Chic Skrevet 11. oktober 2006 #1 Skrevet 11. oktober 2006 Scooteren min vil ikke alltid kunne brukes om vinteren, og trenger derfor tips og råd om hvordan jeg kan lære fransk fortest mulig, så jeg kan nok til å ta lappen! Noen som har gode læretips, lesetips, sette-fast-i-teflonhjerne-tips? Tar fransk 3 dager i uken, a 4 timer, så jeg har hjelp der, men må virkelig få mere fortgang på dette!
Gjest Deception Skrevet 11. oktober 2006 #2 Skrevet 11. oktober 2006 Det lureste er nok å bruke språket så mye du kan, helst i situasjoner der du ikke KAN ty til engelsk eller andre språk du behersker. Nå befinner du deg jo allerede i en ideell situasjon sånn sett, i og med at du allerede befinner deg i landet hvor målspråket snakkes. Ellers: Gå på kino og se utekstet og udubbet film, se på TV uten tekst, les aviser. Jeg har mange kolleger her som har stagnert i læringen av norsk nettopp fordi de har gått på kurs, men ikke får praktisert norsken fordi alle snakker engelsk med dem.
Chic Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 11. oktober 2006 Har sagt til kjæresten nå å ta enkle ting til meg på fransk, så håper han begynner med det Ellers hører jeg jo fransk daglig i huset, men der går det mye i slang og sammensatte ord, så jeg står egentlig som et spørsmålstegn når jeg hører på dem Har kjøpt meg Ole Brumm på fransk, og skal lese en og en side hver dag, så lærer jeg sikkert noe der også, bare jeg ikke begynner å snakke barnefransk Andre tips?
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #4 Skrevet 11. oktober 2006 bestille slike språklæringskasseter på nettet..
Gjest Deception Skrevet 11. oktober 2006 #5 Skrevet 11. oktober 2006 (endret) bestille slike språklæringskasseter på nettet.. ← Hun bor jo i Frankrike, og går allerede på språkkurs, så slike kassetter er sannsynligvis liten hjelp. Men å lese ting du allerede kjenner, som Ole Brumm, eller tegneserier, kan også være en stor hjelp. En venninne av meg kjøpte Mummitrollet (eller var det noe av Torbjørn Egner?) på samisk da hun studerte samisk, og syntes det hjalp. Endret 11. oktober 2006 av Deception
onyx Skrevet 11. oktober 2006 #6 Skrevet 11. oktober 2006 Svarte i den andre tråden, men kort oppsummert MÅ du BRUKE språket. Drit i at det ikke blir riktig grammatisk, det viktigste er at du snakker. Aviser og bøker er gode kilder til å øke ordforrådet. Og tenk på fransk, alle indre monologer bør du føre på fransk!
Chic Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter #7 Skrevet 11. oktober 2006 Riktig grammatisk ja, funnet ut at jeg kan gi opp den inntil videre hehe, feil både her og der når jeg prøver meg, men det er vel slik man lærer Prøver å snakke litt mer i stallen også (er meget få som i det hele tatt skjønner engelsk der) så det hjelper vel. Tegneserier var en god ide Stikke innom butikken senere og kjøpe noe tommy og tigern eller noe annet arti
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #8 Skrevet 11. oktober 2006 Er det omfattende å ta førerkort i Frankrike? Du kan jo vurdere å ta det på et sted hvor det er fort gjort og veldig enkelt på ferie, som f.eks. USA. Det gjorde jeg;) Det er ikke mulig å få teoriprøven på engelsk da? Utledninger i Norge får jo ha med seg tolk på prøven...
Chic Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 11. oktober 2006 Pratet med dem da jeg ankom landet, og de sa at jeg kunne skaffe tolk, men de sa også at det kunne være de ikke møtte opp og slikt. Dette landet har ikke akkurat så veldig arbeidssomme folk... Og nope, ingen mulighet å få prøven på engelsk. Kjæresten jobber jo i USA, men jeg får ikke dratt over i år. Og hadde jo vært litt fint å prøve å få tatt denne lappen ihvertfall før vinteren er halvveis Tenkte jeg skulle kjøpe franske kjøreboka og pugge den ut og inn, kanskje jeg klarer det da? hehe...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå