Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 11. oktober 2006 #1 Skrevet 11. oktober 2006 Samboeren min har veldig mye ørevoks. Er det slik at vi produserer forskjellig mengde? Han liker ikke å bruke Q-tips, så jeg gjør det på han. Jeg sier han må bruke det hver dag, men det gjør han ikke. De gangene jeg gjør det så er det MYE.. Det tar nesten ingen ende. Han påstår at litt voks er bra, ettersom det har en funksjon.. - Hva slags funksjon har evt ørevoksen? - Tips om å redusere produksjonen av ørevoks.. - Går det ann å skylle ørene helt for ørevkoks? Takk for svar.
Gjest gjest1 Skrevet 11. oktober 2006 #2 Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Ørevoksen er til for åbeskytte øregangen, slik at det ikke skal komme støv og annen dritt og lort inn. Det stemmer nok at noen har mer ø.voksproduskjon enn andre. Tror ikke det går an å redusere produksjonen så vidt jeg vet. Det går an å skylle ørene ja, men ørevoksen forsvinner ikke helt. Du kan kjøpe utstyr på apoteket. Selv synes jeg ørevoks er temmelig ekkelt. Husker en lærer på ungdomsskolen hadde store klumper med grønn ørevoks. *grøsse* Endret 11. oktober 2006 av Pax
Gjest Gjesta Skrevet 11. oktober 2006 #3 Skrevet 11. oktober 2006 Folk produserer ulike mengder ørevoks, men når du driver og tukler daglig med ørene hans, risikere du bare å øke produksjonen. I tillegg er jo Q-tips fy-fy, fordi det dytter ørevoksen inn i øret, noe som kan føre til problemer med hørselen. Les litt her du: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_legen/1496766.html
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #4 Skrevet 11. oktober 2006 Om det er mye ørevoks tror jeg det kanskje er bedre å skylle jevnlig, f.eks en gang i uken. På apoteket får du kjøpt øreballonger som er ypperlig til formålet. Og for all del, hold Q-tipsen langt unna øret. Den kan brukes til å rengjøre foldene i DET YTRE ØRET, men skal ikke brukes i øregangen.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #5 Skrevet 11. oktober 2006 Du skal ikke putte noe inn i øret som er mindre enn albuen din. Skull øret når du synes voksen blir plagsom. Mykgjør den gjerne med olje først. mvh Ellen, lege
Susannah Skrevet 11. oktober 2006 #6 Skrevet 11. oktober 2006 Prøv ørelys, det får du f.eks. på helsekost eller på nett http://www.jahpron.no/
Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 11. oktober 2006 #7 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg har virkelig lært noe nytt i dag! Jeg som har dytta den Q-tipsen langt inni øret til samboeren min da.. Stakkars.. Tusen takk for svar alle sammen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå