Paprikken Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 Tidligere har jeg brukt p-piller, trionetta. Hadde et opphold, før jeg begynte igjen før sommeren. Men denne gangen har jeg reagert voldsomt på dem, ble omtrent deprimert, sliten og la på meg noen kg. Det ble bedre da jeg kutta dem ut, men nå som jeg har kjæreste er jeg nødt til å bruke et eller annet slag av prevensjon. Trenger derfor sårt litt tips fra dere andre. Til info så er jeg 19 år, ikke hatt barn. Hva bruker dere og hvor fornøyde er dere med det? Hvordan fungerer det med p-sprøyte? Ser noen anbefaler det, mens andre fraråder det på det sterkeste. Hvorfor? Hva med andre slags p-piller? Mini-pillen? Men hvor sikker er den? Mye av dette kunne jeg vel lest meg fram til på nettet, men jeg vil gjerne høre deres meninger og opplevelser av dette. Trionetta er helt uaktuelt for meg fremover, ble rett og slett skremt av hvordan kroppen min reagerte på dem
Gjest Tweek Skrevet 13. oktober 2006 #2 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg tok i p-staven for et par uker siden. Det er to varianter, en som varer i 3 år og en som varer i 5 år jeg har 3 år. man får resept hos legen, henter den på apoteket. KOster 1262 kr. tror jeg, litt dyrt engangs beløp, men er verdt de 3 årene. Legen setter den inn alt er klart. Hos meg gikk de 2 ukerne veldig greit, og så hadde jeg nesten 2 uker med at det komm bittelitt svak "mensen" ut nesten hver dag. Irriterende, men nå er det vekke. Det er bare et homon i p-staven som er på størrelse med en fyrstikk. Og den slipper ut litt og litt etterhvert. Mensen kan utebli eller komme en sjelden gang. Jeg har ingenting vondt, og jeg slipper å tenke på prevensjon de neste 3 årene. Jeg syntes det er kjempebra
Lenestol Skrevet 13. oktober 2006 #3 Skrevet 13. oktober 2006 (endret) Jeg har tidligere stilt noen lunde samme spørsmål, og fått mange gode svar som kanskje kan hjelpe: Trykk her Lykke til! Endret 13. oktober 2006 av Lenestol
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #4 Skrevet 13. oktober 2006 Hva bruker dere og hvor fornøyde er dere med det? Cerazette minipille. Veldig fornøyd etter ha brukt denne i 2 år nå. Hvordan fungerer det med p-sprøyte? Ser noen anbefaler det, mens andre fraråder det på det sterkeste. Hvorfor? Hva med andre slags p-piller? Mini-pillen? Men hvor sikker er den? P-sprøyten settes i baken en gang hver 3.mnd. Grunnen til at mange(også leger) fraråder den er at enkelte har reagert voldsomt på soffene i den. Og når du først har tatt en sprøyte, må du vente 3mnd fram til eventuelle bivirkninger går ut av kroppen. Du kan ta en titt på diverse "skrekk historier" om p-sprøyten på denne siden: http://www.abcinternetmarketing.com/depo-provera/ Jeg har også venner som har måttet begynne på lange hormonkurer for å kick starte systemet igjen etter å ha gått på denne. Det er også selvfølgelig mange som er fornøyd med sprøyten, men aberet med prevensjon er jo at det gjerne virker forskjellig fra kvinne til kvinne. Minipillen inneholder ikke østrogen. Derfor kan den være fin dersom du av en eller annen grunn ikke kan gå på p-piller. Det er for tiden tre minipiller på det norske markedet: Conludag, Exclutona og Cerazette. De to første bør tas til nøyaktig samme tid hver dag(slingringsmonnen er vel 3 timer før prevensjonen svekkes), mens Cerazette har samme slingringsmonn som p-piller - altså 12 timer. Det finnes p-piller med ulike hormondoser, så du må nok regne med å prøve deg fram før du finner en som funker for deg. Selv var jeg innom 4 forskellige p-pille og minipille merker før jeg landet på Cerazette. Utover det har du jo p-stav, p-plaster, p-ring og diverse spiraler. Mye av dette kunne jeg vel lest meg fram til på nettet, men jeg vil gjerne høre deres meninger og opplevelser av dette. Trionetta er helt uaktuelt for meg fremover, ble rett og slett skremt av hvordan kroppen min reagerte på dem ←
Wonders Skrevet 13. oktober 2006 #5 Skrevet 13. oktober 2006 jeg vil ikke ødlegge den naturlige balansen i kroppen min, og vi har valgt kondom, som kan være ganske så sexy! Ikke noe hoppe av i svingen her i gården. Har aldri vært gravid, fast forhold i mange mange år...Liker ikke når han kaller det DONG, men det er en annen sak.
