Gå til innhold

Skuslas graviditetsdagbok

Skusla

Anbefalte innlegg

Hei hei...

Jeg står vel oppført som superaktiv bruker, men sannheten er vel at jeg ikke har vært innom forumet på ett par år snart...

Det var jammen på tide jeg gjorde det...

Starter ny dagbok da en ny epoke i livet mitt har startet. Jeg er gravid.. For første gang...

Jeg gleder meg veldig veldig selv om jeg ikke er så veldig langt på vei enda. Er snart 15 uker- eller om jeg tenker meg om er jeg vel 15 uker på vei i dag. Skal til UL hos jordmor om ett par uker og gleder meg veldig. Får forhåpentligvis vite kjønnet, for både mannen min og jeg ønsker dette. Det blir litt enklere å kjøpe inn ting,planlegge navn ol hvis man vet kjønnet..

Dette er veldig spennende syntes jeg, så jeg skal fortsette å skrive her inne regelmessig, men nå tar jeg kvelden. Er sååå trøtt om kveldene for tiden. Ellers i veldig bra form..

Sov godt alle sammen.

Stor klem

Skusla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anerikke

:vinke:

Hei på deg!

Så koselig med flere gravide! Jeg er selv 16 uker nå, og både jeg og mannen gleder oss enormt! Har foreløpig termin 31 mars. Skal til ultralyd nå den 26, så da får vi ser hva den endelige blir. Håper også på å få vite kjønnet, og fikk høre av jordmora at han som skal utføre ultralyden er veldig glad i å fortelle hvilket kjønn det er. Passer meg utmerket!

Skal bli spennende å følge med her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og god kveld....

Så koselig du stakk innom Anerikke... Vi er nesten like langt på vei vi da.. Har du fått en foreløpig termin da???

Jeg skal ha to ultralyder omtrent samtidig i slutten av oktober, så jeg håper at de klarer å se kjønnet på en av de... :)

Jeg har, som noen av dere vet kroniske mage/buk/underlivssmerter som jeg nå har levd med i snart fem år. De påstår det kommer av en kombinasjon av endometriose og en operasjon som gikk feil i januar 02.Dette har innvirket veldig på livet mitt og pga endometriosen fikk jeg beskjed om at det mest sannsynlig ville bli vanskelig å bli gravid.

Jeg har vært innom så mange leger jeg har ikke tall og får høre forskjellige ting hver eneste gang. Noen har sagt "skynd deg, prøv å bli gravid så fort som mulig", hvorpå neste har sagt at nei, dette bør du pga smertene dine vente med en stund til.

En annen innvirkning er jo det faktum at man også bør føle seg klar for barn om man skal planlegge en graviditet.

Jeg giftet meg for to år siden og har verdens beste ektemann. Vi bor i ett kjempe fint hus med en hund og en katt.

Vi har vært sammen i 4,5 år nå og brukt denne tiden på oss selv- dvs vi har nytt hverandre,reist og opplevd masse sammen osv.

I Mars hadde jeg ett lenger sykehusopphold for smertebehandling og for å få litt avslapning. Der ble det også antydet at de sannsynligvis ikke ville kunne gjøre noe for å fjerne smertene mine, at jeg nok må leve med de, at de vil prøve hjelpe meg med dette og at dette med barn var noe vi måtte vurdere- men at om vi følte oss klare for dette var det ingenting i veien for dette.

Vi har også snakket om prøverør ol om det skulle vise seg å være vanskelig for oss.

I Mai var jeg og tok blodprøver for å sjekke om alt fungerte som det skulle. I april 02 stoppet de menstruasjonen min for behandling av endomtetriosen og denne kom ikke tilbake før i april i år. Derfor ville de også sjekke om jeg hadde eggløsning ol.

I juni fikk jeg svar at joda, alt var som det skulle men at jeg måtte regne med det ville ta 1,5- 2 år før jeg ble gravid.

I slutten av Juli begynte jeg å merke at puppene mine var ømme og hadde vokst en god del.. Jeg KOBLET ikke akkurat da. Herrgud, jeg hadde da ikke hatt mensen i mer enn ett par mnd'er, så jeg tenkte at det var derfor. Kroppen ble vant til at jeg hadde mensen igjen.

Vi reiser til USA sammen med lillebroren min helt i begynnelsen av august.Storebroren min bor der borte sammen med sin familie som består av konen hans og to barn på 15 og 6 år. Der borte blir jeg fort matlei da jeg syntes alt er så søtt og så mye av maten er så feit, og jeg merker at jeg blir fort kvalm/små-uggen. Jeg har da begynt å få en mistanke men syntes det er så utenkelig at jeg ikke helt tror på det selv.

På flyet hjem blir jeg matforgiftet,skikkelig matforgiftet. Kommer hjem og spyr hele natten. Er dårlig i mange dager..

Når jeg endelig begynner å komme meg igjen har jeg omtrent forstått at jeg er gravid pga mensen er borte og puppene mine er ( i følge meg selv) enorme.. :ler:

Jeg ringer gynekologen min på sykehuset og forteller om mine mistanker. Han tror meg nesten ikke... ;)

Dette er en fredag og han skal ha poliklinikken tirsdagen men pga ferie ol så er dette første gang på mange uker slik at han tror han har stappfulle lister, men han skal sjekke og ringe på igjen. Det gjør han og sier at dessverre har han heeelt fullt, men at jeg kan komme oppom gyn på søndag for en ultralyd.

Å joda, sure thing- jeg er gravid.

Hele måneden eller så etter dette går jeg rundt i en slagt sjokk. Det er ett gledelig sjokk, men like fullt veldig overraskende.

Jeg kan nesten ikke tro det.

Pga smertene mine har jeg ett såkalt risikosvangerskap. Dette gjør at jeg blir fulgt opp nøye- har enda en ultralyd noen uker etter den første pga kramper,har litt flere timer med lege enn normalt + at jeg har mulighet til å ringe om det er noe å få time på dagen på sykehuset.

I slutten av September har jeg time med den legen på gyn som er flinkest med UL for å sjekke at alt står bra til, at det ikke er skader på barnet ol. Alt bare for å være på den sikre siden. Jeg har jo stått på medisiner pga smertene før jeg ble gravid og de første få ukene av svangerskapet. Han er veldig nøye, sjekker ryggraden, sjekker hjertet, hjernen, sjekker for downs syndrom og åpen gane. Alt ser veldig bra ut.

Da så det også ut som en baby med fingre og tær. Det var vel den dagen det gikk opp for meg helt skikkelig og jeg følte en enorm kjærlighet for dette lille som vokser inni meg.

Jeg har ikke vært noe særlig kvalm- har jeg passet på å spise ca hver tredje time har det gått veldig bra. Har spist ofte og lite.

Har vært "Coca-Coliker" lenge og til min store overraskelse og glede orket jeg ikke drikke Cola lenger. Det ble for søtt... Ble ikke kvalm eller noe men orket bare ikke drikke det. I stedet ble jeg helt gal etter isvann.. Har drukket liter på liter hver eneste dag... Isvann og somme tider Bon Aqua Forrest Berries. I tillegg har jeg DILLA på frukt og spesielt epler....

Vet ikke om det er tidlig å få slike gravid-diller jeg, men jeg har det.. :)

Uansett så kunne det vært værre- epler og isvann er IKKE det værste å få dilla på akkurat.. :ler:

Nå trenger jeg ikke spise så ofte lenger og blir ikke kvalm om jeg lar være. Har gått ned noen få kg i vekt, men regner med jeg fort nok vil gå opp så det bekymrer meg ikke.

Har vært og er fremdeles trøtt, spesielt om kveldene men dette går seg vel til det også tenker jeg.

Magen har vokst litt, men jeg føler den er større enn hva andre syntes. Jeansene mine strammer og er ubehagelige, så jeg regner med det ikke er mange ukene jeg kan bruke de.. Må kjøpe meg en strechjeans i såfall for det er for tidlig med mammaklær og jeg må da ha NOE å ha på meg så lenge... :)

Nei, jeg må si jeg gleder meg utrolig masse til april. Får vel en annen termin dato med jordmor i slutten av oktober tenker jeg, men foreløpig er terminen satt til 6. april...

