Gå til innhold

Kristne høytider i et sekularisert samfunn

Anbefalte innlegg

Og den katolske 7:

- Dåp

- Nattverd

- Ektevigsel

- Ordinasjon (diakon-, preste og bispevigsel)

- Konfirmasjon (i katolsk sammenheng gjerne kalt ferming)

- Skriftemål

- Sykesalving

Enkelt for ikke-kristne å holde seg laaaangt unna ;)

Enig, men hva med ektevigsel. Er det lett for ikke-kristne katolikker å holde seg langt unna det sakramentet? Regner med at det finnes katolikker som er født katolikker og bryr seg minimalt om kristendom. Akkurat som det finnes statskirke-kristne som er født statskirke-kristne og gir nøkken i hele kirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er der vi er uenige. Jeg mener det skjer i stor utstrekning. Jeg tror hovedvekten av nordmenn i dag som feirer jul med jesuskrybbe, engler og stjerne gjør det fordi det er tradisjon. De gleder seg til ribba, gavene og kosen. Få av disse anser dette som en kristen feiring, og de fokuserer dermed ikke på det religiøse aspektet av det - selv om de pynter med kristne symboler.

Hva er galt med det? Sånn egentlig?

Jesuskrybbe har jeg forresten aldri sett ifm en julefeiring. Selv skjønner jeg ikke hva den har med jul å gjøre. I en kristusmesse kan jeg forstå at den benyttes, men ikke til en julefeiring. Og synes du ikke det blir feil av de "virkelige kristne" å kalle feiringen jul, og ikke kristusmesse? Og hvordan våger de å la nissen komme på besøk, og ikke St. Nicholas?

"Alle" vet at kirken valgte ut den gamle hedenske julefeiringen/midtvintersblotet som tidspunktet for feiringen av Jesu fødsel for å lettere spre den nye religionen, så siden feiringen av denne tiden på året har hatt et samensurium av elementer fra forskjellige lokale tradisjoner i seg (hva har piñata med Jesus å gjøre?), hvorfor reagerer du heller ikke på at ingen velger å feire denne dagen helt etter en av tradisjonene?

Men igjen, hvorfor bry seg om det? Hvorfor bry seg om at folk samles for ha en viktig og hyggelig familiesammenkomst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er feil fordi det er lite bevisst bruk av symbolene. Man sier at man ikke er kristen, at man ikke bryr seg om å feire Jesus - men likevel har man stjerne i vinduet og engler på juletreet. Og vet man egentlig hvorfor man har et juletre? Reflekterer man over symbolene man bruker, eller er de der bare fordi det er tradisjon?

Det var naturligvis spekulativt av kristendommen å overta f.eks datoen til solkultusen i Romerriket for å lettere vinne terreng blant hedningene, men dette skjedde for to tusen år siden. Da synes jeg det er mer relevant for dagens samfun og se på hva som skjer nå.

Ved at samfunnet aksepterer - og endog oppmuntrer - til den type feiring, så blir det en allmenn tradisjon i Norge for å bruke symboler uten å kontemplere dem - eller i det hele tatt vite hva de betyr. Dette gjør at symbolenes betydning undergraves, og elementene i troen de relateres til vannes ut. Dette fører igjen til at hele kristendommen vannes ut. Ikke det at færre folk velger å tro på kristendommen - det ser jeg ikke noe problem med - men at respekten og kunnskapen om både religionen og feiringene man selv tar del i forsvinner.

Det kan kanskje være en av grunnene til at jeg vet om flere voksne som sier at "julen ikke er den samme etter at man blir voksen", og at "julen ikke er den samme om man ikke har barn". Den barnlige gleden av å få presanger har minsket, og selv om man koser seg over god mat og koselig stemning, så virker det hele likevel litt tomt. Spesielt når man har en måned med stress, kjøpepress og konsumnisser bak seg.

Jeg synes det er bedre å ha feiringer som det virkelig er mening i. Mer enn bare "tradisjon og kos", og "hyggelig for barna". Hvorvidt en slik feiring er tuftet på f.eks et religiøst mysterie eller en hedensk feiring av årstidene er irrelevant. Men en feiring som er viktig og betyr noe for en selv, fordi man feirer noe man selv kan stå for... Når man feirer med symboler og handlinger som er relevant til det høytiden står for, og som man selv kjenner til og kan tenke over, da tror jeg høytidene blir mye mer betydningsfulle og givende. I tillegg kan man skille religion/hedningtradisjon el.lign. mer fra hverandre, og de kan tre tydeligere frem hver for seg.

Dette er selvsagt bare min mening, jeg påstår ikke at alle andre vil mene det samme. Sannsynligvis trives mange med den type julefeiring man har nå. Enkelte mener kanskje også at det ikke er noe galt i med en slik utvanning og sammenblanding av symboler og høytider.

En av grunnene til at jeg har postet disse innleggene er fordi jeg mener det ikke er noe galt i å tenke litt over hvorfor man feirer slik man gjør, og bli litt mer bevisst de valgene man tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er feil fordi det er lite bevisst bruk av symbolene. Man sier at man ikke er kristen, at man ikke bryr seg om å feire Jesus - men likevel har man stjerne i vinduet og engler på juletreet. Og vet man egentlig hvorfor man har et juletre? Reflekterer man over symbolene man bruker, eller er de der bare fordi det er tradisjon?

En av grunnene til at jeg har postet disse innleggene er fordi jeg mener det ikke er noe galt i å tenke litt over hvorfor man feirer slik man gjør, og bli litt mer bevisst de valgene man tar.

Det är två kloka saker du säger där - och det håller jag med om, och tycker är viktigt.

Vad betyder symbolerna ursprungligen?

Vad betyder och symboliserar de nu?

Vad uttrycker de, vad säger de om mig?

Kan JAG stå för det symbolen betyder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er akkurat deg jeg mener, Furstina. :Nikke:

Være bevisst symbolene man bruker og å kunne stå for den feiringen man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så flott det er for meg som er kristen da, jeg kan bruke flust med kristen symboler, f.eks julekrybbe. Høytidene som nevnes er kanskje ikke viktig i statskirka, men i den katolske kirken er de fleste av disse høyst gjeldende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, her tror jeg du har fått tak i hele poenget, Tabris!

Menneskelagde tradisjoner fordømmes av Bibelen, det synes jeg er et viktig poeng, siden folk flest later til å synes det er helt greit for kristne å ta del i hedenske tradisjoner.

Markus 7: 7,8:

"Forgjeves fortsetter de å tilbe meg, for de lærer læresetninger som er menneskebud. Dere gir slipp på Guds bud og holder fast ved menneskers tradisjon."

Julefeiringen er en hedensk skikk som ikke støttes av Bibelen. Flere i denne tråden har allerede kastet lys over dette. Julefeiringens innhold har mer eller mindre det same innhold som den gamle Blotsfeiringen og feiringen av solen, Sommersolhverv, som fant sted på henholdsvis 24 og 23 desember.

Jesus ble dessuten født på høsten en gang, da hyrdene fortsatt var på merkene med sauene sine.

Juletrær og andre hedenske remedier redegjøres også nærmere for i tråden.

Selve det såkalte "juleevangeliet" er egentlig ganske uhyggelig lesning, dersom en tar seg tid til å sette seg inn i det.....

Vi må gå til Matteus for å kaste lys over saken.

I kapittel 2 ser vi at Jesus blir født og astrologene forteller kong Herodes om at de har sett i en stjerne hvor og når barnet er født.

Fra vers 7: Kongen sendte dem så ut for å lete etter ham. Han sa at han ville vise ham ære, men husk på at Jesus var en trussel for Herodes, så han løy!

De fulgte stjernen som ledet dem til huset hvor Jesus lå, ikke som nyfødt, men mer enn 1 år gammel, tatt i betraktning reise avstand mellom Herodes og Jesu barndomshjem.

I vers 12 ser vi at de ble narret til å ta en annen og lengre vei tilbake, og i vers 13 - 15 ser vi hvordan Josef så ble advart av en engel og flyktet til Egypt med barnet.

i vers 16 ser vi at Herodes ble rasende da han skjønte at han var blitt lurt, og han befalte at alle guttebarn i Betlehemsdistriktet fra toårsalderen og ned skulle utryddes. dette samsvarte nå med Jesu alder.

