. på sommeren er nemlig terrassen utenfor badet i sol hele dagen og ettermiddagen sa selgeren. har ikke fått sett veggene i fullt sollys enda, for har vært mørkt, skyer og regn omtrent helt siden jeg overtok den. håper ikke det blir stygt i mye sollys da. ble litt nervøs nå

Stuen vår i egghvit vender mot sør og vest - tre store vinduer (ca. 200 x 200). Har malt fargen i andre rom også - kjøkken/spisestue som vender hovedsaklig mot øst, samt ett vindu mot sør. Har også fargen i flere rom uten vindu, gjesterom som vender mot vest, soverom som vender mot sør.

Har aldri reagert på fargen på stuen (som har varmest lys) i forhold til rommene uten dagslys.

Tidligere var stuen + kjøkken/spisestue malt i fargen "Skygge". Den fargen "oppførte" seg helt annerledes i de ulike rommene. Folk trodde ikke rommene var malt med samme fargen. "Egghvit" er hos oss ganske lik i de ulike rommene - en ser godt at det er samme fargen.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...