Koselig å ha KG når man er gravid. Prate og dele erfaringer med andre i samme situasjon, selv om jeg har to venninner som for øyeblikker et gravide de også så er det alltid kjekt med mange å prate med om forskjellige opplevelser og bekymringer..

Ha en strålende kveld videre alle sammen..

Natta da..

Stoor klem fra

Skusla :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her var det jo et nytt fjes! Selv om jeg har "sett" deg paa kg foer, kjente hvertfall igjen nicket ditt!

Gratulerer masse med graviditeten! :blomst:

Saa utrolig bra at det klaffet til tross for dine helseproblemer! Ogsaa saa fort! :overrasket::legrine: Flott at du faar saa bra oppfoelging fra sykehuset.

Blir spennende aa foelge med deg videre.

Selv er jeg 19 uker paa vei og vi gleder oss veldig til mars.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei alle sammen..

Tusen takk for koselig hilsen Holly Hobbie... Kjekt å møte på andre som ikke er så langt unna meg i graviditeten- blir spennende å følge med dere... :)

I dag veide jeg meg og har gått opp en kg siden sist... Det går litt opp og ned med den vekta mi men nå går det hvertfall "rett" vei... Håper å ikke legge på meg ALTFOR mange kg, men jeg er LANGT fra hysterisk på hva jeg putter i meg av mat.. Hørte nettopp om ei som bare hadde lagt på seg 7 kg og lurer på hvordan det går an?? Har aldri hørt om det før... Vet hun er sånn fitness-dame og trente som en gal, men 7 kg hørtes lite ut..

Blir nok mer enn det på meg ja... :ler:

I morra MÅ jeg avgårde å se om jeg finner meg ei bukse... Ingenting passer lenger og det å gå rundt med åpen bukse midt i byen begynner å "plage" meg litt... :ler:

Det er for tidlig for mammaklær og jeg har prata om å gå å finne meg bukse nå i lengre tid, så det er rett og slett latskap fra min side at jeg enda ikke har gjort det.

I morra kommer vaskefolka hit + at jeg har fri så da har jeg den perfekte unnskyldning til å stikke for å finne meg bukse.. Skal se om jeg finner meg noen topper også. Skapet begynner å bli ganske så tomt for alternativ nå, så da får jeg se om jeg finner meg noe tenker jeg..

Skal vel på ultralyd neste uke tenker jeg og da får jeg sikkert vite kjønnet. Da tenkte jeg at jeg skal stikke avgårde å se om jeg finner noe stæsj til den lille...- Barnevogn, litt klær, seng ol. Jeg gleder meg så masse til å begynne og handle inn ting.

Når begynte dere???????

Er det litt tidlig?????

Må bare spørre jeg, for det er så forskjellig fra person til person.... :)

Sover fremdeles masse men det plager ikke meg for for første gang på fem år ( siden jeg ble syk) sover jeg veldig godt også. Begynner å bli ubehagelig å sove på magen nå og dette kommer til å bli uvant for jeg sover bare på magen, så jeg prøver å unngå dette.. Våkner om jeg legger meg på magen i søvne-

Skusla mannen tenker fremdels på navn og han liker Christina og Matthias veldig godt. Har hatt Matthias som favoritt i mange mange år jeg, men nå er det så veldig mange som heter det- men men, vi får se hva vi ender opp med. Fine navn begge to å vi har da ikke akkurat dårlig tid på å bestemme oss.. Har en del andre alternativer også da + jeg har kjøpt en navnebok.

Kjøpte en sånn nydelig babybok i USA for 3 år siden- skulle gi den bort til en venninne og aner rett og slett ikke hvorfor det aldri ble gjort, men jeg fant den i en søt liten eske på loftet her om dagen. Så nå er jeg i full gang med å skrive i den- Den følger deg gjennom graviditeten og til barnet er noen år gammelt med alt fra favorittmat ol under graviditeten til familietre og 1.bursdagsfest......

Har også en svangerskapsdagbok, men det er ikke så mye jeg får skrevet i den enda før ting begynner å skje litt mer... Følger deg uke for uke bla.