nallemaja Skrevet 13. oktober 2006 #6 Skrevet 13. oktober 2006 Hele livet mitt ble bedre etter jeg slutta på p-pillene fordi jeg skulle bli gravid. Etter to barn ønsket vi ikke flere, men jeg ville aldri i verden ha ødelagt balansen i kroppen min igjen! Tenkte ikke over at det var p-pillene som gjorde det når jeg brukte dem, for det var ingen betydelige bivirkninger bortsett fra litt vektøkning. Men jeg merka forskjell når jeg slutta. ALT ble bedre. Mine små deprisjoner ble borte, humøret ble bedre, sexlivet ble bedre, jeg følte meg bedre. Så her i huset satset vi på kondom og sikre perioder i et år før mannen min steriliserte seg.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #7 Skrevet 13. oktober 2006 Hele livet mitt ble bedre etter jeg slutta på p-pillene fordi jeg skulle bli gravid. Etter to barn ønsket vi ikke flere, men jeg ville aldri i verden ha ødelagt balansen i kroppen min igjen! Tenkte ikke over at det var p-pillene som gjorde det når jeg brukte dem, for det var ingen betydelige bivirkninger bortsett fra litt vektøkning. Men jeg merka forskjell når jeg slutta. ALT ble bedre. Mine små deprisjoner ble borte, humøret ble bedre, sexlivet ble bedre, jeg følte meg bedre. Så her i huset satset vi på kondom og sikre perioder i et år før mannen min steriliserte seg. ← Samme her! Livet var et mareritt med p-piller (uansett merke, det var hormonene i seg selv), og livet ble helt annerledes uten (til det helt motsatte: bedre og lyst igjen!) Huff, p-pilller og all prevensjon med hormoner betyr for meg sterke humørsvingninger, depresjoner, ustabilitet og merkelig følelse i kroppen! Vil aldri mer ta det. Det får heller bli de kjipe kondomene, sikre perioder og naturlig prevensjon etter naturmetoden.
nallemaja Skrevet 13. oktober 2006 #8 Skrevet 13. oktober 2006 Det går an å kjøpe seg slik maskin som man måler teperaturen med hver morgen, og så får man rødt eller grønt lys etter hvor "trygt" det er å ha sex. De er litt dyre,men ikke i forhold til at den varer i årevis. Men det kan sikkert være litt stress med temperaturmåling hver dag da. Den skal være 98 eller 99 % sikker
**Tingeling** Skrevet 14. oktober 2006 #9 Skrevet 14. oktober 2006 Jeg brukte p-plaster en stund. Utrolig praktisk egentlig, bytta en gang i uka. I løpet av to år løsna det bare en eller to ganger. Men som mange over her sier så har det jo sine bivirkninger, hos meg var det blant annet nedsatt sexlyst.... Så da gikk jo vinninga litt opp i spinninga liksom!
Gjest bente85 Skrevet 14. oktober 2006 #10 Skrevet 14. oktober 2006 Jeg bruker Yasmin jeg da, og er veldig fornøyd med det. Kan liksom ikke huske at jeg fikk noen spesielle bivirkninger av det. Sliter med uren hud da, men det har ikke disse p-pillene klart å fjerne. Men ellers så er jeg veldig fornøyd.
Paprikken Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter #11 Skrevet 14. oktober 2006 Takk for god hjelp alle sammen Skal bestille meg en legetime og diskutere saken med han, men veldig greit å høre deres erfaringer først, ikke alle leger som noterer seg bivirkningene like godt. Men Cerazzette blir muligens et alternativ.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2006 #12 Skrevet 14. oktober 2006 Brukt p-ring i to år og er kjempefornøyd! Mye mindre hormoner i de, så sjansen er mindre for å få bivirkninger. Tenker aldri på den, legger aldri merke til den hverken jeg eller kjæresten. Har notert i kalenderen når den skal ut/inn sånn at jeg ikke glemmer det. Har foresten sett p-plasteret til en venninne og syntes det var små-ekkelt. Virker som om det blir små-skittent i kantene etterhvert. (selvsagt, klær og lo smitter jo av.) Lite lekkert!
Gjest Tweek Skrevet 14. oktober 2006 #13 Skrevet 14. oktober 2006 Jeg digger p-staven, slipper å tenke på det mer på 3 år, og i den så er det bare 1 hormon: gestagen. Det gjør ved å hindre eggløsning
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #14 Skrevet 16. oktober 2006 Bruker ovusoft og diverse barrieremetoder
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #15 Skrevet 16. oktober 2006 Bruker ovusoft og diverse barrieremetoder ← Ditto.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #17 Skrevet 17. oktober 2006 Hva er ovusoft? Pessar? ← Ovusoft.com
Gjest gjesta Skrevet 17. oktober 2006 #18 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg har hatt p-stav i litt over ett år nå, og er fornøyd med den. Har mistet mensen (hatt småblødning 2 ganger i løpet av året). Den koster litt med en gang, men ikke så dyr totalt. Har lest om folk som er misfornøyd med den da, og man vet jo dessverre ikke hvordan man reagerer før man har prøvd.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #19 Skrevet 17. oktober 2006 Har brukt p-sprøyte i flere år, og er kjempefornøyd med den. Merker ingen andre bivirkninger enn at mensen er uteblitt - og det er en bivirkning jeg kan leve med. Funker for meg, men man får jo ingen garantier...
Gjest Norwegian Blue Skrevet 17. oktober 2006 #20 Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Hva med den nye p-pillen, yasminelle, som skal være så bra? Noen som har prøvd den? Legge til at grunnen til at ser etter noe annet er at jeg også blir skikkelig nedfor og hormonell av trionetta. Så viss noen har hatt samme erfaring og blitt bedre av et annet merke blir jeg veldig glad for anbefalinger! Endret 17. oktober 2006 av Norwegian Blue
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå