Mookie Skrevet 11. oktober 2006 #1 Skrevet 11. oktober 2006 Vi skal ha skalldyrsaften til fredag, har bestillt hummer og reker + litt krabber . Selsagt tilbehør er loff, smør (vanlig + krydder), sitron og majones. Men vil gjerne ha noe mer, det skal være en fødselsdag fest, og har lyst til å gjøre det ekstra flott for jubilanten Jeg har tenkt på følgende : Makaronisalat (makaroni m/ egg,agurk,tomat,rødløk og majones blandet sammen) Guacomole (fant en oppskrift her inne) Potetsalat Grønn salat (Ruccola,hjerte og lollo + cherrytomater+agurk+pinjekjerner) Gresk dressing Men så er det det da, passer dette til??? Ville dere hatt noe annet, eventuelt lagt til/tatt ut noe? :klø:
Chelsea Skrevet 11. oktober 2006 #2 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg synes du har funnet frem til masse godt jeg! Men ville bare legge med oppskriften på en god pastasalat allikevel. Pastasalat: (4 porsjoner) 300 g pastasløyfer 1 eple 1-2 vårløk 200 g sjampinjong 1 avocado 100 g kyllingkjøtt eller annet kjøtt, i biter eller skalldyr 150 g ost, f eks.Sveitser, Vellagret Norvegia eller Jarlsberg 50 g soltørkede tomater eventuelt hakkede krydderurter Saus: 2 dl lettrømme ½ dl dill, hakket 2 hvitløksbåter, presset 1 ss sennep 1 ts ss sukker ½ ts salt ¼ ts pepper Kok pastaen i rikelig vann og spyl den i kaldt vann etterpå. Bland ingrediensene til sausen, da den blir ekstra god av å stå en stund. Skjær eplet i små terninger, hakk vårløken, skjær soppen i skiver, avocadoen, soltørkede tomater og renskåret kjøtt i biter, og osten i terninger. Lag dressingen og server den til. :rosasmil: :rosasmil: :rosasmil:
pulverheksa Skrevet 11. oktober 2006 #3 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg ville også hatt hjemmelagd majones. Den kan du smaksette som du vil, hitløk, karri, urter osv.
Mookie Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 11. oktober 2006 Yummi!!!! Den pastasalaten hørtes goood ut! Gleder meg til å teste den
Mookie Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg ville også hatt hjemmelagd majones. Den kan du smaksette som du vil, hitløk, karri, urter osv. ← God ide`, men hvordan lager jeg majones ? Hehe, har liksom bare gått i Mills her
pulverheksa Skrevet 11. oktober 2006 #6 Skrevet 11. oktober 2006 til to personer bruker jeg:' 2/3 eggeplommer 1-2 ts sennep Sitronsaft ca 1 dl olivenolje ca 1 dl soyaolje eller annen nøytral olje salt og pepper begynner med å vispe eggeplommene med sennepen og litt salt, sper så sakte med olje, dråpevis først og visper hele tiden, bruk elektrisk mikser. sper vidre til majonesen er tykk, og har tatt opp alle oljen. Smaker den så til med sitronsaft og har i ønsket krydder. Hvis majonesen sprekker er ikke det noen krise. Da tar du bare en ny eggeplomme i en bolle og visper sakte inn den sprukne majonesen i den nye eggeplommen. Hvia du syns majonesen blir for tykk, kan du spe den ut med litt vann. Nå vet jeg ikke hvor mange personer dere blir, men sist jeg hadde selskap og lagde majones, brukte jeg 6 eggeplommer på ti personer.
Mookie Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter #7 Skrevet 11. oktober 2006 Takk for majonesoppskriften! Bare et lite spørsmål,hva slags sennep? Vanlig Idun eller Dijon? Vi blir forresten 13 stykker (har jo hørt at man aldri skal være 13 til bords, men håper det skal gå bra alikevel !), Hm, 13 personer til bords på fredag den 13
pulverheksa Skrevet 11. oktober 2006 #8 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg bruker dijon sennep, men colemans sennepspulver, vanlig grov sennep er også godt. Du må nesten smake deg frem til hvor sterk du vil ha den med de ulike sennepstypene.
villemo69 Skrevet 11. oktober 2006 #10 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg pleier å lage en god blanding av majones og lettrømme og den blir alltid like populær. Det er en pakke majones, ett beger lettrømme, 3-4 fedd hvitløk og litt chillipulver (mengden er avhengi av sterkhetsgrad) Dette er dødsgodt til reker og krabber.
Gjest matOpplevelse Skrevet 12. oktober 2006 #11 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg kan anbefale mango til skalldyr. Skjær i biter, evt i båter hvor du lager "smått jule-ribbe-mønster" i fruktkjøttet, altså når det fremdeles er fast i skallet sitt. Det ser lekkert ut når du liksom "vrenger" bitene. Nesten som blomsterblader! Dander rundt fatene, gjerne sammen med sprø salat. Søk på oppskrifter kongekrabbe. Det smaker jo som mellomtingen mellom laks og reker, og du ville få en ny vri på sjømatmåltidet. Ellers så kan det jo være godt med aioli, ..eller en skål søt chillisaus til rekene for å gjøre det litt orientalsk. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå