Gå til innhold

Ridesenter i Trondheim?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er noen venner som kunne tenke oss å begynne å ri.. (er vel litt trening degt også..?)

Uansett.. Er det helt sært å begynne med det i voksen alder? (vi er 22-25)

Hva koster det, og hvor kan man dra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke sært å begynne å ri i voksen alder. Jeg red mye før, men har glemt mesteparten, så jeg skal begynne på rideskole igjen, jeg også.

Prisene varierer fra sted til sted, men 100-150 pr time er vanlig pris. Det er billigst å ri på kurs, en time i uka over flere mnd, med 6-9 elever pr time. Man kan også ta privattimer, men det er lite vits før man kan litt, synes jeg, dessuten er det dyrt!

Ridesentre i Trondheim som kna være verdt en titt er Reppe Ridesenter, Torp Ridesenter, Bratsberg Ridesenter og Hårstad Hestesenter (mangler hjemmeside).

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Moder Jord

Har deltatt på 3 ridesenter i Trondheim og desidert dårligste ridesenter er Bratsberg Ride- og Treningssenter. En betaler ikke nesten kr 4000,- (firetusenkroner) på forskudd bare for artighets skyld, og syns det er rart at det ikke er noe slags kontroll med slike senter. Eller er det det? Mange av hestene på Br.berg ridesenter er så og si ikke tamme og det skjer til stadighet ting som gjør til at folk blir engstelige. Det er så og si aldri samme instruktør, men unge jenter som "instruerer".

For å komme seg til ridesenteret bør man helst kjøre lastebil da veien har kjempestore hull tett i tett.

For å beskytte sko og klær bør man ha på slagstøvler og regndress da uteområdene er et eneste stort gjørmeområde.

Fra høsten av foregår ridingen i støvete haller og aldri utendørs - det er det for gjørmete til. Og så er det angivelig kaldt for intruktørene.

Å lære f.eks. dressur gir hest og rytter litt mer enn bare å ri i ring i trav og galopp inn i hallen.

At hestene streiker og oppfører seg som en tulling er sikkert på grunn av at de er dritt lei - samme dag ut og dag inn - aldri nye stimuli og sjelden ute annet enn i en liten inngjerding en liten stund. Nei - stopp tullet og respekter andre folks ønsker og krav så slipper dere flere konkurser. La hestene få en mer positiv hverdag med forskjellige aktiviteter og opplev at de blir medgjørlige og får mer livslyst. En ridelskolehest har en skjebne verre enn døden, men la oss gjøre om den uttalelsen og start allerede i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har deltatt på 3 ridesenter i Trondheim og desidert dårligste ridesenter er Bratsberg Ride- og Treningssenter. En betaler ikke nesten kr 4000,- (firetusenkroner) på forskudd bare for artighets skyld, og syns det er rart at det ikke er noe slags kontroll med slike senter. Eller er det det? Mange av hestene på Br.berg ridesenter er så og si ikke tamme og det skjer til stadighet ting som gjør til at folk blir engstelige. Det er så og si aldri samme instruktør, men unge jenter som "instruerer".

For å komme seg til ridesenteret bør man helst kjøre lastebil da veien har kjempestore hull tett i tett.

For å beskytte sko og klær bør man ha på slagstøvler og regndress da uteområdene er et eneste stort gjørmeområde.

Fra høsten av foregår ridingen i støvete haller og aldri utendørs - det er det for gjørmete til. Og så er det angivelig kaldt for intruktørene.

Å lære f.eks. dressur gir hest og rytter litt mer enn bare å ri i ring i trav og galopp inn i hallen.

At hestene streiker og oppfører seg som en tulling er sikkert på grunn av at de er dritt lei - samme dag ut og dag inn - aldri nye stimuli og sjelden ute annet enn i en liten inngjerding en liten stund. Nei - stopp tullet og respekter andre folks ønsker og krav så slipper dere flere konkurser. La hestene få en mer positiv hverdag med forskjellige aktiviteter og opplev at de blir medgjørlige og får mer livslyst. En ridelskolehest har en skjebne verre enn døden, men la oss gjøre om den uttalelsen og start allerede i dag!

Herremin!

Er det fortsatt sånn der?

Det har ikke forandret seg det spøtt siden jeg tok kurs der for mange år siden.