Tenk deg nå hvem som satte stjernen på himmelen for at astrologene skulle finne Jesus.....hvem hadde motivet? Satan og hans hær.

Se bare hvordan Bibelen ser på astrologer i Daniel 2: 27, og 4:7 og i 5.Mos 8:11

Så det er vel egentlig ikke så koselig med julestjernen i vinduet, og kanskje dette kan kaste litt lys over hvorfor vi Jehovas Vitner ikke feirer jul! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor feirer vi de kristne høytider i dag? F.eks Jul, Påske, Fastelavn?

Jeg feirer ikke alle kristne høytider, i alle fall ikke jul eller fastelaven. Det finnes kristne som ikke feirer alle de høytider som vi har på kalenderen vår. Det finnes til og med kristne som helligholder lørdagen og ikke søndagen.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner mer og mer å tvile på  at du er i det hele tatt kristen, men heller en  form for utvannet jødedom

Tja, kristendommen har jo forandret seg ganske mye oppgjennom århundrene. De første kristen feiret f.eks. ikke Jesu fødsel - det er vel en tradisjon som kom til noen hundre år etter at Jesus var død. Det er i det hele tatt mange former for kristendom, og man kan jo være kristen selv om man ikke tilhører den som er mest vanlig her i landet. I den kristne tradisjonen jeg tilhører sier vi som så at Jesus var jøde og del av sin jødedom og han praktiserte sin religion som jøde innenfor en av de mange jødedommer som eksisteret på hans tid. Så jeg tilhører en kristen tradisjon som gjør det samme som den religionen Jesus praktiserte. Jesus feiret ikke jul eller fastelaven eller mange av de kristen høytidene som kirkene senere har lagt til. :-) Men jeg er egentlig ikke så streng på dette og deltar mer enn gjerne i andres julefeiring. Man behøver jo ikke feire jul selv om man deltar i andres julefeiring. Det er noe som heter hyggelig selskap også.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus feiret ikke jul eller fastelaven eller mange av de kristen høytidene som kirkene senere har lagt til. :-)

Hva?! Feiret ikke Jesus bursdag?! Var han kanskje Jehovas vitne?

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?! Feiret ikke Jesus bursdag?! Var han kanskje Jehovas vitne?

Jeg tror nok vi får ta høyde for at det jødiske samfunn og de jødiske tradisjoner som Jesus holdt seg til var svært forskjellige fra våre dagers samfunn og tradisjoner. I den grad han i det hele tatt feiret sin egen årsdag, ville det nok heller vært dagen for hans omskjærelse. Uansett Jesus feiret aldri jul, av den enkle grunn at julefeiringen ikke var oppfunnet da Jesus levde; han var aldri Jehovas vitne av den enkle grunn at det ikke eksisterte Jehovas vitner i det jødiske miljøet Jesus levde. Det var heller ingen kristne kirker der, av den enkle grunn at ingen kristne kirker var oppfunnet på Jesu tid. Det Jesus forholdt seg til var synagogen, de jødiske tradisjoner og det jødiske samfunn han levde i. Ikke engang bibelen slik vi kjenner den i den kristne tradisjon, eksisterte på Jesus tid. Han har derfor aldri lest Det nye testamentet.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg feirer ikke alle kristne høytider, i alle fall ikke jul eller fastelaven. Det finnes kristne som ikke feirer alle de høytider som vi har på kalenderen vår. Det finnes til og med kristne som helligholder lørdagen og ikke søndagen.