Sånne ting syntes jeg bare er koselig og holde på med. :)

Nei nå skal jeg gå inn på stua til skusla-mannen og prate litt med han... Er kosesjuk for tiden så jeg liker å ligge sammen med han på sofaen å se på tv,lese eller bare prate om alt og intenting... :)

Ha en fortsatt fin søndag alle sammen...

Stor klem fra

Skusla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ei på jobben min la bare på seg 3-4 kg hun.

men hun var ganske overvektig fra før av, så hun tok noen kilo derifra tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

;)

ei på jobben min la bare på seg 3-4 kg hun.

men hun var ganske overvektig fra før av, så hun tok noen kilo derifra tenker jeg

Jøss, bare 3-4 kg.... Jaja, jeg tenker nok det blir en del mer her i gården ja... :ler:

Ble litt bummed out i dag- trodde jeg skulle på ultralyd både hos spesialist og jordmor neste uke og har gått å venta på innkallelse som aldri kom. Så vi ringte i dag for å forhøre oss. Da fikk vi vite at det er spesialisten som skal ta seg av UL i uke 18 og ikke jordmor i det hele tatt- det var jo litt trist for jeg ville gjerne til henne på sykehuset også. Uansett skal jeg til jordmor på helsestasjonen 30.oktober. I tillegg så fikk jeg i dag vite at de drev å skrev innkallelse når vi ringte ut i fra turnuslister ol, og da blir det nok ikke før i november.. :sad:

Jeg som hadde håpa å få komme inn neste uke og få vite kjønnet...

Vel vel, jeg får baaare smøre meg med tålmodighet. Heldigvis så går dagene fort, så før jeg vet ordet av det så kommer vel datoen... :Nikke:

Jeg fikk kommet meg avgårde å kjøpt klær her om dagen også.

Orka ikke bruke så veldig masse penger på klær som jeg bare kommer til å bruke i veldig kort tid, så jeg gikk til en venninne som driver Only butikker her i byen.

Hun fant fram en sånn bomulls (?)bukse i brunt som er meeget behagelig, jeans som ikke sitter så lavt i livet og som er såpass stor at jeg har noe å vokse i (må bruke belte foreløpig, men den satt kjempe fint likevel), en brun lang,myk genser, en strikkegenser og en kjempe kul tskjorte som er såpass lang at når magen vokser vil den ikke sige oppover under puppene. ;)

Var meget fornøyd med kjøpet.

Har bursdag om ett par uker og Skuslamannen spør hele tiden om hva jeg ønsker meg... Har egentlig det meste jeg trenger så jeg vet ikke helt hva jeg skal ønske meg....Kanskje noe til babyen??

Vel vel, Skuslamannen har 4 kompiser på besøk (champions league) så her har vi laget landets største lasagne.. :ler:

Takk gud for den peisestua vi har nede, sånn at jeg kan sitte oppe med tv og data'n min uten å bli forstyrra.

Uansett så må jeg gå å ta lasagnen ut av ovnen så gutta får seg litt mat..

Håper alle har det kjempe fint!!!!! :)

Stor klem

Skusla :blomst:

Endret av Skusla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei hei

Takk for hilsen jenter- veldig koselig dere stikker innom!

En del har skjedd siden sist jeg skrev, men jeg tenkte jeg skulle vente med å skrive til alt var "over" for denne gang....

Har vært litt kvalm etter middag somme dager i det siste, noe som er litt rart for jeg er ikke kvalm ellers. Det er bare noen dager etter middag hvor jeg blir kvalm, kaster opp liiiitt og så er jeg HELT fin igjen rett etterpå. Meget rart! :forvirret:

Hadde time på helsestasjonen 30. oktober og det gikk veldig bra. Møtte en veldig koselig jordmor og jordmorstudent og ble sittende å prate med de en god stund. Hun sjekket magen min og skrev opp div detaljer, prata veldiiig mye om alt og ingenting ( å da mener jeg ikke BARE babyting, men alt fra håndskriften til leger til hårsveis ol.. :ler: )

Fikk en bok, masse info og BAM bladet. Følte ikke jeg fikk så veeeeeldig mye ut av timen, men det kommer vel tenker jeg.