Jeg byttet til Reppe Ridesenter, selv om det ble dobbelt så langt for meg å kjøre. Hadde også stallplass til hesten min på Reppe etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har deltatt på 3 ridesenter i Trondheim og desidert dårligste ridesenter er Bratsberg Ride- og Treningssenter. En betaler ikke nesten kr 4000,- (firetusenkroner) på forskudd bare for artighets skyld, og syns det er rart at det ikke er noe slags kontroll med slike senter. Eller er det det? Mange av hestene på Br.berg ridesenter er så og si ikke tamme og det skjer til stadighet ting som gjør til at folk blir engstelige. Det er så og si aldri samme instruktør, men unge jenter som "instruerer".

For å komme seg til ridesenteret bør man helst kjøre lastebil da veien har kjempestore hull tett i tett.

For å beskytte sko og klær bør man ha på slagstøvler og regndress da uteområdene er et eneste stort gjørmeområde.

Fra høsten av foregår ridingen i støvete haller og aldri utendørs - det er det for gjørmete til. Og så er det angivelig kaldt for intruktørene.

Å lære f.eks. dressur gir hest og rytter litt mer enn bare å ri i ring i trav og galopp inn i hallen.

At hestene streiker og oppfører seg som en tulling er sikkert på grunn av at de er dritt lei - samme dag ut og dag inn - aldri nye stimuli og sjelden ute annet enn i en liten inngjerding en liten stund. Nei - stopp tullet og respekter andre folks ønsker og krav så slipper dere flere konkurser. La hestene få en mer positiv hverdag med forskjellige aktiviteter og opplev at de blir medgjørlige og får mer livslyst. En ridelskolehest har en skjebne verre enn døden, men la oss gjøre om den uttalelsen og start allerede i dag!

Herregud må jeg også si! Fortsatt samme opplegget der ja hører jeg. Jeg red på ridesenteret i mine yngre dager, da var det bra der. Men etter at de skiftet eiere for en del år siden så er det blitt helt forferdelig dårlig der. Jeg meldte på datteren min på ridekurs der for noen år siden, og siden jeg har ridd mye selv så så jeg at de jentene som var satt til å undervise der var langt i fra flinke nok til å være instruktører. Jeg spurte den ene av dem om datteren min og kurset hennes kunne få ta noe som heter rideknappen, men det hadde den jenta jeg snakka med aldri hørt noe om. Og hvis du ikke vet hva rideknappen er så er du definitivt ikke erfaren nok til å instruere. Prøvde også å ta opp med hun som eier senteret at jeg syntes det var dårlig fremgang på kursene, men hun ble sur og usaklig til meg. Så etter å ha betalt flere ridekurs på Bratsberg, men med nesten ingen fremgang fant vi oss nødt til å skifte senter vi også. Så nå er det Reppe som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest_sandra_*

hei jeg rir faktisk der og du kan ikke si at hestene der ikke er tamme for det er de jo.vi rir på snille ponnier og hester de er ikke et fnug slemme.det sprenktes ett lys rett bak hesten jeg red på den eneste den gjorde var og tok det ene øret fram og en gang til bake. da tror jeg ikke at du har vært der på en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja,Torp ridesenter,reppe ridesenter,idas rideskole,bratsberg,kragerø,røs,Åros,Alna versegod håper det hjelper.. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ridesenter
Har deltatt på 3 ridesenter i Trondheim og desidert dårligste ridesenter er Bratsberg Ride- og Treningssenter. En betaler ikke nesten kr 4000,- (firetusenkroner) på forskudd bare for artighets skyld, og syns det er rart at det ikke er noe slags kontroll med slike senter. Eller er det det? Mange av hestene på Br.berg ridesenter er så og si ikke tamme og det skjer til stadighet ting som gjør til at folk blir engstelige. Det er så og si aldri samme instruktør, men unge jenter som "instruerer".

For å komme seg til ridesenteret bør man helst kjøre lastebil da veien har kjempestore hull tett i tett.

For å beskytte sko og klær bør man ha på slagstøvler og regndress da uteområdene er et eneste stort gjørmeområde.

Fra høsten av foregår ridingen i støvete haller og aldri utendørs - det er det for gjørmete til. Og så er det angivelig kaldt for intruktørene.

Å lære f.eks. dressur gir hest og rytter litt mer enn bare å ri i ring i trav og galopp inn i hallen.

At hestene streiker og oppfører seg som en tulling er sikkert på grunn av at de er dritt lei - samme dag ut og dag inn - aldri nye stimuli og sjelden ute annet enn i en liten inngjerding en liten stund. Nei - stopp tullet og respekter andre folks ønsker og krav så slipper dere flere konkurser. La hestene få en mer positiv hverdag med forskjellige aktiviteter og opplev at de blir medgjørlige og får mer livslyst. En ridelskolehest har en skjebne verre enn døden, men la oss gjøre om den uttalelsen og start allerede i dag!

Dette innlegget blir bare for usaklig. Bratsberg Ride- og Treningssenter er det desidert beste rideannlegget i Trondheim og har den beste rideskolen. Ingen andre rideskolehester har det bedre enn de på Bratsberg. De har det bra, og får godt stell og mye utegang på kjempestort beite. De er godt skolerte og ridbare. Selvfølgelig kan de skvette til en gang i blant, men ærlig talt, DE ER DYR! Dessuten er instruktørene er mer en kompetente nok til å undervise i rideskolen, det er konkurranseryttere og utdannede instruktører som har drøssevis med erfaring.

Elever i rideskolen på Bratsberg har dessuten et unikt fôrvertstilbud, der de får ansvaret for en hest i helgene/når det ikke foregår vanlig rideskole, og det lærer de utrolig mye av. Noen av fôrvertene i rideskolen har også hatt stor suksess på stevner, et eksempel er Sølv i Kretsmesterskap 2006 for ponni kat.II.

Når det gjelder veien til senteret, prepareres den gjevnlig når forholdene tillater det, men det er ikke ridesenteret som eier den og de kan ikke gjøre noe utover å fylle igjen hullene i den fra tid til annen. Rideskolen foregår til stadighet på utendørs bane i sommersesongen, og når det ikke regner er det slett ikke gjørmete over alt. Jeg vet ikke hva du forventer, men er man på landet, så er man på landet, og man kan ikke gå i stilletter på brostein med varmekabler slik som man kan hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gjest_Linda_*

Nå skal jeg skrive sannheten og bratsberg som den er i dag ! Jeg gjikk på bratsbeg ridesenter vinter 09/sommer 09. Bratsberg har det beste annlegget med ridehaller osv. Rideskolen bruker 1 hal + en liten del av den store, og en liten del av ridebanen.

Det er kjempe snille hester der, de kan være litt skvetten og lat til tider. Men det er jo hester ! Ja, det er også kjedelig og gå rundt i ring i en hall hele tiden, ikke bare for oss. Men hestene også. Ri ute gjør man på sommer halvåret. helst etter sommerferien, forde hestene blir ganske spreke. ( Instruktørene sier det ) Det er dyktige instruktørerer der, småjentene hjelper til med å leie hestene, osv. Instruktørene har masse erfaring, og er godt over 20 år. Dette er sannheten !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Maria_*

Denne diskusjonen kan vi holde igang resten av evigheten, for alle kommer til å si noe stygt om alle ridesenter de ikke tilhører uansett. Ikke alle er fornøyde med alt.

Jeg synes Bratsberg virker som et bra ridesenter hvor folk har kompetanse og skkolehestene har det bra. En skolehest er uansett en skolehest og en skolehest sin jobb er å lære ryttere å ri. Det innebærer å gå rundt i en støvete ring uansett hvilket ridesenter man tilhører.

Selv har jeg i alle år holdt til på og rundt Reppe Ridesenter, og de har nettopp pusset opp stallene og fått ny og egen stall for skolehestene. Selv om eierne er jæææævli sure så har jeg så og si alltid vært fornøyd med kvaliteten på ridelærerne, skolehestene og opplegget og kommer til å melde mine framtidige barn inn der hvis det er av interesse. De har virkelig et flott anlegg på Reppe nå :)

Lurer på om de ikke har egne timer for "de litt oppi åra" holdt jeg på å si, mente det var iallefall en time hvor det bare var voksne ungdommer og damer som red. Forhør dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ridd en god del i livet mitt, og føler ikke at jeg trenger noe kurs, men har likevel lyst å ri her i Trondheim. Vet dere om noen av disse sentrene (eller andre) leier ut hester så man kan ri på turer alene, evt gruppeturer med "guide" i skog og mark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest_Linda_*
Jeg har ridd en god del i livet mitt, og føler ikke at jeg trenger noe kurs, men har likevel lyst å ri her i Trondheim. Vet dere om noen av disse sentrene (eller andre) leier ut hester så man kan ri på turer alene, evt gruppeturer med "guide" i skog og mark?

http://www.halsethmoen.no/ - Nydelige, flinke hester. Fine plasser og ri på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...