Shoegal Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 I dag er dagen hvor jeg virkelig merker at det begynner å mørkne ute. Vinteren er på vei, og man må vel bare innse at det er lenge til man kan nyte sola igjen. Jeg er glad i de fire årstidene, og synes hver tid har sin sjarm. Men det er jo ikke til å komme utenom at høsten og vinteren er mørk. Været i dag er kjipt, overskya og dunkelt. Dette gjør meg trøtt og slapp. Jeg har mest lyst til å dra hjem fra jobb, med ett mål i hodet: Sove. Så tenker jeg at det er mange mennesker i dette landet som kommer til å få en veldig mye mørkere vinter enn vi har her i "sør". Jeg er oppriktig nysgjerrig på hvordan man kan takle mørketiden på best mulig måte. Disse spørsmålene er derfor til dere i nord som opplever mørketiden: Hva gjør denne tiden med dere? Hva gjør dere i denne tiden? Har dere noen overlevelsestips til de som skal oppleve mørketiden for første gang? På forhånd takk
FantasDick Skrevet 12. oktober 2006 #2 Skrevet 12. oktober 2006 Nå har jo jeg flyttet fra Finnmark, så jeg sliter ikke med mørketiden nå lengre. Men når mørketiden har slått in for fullt er det så ille der oppe at man får ikke dagslys i det hele tatt. Da er det helt svart hele dagen utenom ca 2 timer på dagen hvor det ser ut som at det er sent på kvelden. Jeg ble deprimert i mørketiden, var trøtt hele døgnet, hadde ikke lyst å gjøre noe, bare ligge i senga. Alt ble et ork. Og det er tungt. Hvis man sliter med mørketiden kan man kanskje ha nytte av en sånn dagslys-lampe. De skal jo fungere. Ellers er et vel lurt å ta noe tilskudd, eller drikke vinter-te! Den er fantastisk, mot alt! Gå ut, spesielt når det er antydning til litt lys der ute. Ellers må man bare prøve å fungere som normalt, så man kommer seg igjennom tiden.
Shoegal Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 12. oktober 2006 Takk for svar, Zaphireh! Hvor får man forresten tak i vinterte?
Gjest KATTAstrofe Skrevet 12. oktober 2006 #4 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg gjør ikke noe spesielt, men merker at jeg blir trøttere. Tror det er helt naturlig, det meste går jo i dvale mot vinteren Ellers så nærmer det seg jo jul, og når sola forsvinner i november, så teller jeg ned dagene til jul. Tenner stearinlys og hører på julemusikk Noen mørketidsdepresjon har jeg aldri hatt. Jeg har vokst opp med at det er slik det er, og det var først etter at jeg ble voksen at jeg ble klar over hvor mye negativ oppmerksomhet mørketida får. Men jammen er det deilig når vi ser sola igjen i januar
Gjest KATTAstrofe Skrevet 12. oktober 2006 #5 Skrevet 12. oktober 2006 Takk for svar, Zaphireh! Hvor får man forresten tak i vinterte? ← Vinterte får man her i byen tak i i spesialforretning for kaffe og te.
Spoven Skrevet 12. oktober 2006 #6 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg har egentlig aldri tenkt over mørketiden. Det er bare slik det er. Men det er deilig når sola snur og man merker at dagene blir lysere. Det eneste jeg merker er negativt når det er mørkt ute hele tida er at ungene ikke vil være ute og leke. Bortsett fra etpar timer midt på dagen når det er litt lys. Vi har jo lamper overalt ute, men det er ikke nok for de. Men da er nesten sommeren verre, når det er nesten dagslys ute hele døgnet, da er det jo umulig å få dem å legge seg på kvelden. Jeg kan ikke påstå at mørketiden gjør noe spesielt med meg, bortsett fra at det er deilig å kose seg inne med stearinlys og gode bøker, eller spille spill med ungene. Mørketiden er ikke så ille for folk flest tror jeg.
Gjest graceland Skrevet 12. oktober 2006 #7 Skrevet 12. oktober 2006 Mørketiden er jo bare herlig! Jeg er født og oppvokst i Nord-Norge, så jeg vet ikke av noe annet. Dessuten er det jo dagslys selv om det ikke er direkte sol. Man gjør det man ellers gjør. Og det er jo unektelig veldig koselig med stearinlys.
Labomba_83 Skrevet 12. oktober 2006 #8 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg må bare si at jeg EEEEELSKER mørketiden!!! Bare synd at jeg ikke bor i oppe i nord enda, men det har heller med snø og atter snø å gjøre! Men liker så godt når det er mørkt ute Er så koselig
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #9 Skrevet 17. oktober 2006 Savner mørketiden jeg. Må innrømme at jeg sov en del, men men. Synes det er kjempekoselig med masse snø ute og stearinlys og fyr på peisen inne. Og når jula er over, begynner jo sola å komme frem Etter å ha opplevd desember i Nord-Norge (mann i grønt, så vi var der i 4 år), sliter jeg med å få ordentlig julestemning nå når vi er tilbake på østlandet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå