Gå til innhold

Røykeslutt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er optimist og tenkte at jeg skulle prøve å slutte å røyke. Har ikke røkt siden i går ettermiddag, jeg har altså ikke holdt med unna så lenge. Problemt er at jeg stresser med at jeg ikke skal røyke! Jeg satt ved frokostbordet i over en time, og turde ikke slutte å spise fordi jeg er vant til å ta en røyk etter frokost. Så kom den obligatoriske kaffen UTEN røyk, og det var litt av en prøvelse. Jeg kaldsvetter, er stressa hele tiden, får "pustevansker" - halsen snører seg sammen innimellom, og jeg tør ikke slappe av eller ikke ha noe å gjøre. Jeg tør ikke bevege meg bort fra pc'en nå, for jeg har ingenting annet å gjøre.. Hvordan skal dette gå? Jeg fantaserer om røyken hele tiden. Tenk så godt det hadde vært å bare te en røyk.. Huff.

Videoannonse
Annonse
Gjest bente85
Skrevet

Ja, det får man si. :tristbla:

Håper det virkelig går bedre etterhvert. :):klem:

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Det er sikkert verst i begynnelsen. Det er visstnok også vanlig med mer slim etter røykeslutt siden flimmerhårene begynner å vokse ut igjen, men ikke gi opp :) Ta kontroll over røyken, og ikke la den kontrollere deg!

Skrevet

Kjenner igjen det der. Etterhvert ble jeg også veldig klumsete og distré, hendene vandret egne veier, og oppdaget flere ganger at jeg klappet ubevisst på bordet etter tobakken, selv om det var uker siden jeg hadde sluttet.

Jeg fikk også forstoppelse, og hostet opp masse slim.

Ikke gøy å slutte å røyke! Men det er verdt det, ingen tvil om det!

Forbered deg på mange opp- og nedturer, men for hver dag blir det sjeldnere og sjeldnere med nedturer.

Gevinsten du får av det er større enn plagene mens det står på som verst! :klem:

Skrevet

du kan forsøke nicotinell tyggegummi.

jeg sluttet for 4 mnd siden, og tygger disse. det går helt greit. når jeg er ute blant folk som røyker synes jeg lukter vanvittig godt, mens andre ganger lukter det bare helt jævlig.

jeg hadde røyka i 22 år, og fikk i meg ca 30 stk pr dag. sleit mye meg slim i hals og bryst, og gikk hele tiden rundt og hostet og kremtet. allerede dagen etter var jeg kjempefin i brystet, ingen tegn til verken slim eller hoste. det har nå faktisk gått en vei og det er oppover. har heller ikke hatt vektøkning. må jo selvfølgelig passe på hva jeg spiser, men trener jo, så jeg håper at det ikke blir noen økning på vekta.

jeg tror jeg hadde en åpenbaring når jeg sluttet, var på trening da en stemme inne i hodet sa at nok var nok, når det gjaldt røyking. etter det har jeg ikke røyka.

hadde jo litt problemer etter at jeg hadde spist osv, men sa til meg selv at røyking var et avsluttet kapittel, så jeg måtte finne på noe annet. har jo til tider vært litt rastløs, men det har også gått fort over.

til deg som sluttet i går. du må prøve å ikke tenke på det, selv om det kan være vanskelig. jeg håper virkelig at du er motivert for å slutte, hvis ikke hjelper det ingen ting.

jeg rydder brodet med en gang jeg har spist, setter det som skal inn i oppvaskmaskinen osv. gå deg en tur. det gjelder bare å legge om rutinene

lykke til, og jeg håper virkelig at du klarer det. det er virkelig verdt det

Skrevet

Trøst deg med at det verste går over i løpet av 3 dager!

Flink!

Skrevet

Jeg er ikke så flink, for jeg røkte i går kveld. Klarte ikke dy meg, rett og slett.

Men hittil i dag har jeg ikke tatt et eneste trekk og jeg har heller ikke hatt noe særlig problemer i dag, bare vært litt stressa. Så det vriker som om det går bedre. :)

Skrevet

Lat som om du har valget mellom å la røyken ligge eller å få lungekreft. Tror nok du lar røyken ligge da!

Skrevet
Lat som om du har valget mellom å la røyken ligge eller å få lungekreft. Tror nok du lar røyken ligge da!

Ja, for det er jo viden kjent at slikt virker.

Zaphireh: Du starter på scratch hver gang du tar en røyk eller bare ett trekk (ny tilførsel av nikotin). Hvis det er til noen trøst så forvinnet suget etter hvert, og det hjelper å fokusere på at du er heldig som slipper å røyke, fremfor å synes synd på deg selv.

Skrevet

Jeg røyket 20 om dagen i årevis, men sluttet for nesten ett år siden.

"Mine" regler (som funket):

Man pøver ikke å slutte - man slutter!

Har jeg plaget meg selv med 2 timer/2 dager/2 uker uten røyk skal jeg ikke ødelegge alt ved å ta et trekk nå.

Skål med oppskåren frukt og grønt med sterke smak stående tilgjengelig hele tiden; kålrot, blomkål, appelsin, brokkoli etc

Nikotinell tar man når man MÅ - det er nikotin i dem og man må passe på at man ikke bare flytter avhengigheten (jeg tok kun tre stk, men så er jeg utrolig sta...)

Lykke til, dette klarer du! :klappe:

Skrevet
Jeg er optimist og tenkte at jeg skulle prøve å slutte å røyke. Har ikke røkt siden i går ettermiddag, jeg har altså ikke holdt med unna så lenge. Problemt er at jeg stresser med at jeg ikke skal røyke! Jeg satt ved frokostbordet i over en time, og turde ikke slutte å spise fordi jeg er vant til å ta en røyk etter frokost. Så kom den obligatoriske kaffen UTEN røyk, og det var litt av en prøvelse. Jeg kaldsvetter, er stressa hele tiden, får "pustevansker" - halsen snører seg sammen innimellom, og jeg tør ikke slappe av eller ikke ha noe å gjøre. Jeg tør ikke bevege meg bort fra pc'en nå, for jeg har ingenting annet å gjøre.. Hvordan skal dette gå? Jeg fantaserer om røyken hele tiden. Tenk så godt det hadde vært å bare te en røyk.. Huff.

Kluet er å vri på dine rutiner. Sett deg en annen plass å spise frokost enn du pleier. ta med deg avisen en annen plass enn hvor du pleier å¨lese. Eks den etter middagen er vel verst+ Når du er ferdigspist..kle på deg og gå en tur. Oppvasken kan vente til du kommer hjem.

Det helvete du har nå, varer i tre dager. da er de verste abstinensene over.

Skrevet

Jeg sluttet for litt over en uke siden og det har vært et lite helvete. Det som her hjulpet meg er å knaske gulerøtter både tidlig og sent, og kun omgi meg med ikke røykere.

Jeg har absolutt ikke kunne gått tur, som noen har foreslått her...da er det veldig naturlig å ta en røyk, eller 5.

Også har jeg har brukt mye tid innendørs og vasket klær. Så det ikke skal lukte røyk av dem. For det er jo også en av fordelene ved å være en ikke røyker, man lukter så mye bedre(ikke sur gammel røyk).

Det hender at kroppen skriker etter røyk, og det føles fortsatt som om noen har tatt fra meg noe viktig...MEN det blir bedre og bedre for hver dag.

Lykke til!!

Skrevet

Jeg driver å leser "Endelig ikkerøyker" av Allen Carr

Ikke verdens beste forfatter, men en dritbra bok

Kjenner mange som har sluttet med den uten å pine seg selv, så håper det funker på meg også! :mrgreen:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...