Gå til innhold

Sykmeldt etter varetektsopphold

Fremhevede innlegg

Skrevet

De kan ikke si ham opp så lenge han ikke er dømt for noe. Han er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Derfor er han sykmeldt, skjønner du.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er også ang. trygd men dette er såpass konkret at jeg synes det passer som egen sak.

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article734945.ece

Her er det en som er anmeldt for økonomisk kriminalitet og har sittet i varetekt. Nå er han løslatt og er sykmeldt inntil videre.

Er det normalt at man blir sykmeldt i slike tilfeller ? Mener jeg har sett dette stadig vekk.

Er det riktig å bruke pener på folk som har begått kriminelle handlinger ?

Regner jo med at denne personen er arbeidfør - men han kan vel neppe gå tilbake til sin gamle jobb ....... nå er det vel også sannsynlig at det blir en rettsak og evnt. fengselsopphold på han senere - men det kan jo være lenge til.

VIl også tro at han vil få problemer med å få seg jobb - men er det ikke feil å sykemelde han for det ??? Han bør jo da heller gå arbeidsledig.

Jeg forutsetter altså her at vedkommende ikke har en konkret sykdom. Diskusjonen kan gjerne gå på generelt grunnlag - ikke konkret på denne saken , men tenkte andre lignende tilfeller.

Skrevet
De kan ikke si ham opp så lenge han ikke er dømt for noe. Han er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Derfor er han sykmeldt, skjønner du.

Hvis det tar et par år før saken kommer opp så skal man gå sykmeldt i den tiden ?

Man burde jo kunne skaffe seg annen jobb. Man er uansett ikke syk.

Skrevet

Tror faktisk man kan bli ganske psykisk nedbrutt av å sitte i varetekt. Man er neppe særlig ettertraktet poå arbeidsmarkedet med en anmeldelse hengende over seg heller. Tror sykemelding antagelig er en grei løsning for alle parter -man kan ikke la folk sulte i hjel fordi de er mistenkt (eller dømt, for den saks skyld) for en kriminell handling.

Skrevet
Tror faktisk man kan bli ganske psykisk nedbrutt av å sitte i varetekt.

Det stemmer. Det norske varetektsystemet har jo blitt klaget inn til domstolen i Geneve, og tidligere har det blitt trukket paralleller mellom norsk varetekstsfengsling og tortur. Å bli isolert i flere uker er uten tvil en stor psykisk belastning.

Skrevet

Dette er bare nok et eksempel på hvordan man blir "premiert" av å være kjeltring i dette landet. :frustrert:

Ja tviler ikke på at man kan bli nedfor og deppa av å bli tatt med buksa nede. Men er ikke dette noe kriminelle eller potensielle kriminelle tar med i betraktningen FØR de tar sjangsen på å gjøre noe ulovlig :frustrert:

Også i saker som en "mindre " alvorlige og hvor det ikke er snakk om noe fengselsstraff er dette tendensen.

En på jobben ( helsevesenet) gjorde en blunder som gjorde at vedkommende blir kalt inn på teppet og får en advarsel og voila.. samme dag blir vedkommende sykemeldt på ubestemt tid :frustrert:

Skrevet

Hva med alle de som leverer sykemelding når de er innkalt til retten. Er nok mye tvilsomt der også tror jeg.

Skrevet

Og gjør jeg en brøler eller bare driter i å gjøre den jobben jeg er satt til får jeg sparken og 8 ukers karantene på dagpenger. Gjør jeg noe ulovlig derimot så blir jeg belønnet med sykemeldig og i beste fall full inntekt i opptil 1 år.

Jammen ikke rart utlendingene ler av oss :frustrert:

Skrevet
Tror faktisk man kan bli ganske psykisk nedbrutt av å sitte i varetekt. Man er neppe særlig ettertraktet poå arbeidsmarkedet med en anmeldelse hengende over seg heller. Tror sykemelding antagelig er en grei løsning for alle parter -man kan ikke la folk sulte i hjel fordi de er mistenkt (eller dømt, for den saks skyld) for en kriminell handling.

Jeg har ikke peiling på hvor lenge man kan bli sykmeldt i slike tilfeller - men varer de over måneder så synes jeg jo de slipper billig unna. Og uansett så er de jo ikke syke - de kan jo ut og søke andre jobber og får de ikke noen jobb så må de få arb.ledighetstrygd evnt. sosialhjelp.

Ps. når jeg skriver ikke syk over så har jeg ikke tatt med at de kan bli syke av å sitte i varetekt. De bør vel uansett ikke bli syke over flere mnd. pga. det.

Skrevet
Ps. når jeg skriver ikke syk over så har jeg ikke tatt med at de kan bli syke av å sitte i varetekt. De bør vel uansett ikke bli syke over flere mnd. pga. det.

Ok, det var det jeg svare for - jeg tror nemlig at man kan bli psykisk syk av å sitte i varetekt. Det kommer seff an på den psykiske helsetilstanden fra før av. Jeg skal ikke dømme hva som gjør noen syk og ikke - noen tåler flere ukers isolasjon, andre ikke.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Ikke helt samme situasjon, men hadde en lærer som ble sykemeldt resten av skoleåret når det kom opp i media at han var dømt for uaktsomt drap på sine to sønner flere år tilbake. Det var nok det psykiske da som gjorde at han valgte/ble anbefallt å ha ut sykemelding, samt at det var dårlig reklame for skolen å ha ham resten av året.