Og så finnes det kristne som ikke gjør noen forskjell på ukedagene. Jeg har mer tro på å hvile når en trenger det, enn å ha en fast dag i uka til å gjøre det på. Å tro på Gud, har lite med høytider å gjøre. I hvert fall er det sånn for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok vi får ta høyde for at det jødiske samfunn og de jødiske tradisjoner som Jesus holdt seg til var svært forskjellige fra våre dagers samfunn og tradisjoner. I den grad han i det hele tatt feiret sin egen årsdag, ville det nok heller vært dagen for hans omskjærelse. Uansett Jesus feiret aldri jul, av den enkle grunn at julefeiringen ikke var oppfunnet da Jesus levde; han var aldri Jehovas vitne av den enkle grunn at det ikke eksisterte Jehovas vitner i det jødiske miljøet Jesus levde. Det var heller ingen kristne kirker der, av den enkle grunn at ingen kristne kirker var oppfunnet på Jesu tid. Det Jesus forholdt seg til var synagogen, de jødiske tradisjoner og det jødiske samfunn han levde i. Ikke engang bibelen slik vi kjenner den i den kristne tradisjon, eksisterte på Jesus tid. Han har derfor aldri lest Det nye testamentet.

Det var en spøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en spøk.

Det er ikke alltid like lett å vite hva som er spøk og hva som ikke er det, når vi benytter oss av den digitale verden. Hadde jeg kjent deg, ville nok spøken vært tydelig. Men det går jo an å legge til smiley og annet som viser spøk og ironi og alvor og andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Og så finnes det kristne som ikke gjør noen forskjell på ukedagene. Jeg har mer tro på å hvile når en trenger det, enn å ha en fast dag i uka til å gjøre det på. Å tro på Gud, har lite med høytider å gjøre. I hvert fall er det sånn for meg.

Ja, kristen er forskjellige. Det er vel greit, og den ene må få lov til å ha mer tro på både det ene og det andre. Det viktigste er at den religionen vi har sammen og det religiøse liv vi lever, gjør det slik at vi ønsker å gjøre mer godt enn ondt. Så kan vi heller ha forskjellig syn på detaljene. Da snakker vi om enhet i mangfoldet.

I dag starter Shabbaten kl. 16.14 i Jerusalem og litt senere her i Norge. Uansett om man feirer denne hviledagen fordi det står i Bibelen at man skal, eller fordi man bare trenger å hvile, eller om man overhodet ikke har hviledag i helgen ... uansett, jeg ønsker dere alle en riktig god sabbat.

Shabbat shalom og god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid like lett å vite hva som er spøk og hva som ikke er det, når vi benytter oss av den digitale verden. Hadde jeg kjent deg, ville nok spøken vært tydelig. Men det går jo an å legge til smiley og annet som viser spøk og ironi og alvor og andre ting.

Jul: feiring av Jesu fødsel, ergo Jesu bursdag. Jehovas vitner, et 130 år gammelt religiøst samfunn som er tilhengere av Jesus, feirer ikke bursdag.

Dette var en så åpenbar spøk at den trengte ingen smilefjes. Kom igjen: le litt av spøken, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul: feiring av Jesu fødsel, ergo Jesu bursdag. Jehovas vitner, et 130 år gammelt religiøst samfunn som er tilhengere av Jesus, feirer ikke bursdag.

Dette var en så åpenbar spøk at den trengte ingen smilefjes. Kom igjen: le litt av spøken, da.

Som sagt: jeg kjenner deg ikke og kan derfor ikke vite noe som helst om hva du vet om Jehovas vitner eller om feiringen av Jesu fødsel. Det eneste jeg så fra det du skrev, var en rekke spørsmål. At du oppfatter dine egne spørsmål som så spøkefulle at smilefjes ikke er nødvendige, behøver vel ikke bety at jeg må være av samme oppfatning? (For jeg vet at deler den teologi som Jehovas vitner representerer faktisk kan spores tilbake til Jesu tid, så selv om kirkesamfunnet er ungt, er altså dets teologiske bakgrunn meget gammel.)

Men samme kan det være. Selvsagt kan jeg le nå som du har fortalt at det dreier seg om en spøk. Se her: HÆHÆHÆHÆ HEHEHEHEHE :ler::ler::ler::ler::ler: hikst.

Ha det godt. Springer videre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Jeg tror at du lærte mye om syke medisiner.

Du bør lese lett mer om hva filosofene funnet og hva de snakket om Gud osv.

Lett å føye ordene du har i hode, men i praksisk er det bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...