Dagen etter hadde jeg bursdag og hadde invitert foreldrene mine, svigerforeldrene mine, lillebror og en venninne til kaffe og kaker. Fikk ikke mye babyting enda da, men svigermor hadde kjøpt mamma-klær til meg. Mine første plagg- en grå bukse, en singlet og en kjempe god ullgenser. De passet perfekt! Trodde kanskje det var liiiitt tidlig å kjøpe sånne jeg, men den gang ei. ELSKER den mammabuksa, for den er jammen god å ha på... :)

Dagen etter det igjen var den store ULTRALYD dagen... Vi har jammen gleda oss til den!!!!!!!!!!!!

Hadde ikke time før halv to og timene fram til da sneeeeglet seg avgårde.. Til og med Skusla-mannen syntes timene gikk vel sakte.... :)

Fikk en spesialist som jeg har møtt mange ganger og en legestudent hos meg, og de sjekket nøye.

Alt så veldig veldig bra ut, som var beroligende. Han sjekket alt mellom himmel og jord-

Vi fikk så vite at vi høyst sannsynlig får en liten JENTE :babyjente::babyjente:

For oss så spilte det jo ingen rolle hvilket kjønn det er bare det er friskt, men jeg vet at Skuslamannen ønsket seg en jente og det gjorde vel jeg også om jeg skal være helt ærlig. Vi ble uansett så utrolig glade og ble sittende med ett stooort glis om munnen begge to.

Det var ganske lett og se at det var en jente, så jeg blir ganske så overrasket om det er en liten gutt som kommer ut 6.april... :-D

Men hun er ganske sta ALLEREDE... :Nikke:

Legen holdt på i over 20 min på å prøve å få ett bra bilde til oss, men hver eneste gang han klarte å få ett bra shot og skulle til å ta bildet, snudde hun ryggen til.... :rosasmil:

Etter flere forsøk klarte han endelig å få ett par bilder som var noenlunde bra.

Fy fader så fantastisk det er å se den lille inni der. Det er tross alt fem mnd til hun kommer men bare det å se fingre,tær og en liten oppstoppernese er en utrolig følelse.

Jeg fikk eksagt samme termindato som den foreløpige som ble satt tidlig. 6.april..

I morra skal jeg til kontrolltime hos gynekologen min og onsdag reiser jeg til St.Olavs i trondheim til time der, så det er jammen mange sykehusbesøk for tiden.

I morra blir det vel å diskutere diverse og sjekke at alt er ok med meg + jeg regner med vi skal diskutere om jeg må ha keisersnitt eller ikke. Pga smertene jeg lever med klarer jeg ikke presse, så da kan det bli ganske så vanskelig å få født normalt. Men men, alt til sin tid. Vi får se hva han sier i morra...

Er ganske nervøs for Trondheimsbesøket også. Det har vært snakket om at jeg skal innlegges der oppe for smertelindring og jeg lurer muligens på om jeg skal det. Problemet er at jeg ikke vet dette før jeg kommer oppover, så i så fall må jeg bare rett ned igjen hit, pakke for så å reise oppover igjen. Kan ikke si jeg har NOE lyst til å ligge på sykehuset igjen! Å hvertfall ikke helt der oppe, så langt fra alle kjente, familien min, vofsen min, huset mitt og tingene mine. Skuslamannen får jo være der oppe med meg, men det blir ikke det samme likevel. I tillegg tviler jeg på at de kan gjøre noe store greier som ikke er blitt gjort før, og jeg vil så lite "kaste" bort mange dager/ uker nå i denne tiden før jul.

Men men, jeg tar ikke sorgene på forskudd og får bare se hva som skjer der oppe.

Jeg er hvertfall ufattelig glad for at alt står bra til med den lille engelen våres og at tiden går fort, for vi gleder oss så utrolig til hun kommer.

Har enda ikke lagt på meg mer enn ett par kg men har fått en søt liten mage som vokser hver dag... :)

Hvor mye er vanlig og legge på seg de første mnd??? Jeg er 19 uker på vei på onsdag.

Håper alt står bra til med alle dere andre vordende mødre, dere som er mødre allerede og alle dere andre som er innom her...

Ha en fortsatt strååålende dag

Stor klem

Skusla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...