Skrevet
Ok, det var det jeg svare for - jeg tror nemlig at man kan bli psykisk syk av å sitte i varetekt. Det kommer seff an på den psykiske helsetilstanden fra før av. Jeg skal ikke dømme hva som gjør noen syk og ikke - noen tåler flere ukers isolasjon, andre ikke.

Joa - jeg sier ikke at noen IKKE blir psykisk syk , men kan ikke tenke meg at alle blir det.

Er alle som blir sykmeldt etter varetekt så er det jo greit - men er det slik ?

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)

Blir alle som har sittet i varetekt sykemeldt da?

Endret av Bellatrix
Skrevet
Blir alle som har sittet i varetekt sykemeldt da?

Nei, det blir de ikke.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Nei, det blir de ikke.

Nettopp, og da skjønner jeg ikke problemstillingen til trådstarter. Noen klarer å gå på jobb etter å ha sittet i varetekt, andre klarer det ikke. Sånn er verden.

Skrevet
Nei, det blir de ikke.

nei men det er vel fordi de fleste som havner der er yrkeskriminelle som ikke har behov for sykelønn ;)

er rimelig sikker at om hvermansen havner i varetekt og går til legen etterpå så er vi nesten garantert sykemelding om vi legger det frempå riktig måte" :frustrert:

Skrevet
Det stemmer. Det norske varetektsystemet har jo blitt klaget inn til domstolen i Geneve, og tidligere har det blitt trukket paralleller mellom norsk varetekstsfengsling og tortur. Å bli isolert i flere uker er uten tvil en stor psykisk belastning.

Det er alldeles ikke slik for de fleste i norsk varetekt, og kritikken mot Norge går ikke på varetekt generelt, men i en del enkelte tilfeller. Ikke alle i varetekt sitter isolert.

Skrevet
Det er alldeles ikke slik for de fleste i norsk varetekt, og kritikken mot Norge går ikke på varetekt generelt, men i en del enkelte tilfeller. Ikke alle i varetekt sitter isolert.

Har ikke påstått at det gjelder alle varetekter heller, DP.

Skrevet
man kan ikke la folk sulte i hjel fordi de er mistenkt (eller dømt, for den saks skyld) for en kriminell handling.

Nå er det jo ikke uvanlig at trygdehatere vil ha dødsstraff for alle regelbrudd bortsett fra brudd på trafikkreglene.

Ja tviler  ikke  på at man  kan bli nedfor  og  deppa av å bli tatt med  buksa nede. Men er ikke dette noe kriminelle eller  potensielle kriminelle tar  med i  betraktningen FØR de tar sjangsen på å gjøre  noe  ulovlig :frustrert:

Det hadde de kanskje tatt med i betraktningen. Hvis de visste at de psykiske problemene ville oppstå. Men slikt er det ingen som vet på forhånd. Og de skal bare motta lovens dom for det de har gjort. De skal ikke motta vilkårlig tilleggsstraff i form av at helseproblemer ignoreres.

En på jobben ( helsevesenet) gjorde en blunder som gjorde at vedkommende  blir  kalt  inn på teppet og får en advarsel og  voila.. samme dag blir vedkommende  sykemeldt på ubestemt tid :frustrert:

Hva gjør deg skikket til å erklære at denne sykemeldingen ble gitt på et uriktig grunnlag?

Dette er  bare  nok et eksempel på hvordan man blir "premiert" av å være kjeltring i dette  landet.  :frustrert:

Det er snarere et eksempel på dyp menneskeforakt og den totale mangel på kunnskap om mennesket. Er du sikker på at du er skikket til å jobbe innenfor helsevesenet?

Hva med alle de som leverer sykemelding når de er innkalt til retten. Er nok mye tvilsomt der også tror jeg.

Det er nok mye tvilsomt på børsen også. Det er neppe uten grunn at Norge i utenlandske spekulantmiljøer er kjent som Insider Heaven. Likevel er det trygdesvindlere det klappjaktes på, både innbilte og reelle. Tas skal de, koste hva koste vil. Det er viktig å ha prioriteringene i orden, må vite.

Skrevet
Dette er  bare  nok et eksempel på hvordan man blir "premiert" av å være kjeltring i dette  landet.  :frustrert:

Ja tviler  ikke  på at man  kan bli nedfor  og  deppa av å bli tatt med  buksa nede. Men er ikke dette noe kriminelle eller  potensielle kriminelle tar  med i  betraktningen FØR de tar sjangsen på å gjøre  noe  ulovlig :frustrert:

Også i saker som en "mindre " alvorlige og hvor det ikke er snakk om noe  fengselsstraff er dette tendensen.

En på jobben ( helsevesenet) gjorde en blunder som gjorde at vedkommende  blir  kalt  inn på teppet og får en advarsel og  voila.. samme dag blir vedkommende  sykemeldt på ubestemt tid :frustrert:

Lett å være ute med fordømmelsene, ja...

Glem ikke at det er en GRUNN til at folk er så kjørte at de begår en kriminell handling. Det er ikke snakke om å "premiere". Ærlig talt - ville DU vært i en sånn situasjon - altså hatt det så jævlig at du faktisk begikk en kriminell handling!!??

Forøvrig enig med Daria.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...